Tappat insperationen

nypet

Trådstartare
Jag har totalt tappat ALL insperation man kan tänkas ha. Har verkligen inte lust att rida alls, och jag vill inte att min häst ska känna min dåliga attityd till ridningen. Vad ska jag göra? Jag kan ju inte bara låta honom som har kondition och muskler gå och skrota i hagen, är en medryttare ett altenativ..? känner mig ganska olycklig just nu.. :cry:

Sv: Tappat insperationen

Jag tkr du ska ta en liten paus, kan ju vara skönt/bra för hästen också. Nåra veckor gör ju ingenting. :) Det är inte förrän efter runt 1 mån som dom börjar tappa muskler.

De är du inte ensam om, jag tappar motivationen oxå ibland.
Då brukar jag låta henne stå 1-2 månader. och sen börja om från början.
Jag kollar ignom henne och så men inget mer. De är väl därför jag fortfarande orkar med henne.
En Paus är nyttigt ibland.
Lycka till

Tack så mcyket för svaren. Jag behöver inte ha dåligt samvete då tror ni? ..

Går hästen ute med polare så rör den på sig i alla fall!

Men under tiden så fundera på vad som kan få upp din motivation. Vad håller du på med normalt? Kanske ska du prova på ngt nytt?

Mitt tips är att göra något som ni inte brukar. Vardagen blir lätt så grå ;) Tidigare när jag hade min skogsmulle så kunde jag få verkliga djupa svackor med 0 motivation, då brukade jag få någon impuls om att ställa upp på någon liten klubb hoppning eller träna för instruktör och då kom motivationen snabbt tillbaka. :D

Vi brukar göra lite olika saker hemma på gården. Hoppa, markarbeta, lulla runt i skogen, galoppera på stranden.
Igår bestämde jag mig för att han skulle få 3 veckor vila. När han ändå hade tappat en sko kom hovslagaren och tog bort alla skor och så slår han på nya när det är dags om tre veckor. Men då vill jag försöka hitta på något nytt.. Kan NH träning vara nåt, tycker hästar att det är roligt..?

Hej!
"NH-träning" i den positiva formen tycker hästarna är kul! Det är också ett bra sätt att få upp sin motivation eftersom det ofta får en att se sitt hästeri ur ett bredare prespektiv. Det finns så mycket kul man kan hitta på! MEN inom "NH" förekommer ibland väl mycket "dominans-övningar" och det är en grov förenkling av begreppet som i sin grund är mycket vidare.

En bra början (för att få inspiration) är att titta på en DVD av Ellen Ofstad som heter "Horse-training across borders" och läsa boken "Lär känna din häst : träning från marken av Lesley Bayley (här finns övningar och information om ex vis Monty Roberts, Kelly Marks, Pat Parelli och Michael Peace). I båda dessa hittar man olika tekniker och dicipliner som man sedan kan titta vidare på och lära sig mer om.

Jag tycker att du gör helt rätt som låter pållen leva barfotaliv under en tid!

Jag får nog ta o köpa lite böcker och filmer. Ska prata med en tränare på lördag om vad hon tycker att jag ska göra. Skulle vilja träna hemma med min häst eftersom han har lite jobbigt inne i transporten. Och sen kommer en tjej som tränar mycket western och Nh och ska hjälpa mig få bättre kontakt med honom, hon trodde att han hade dåligt självförtroende efter min beskrivning så vi ska hjälpas åt att få upp vår motivation tillsammans.. Det jag är mest rädd för är att min häst inte tycker om mig. Jag vill att min häst ska älska mig lika mycket som jag älskar honom..

Tappat insp har o gör dom flesta imellanåt:(, men inte ska du ha dåligt samvete för det, tvätom, du är ju medveten om det, så bara det gör ju att du bryr dig, bara bra att du inte rider när du känner dig vissen, för det känner hästen på en gång.

Du verkar vara inne på rätt spår, testa du lite nh o western, där finns det nåt för alla, började själv så för många år sen, o är totalt fast, sen är det inget fel att kanske skaffa en medryttare heller, man får komma ifrån lite, för det finns ju annat än hästar o mocka skit också att göra, ;)

Lycka till:)

Den senaste månaden har jag känt när jag ridit liksom att " detta går inte Hugo, fan va dåliga vi är" Och klart som fan att det inte blir bättre, fattar jag ju själv. Och så ser man nästan på honom när man hämtar sadeln att "nej, inte IDAG IGEN" typ.
Funderat på medryttare lite senare i höst när mörkret kommer, eftersom jag börjar gymnasiet kommer jag inte har så mycket tid. Får se hur det blir. Om allt blir som jag vill och jag får itllbaka insperationen vill jag börja åka till ett ridhus i närheten o träna lite från marken..

Ut och LEK!
Helt kravlöst och bara för skoj ett tag. Kolla på när duktiga/inspirerade ekipage rider/tränar, leta efter youtube klipp värda att se och kanske bli motiverad av... Köp ett nytt schabrak som blir kul att få använda...:d

Det kallas projicering när du tycker det ser ut som han tänker "nej - inte idag igen!". :-)
Tanken är alltså hos dig. Det gäller även självförtroendet vet du.....
Jag är övertygad om att det kommer lossna massor eftersom du faktiskt HAR tagit initiativ till en förändring.
Ett annat råd: ÅK PÅ CLINIC SOM "FOTFOLK"! Du kommer bli så sugen att testa saker själv! DET är motivation.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 029
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 760
Senast: mamman
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama