Tappat fölet???

tinafinis

Trådstartare
Hej!!

MItt sto var dräktig på 18:e dagen.
Då jag inte är van vid detta så går jag nu o oroar mig hela tiden att hon kastat.
Idag är hon på 30 dagen ungefär. Hon ställde sig i kiss-ställning och kissade en sekund ungefär.
Kan dom göra så här även fast dom inte är brunstiga????
Kan ston markera revir? Ibland (alla fall innan hon betäcktes) såg hon ut att göra det.

*suck*

Mvh tina

Sv: Tappat fölet???

Ska du inte kolla på 30 dygn ?
Det är ganska vanligt att man gör det i så fall får du svar.

Nä hon ska kollas på 45:e.
Annars måste ja kolla då oxå för att kunna få ut eventuell försäkring om hon e dräktig o skulle kasta sen..

Vissa ston brunstar ändå. Så det behöver inte betyda att hon resorberat... Jag är lite rädd för det där med 30 dagarskontroll.. Stoet ska inte utsättas för stress mellan 20 och 40 dagar för det kan leda till att hon resorberar. Så jag kommer inte göra 30 dagars koll om min älskling blir dräktig! Hoppas det går bra!

Efter dagens "strapatser" så vet jag hur det känns! Mitt sto är idag på dygn 35 och har kollats. Jag väljer att ultraljuda henne eftersom hon inte blir stressad av att bli lastad, åka transport eller komma till seminstation (ett ställe som är som hennes andra hem). Hon ska även kollas mellan dygn 45-60 p g a försäkringen.
Jag vet att några av mina gamla ponnisar är på väg in i brunst - lillponnyn på 20 bast har stått och gnäggat efter de andra hästarna ett par dar och 26 åringen har gnäggat och "lyft på svansen". Så imorse när jag skulle hämta stoet som ska ultraljudas "skvätter" hon till (urin) innan jag får tag i henne...jag får värsta nervpirret och tänker att nu har stoskrället resorberat. Leder henne från sommarhagen och in i stallet, där är hon relativt lugn (hon är en sån häst som är hispigare hemma än på nya ställen:smirk:), jag kollar hennes slemmhinnor som inte är blodfyllda. Åker och ultraljudar - fortfarande dräktig:love: såg den svarta klumpen lite vitt i mitten och så där;)

Sen när vi kommer hem släpper jag henne vid stallet (nu är alla hästarna hemma från sommarhagen - växelbete;)) Då skvätter hon till igen och brunstgnäggar mot vårt inackorderings ponnysto som slog ifrån hingsten ordentligt igår (på dygn 19) innan vi hämtade henne:eek:
Kontentan av detta är att hon beter sig brunstigt i vissa lägen trots att hon är dräktig:devil: Hade jag inte ultraljudad henne idag hade jag varit övertygad om att hon resorberat:eek:

Såna är dom - stona:angel:

/Kristin, nojjig förstaårsuppfödare

Har mina shettisston på betäckning (fribetäckning) o det ena stoet blev betäckt för drygt 3 veckor sedan o det andra för 3 v. sen imorron, dom ska gå kvar en vecka till för o se om de går in i brunst igen. Stoet som blev betäckt först pisskvätter oxå men hingsten visar inget intresse för henne så jag hoppas hon är dräktig, eller jag hoppas ju givetvis att bägge är dräktiga o att jag får 2 fina föl till våren:love:

Oh tack. Nu kan jag lugna mig lite igen tills hon ska kollas.
Men hon gick o beta och lukta lite. Sen ställde hon sig o skvätte lite. Den andra hästen var inte i närheten.

DÅ när hon var hos hingsten så sa hingsthållaren att hon lyfte lite på svansen i hagen. Men hon var ju dräktig efter det.
Hon brunstade även för hingsten fast hon redan var dräktig....

Min häst har av nån anledning fått stora problem med att åka transport. Så vi fick övningsköra hela våren o vintern innan vi kunde köra henne till stuteri. Nu står hon som ett ljus. Men jag vill inte oroa henne för mycket att åka släp så ja väntar till 45 dagar som försäkringsbolag ville ha.

Just de, hon ser väldigt blek ljusrosa ut där bak. Har hört att dom ska vara lite mörkare i slemhinnorna om dom brunstar.

Har pratat med min jobbarkompis. Hon är "expert" på hästar. Alla fall verkar de som de då man pratar med henne. Men hon har allaf all en del vettiga uppfattningar o lösningar på allt.
Hon sa oxå det var fullt vanligt o normalt att stona gjorde så här. Så jag kan pusta ut till ultraljudet!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 072
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 434
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne... 2
Svar
36
· Visningar
7 351
Senast: Masse
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 637
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025