Tappar vikt

Oxxx

Trådstartare
Har en fullblodskorsning, sto 10år, som under sommaren haft bra med hull, utan att vara tjock. Hon har dock nu smalnat av en del och revbenen börjar synas och musklerna tappas. Hon är lite grann av ett typsikt fullblod som tappar hull väldigt lätt och är inte så väldigt matglad.
Just nu får hon samanlagt 16 kg hösilage, 3 dl musli, mineraler, betfor och morötter.
Höt har jag inga världen på, dock är det sagt att det inte är så bra, och mer än 16 kg får jag inte i henne.
Mer musli kan jag inte ge henne, då det finns begränsat i stallet. Kornkross provade jag förrförra året, och det gav inget.
Jag har hört med andra i stallet och det finns en del olika åsikter.
En del rekomenderar sojamjöl (tror det var så), andra lucern och en del tycker jag bör prova på kornkross igen.
Provade Krafft Rehab för 2 år sedan och det funkade bra har jag minne av, dock är det inte så jättebilligt.
Bör tillägga att hästen rids lätt.

Vad har ni för ideer? Självklart förstår jag att det är svårt att avgöra via nätet men förslag uppskattas.

:bow:

Sv: Tappar vikt

jag hade samma problem med mina hästar förut. (har heller ej analys på höet)

jag tillsatte 2kg lusern, och 1dl rapsolja. och nu även 5dl groov 125
(den ena även ½kg korn)
nu är de jättefina båda hästarna.
de fick i sig 8kg hö också

Med tanke på att hon var fin under sommaren så tyder allt på att hon för lite mat nu och därför tappar.
Troligen har höet för låg proteinhalt för att passa henne och 3 dl kraftfoder är så lite att det varken gör till eller från. Med tanke på hon är tunn nu och att det är fullblod i henne skulle hon troligen behöva minst 3 liter av den, troligen ännu mer.
För att få upp proteinhalten så kan du välja på att ge något mindre mängd hö och ersätta det med något kilo lusern.
Soja ger nog mest protein för pengarna, såg någon uträkning här innan. Men om man ger för mycket eller hästen är känslig så kan reagera på det. Med andra ord set är inte alltid riktigt bra att ge speciellt om man inte har kpll på vad fodrert innehåller. Lusernen däremot är "snäll" mot hästen och den klarar ett proteinöverskott som kommer därifrån.
Det du ska vara klar över är att varken soja, lusern eller korn heller är så billigt numera. Sist jag köpte säckvis (köper pallvis annars) så gav jag mellan 3,50 till 7,70 kilot för dessa foder.

Tack för bådas svar.

Appropå att jag inte ger henne mer musli är att hon lätt bli väldigt hetsig av för mycket "energirik" mat (förstå mig rätt), tex havre.
Vilket gör att varken havre, kornkross eller musli (pga mängdanpassning) går att ge för att få ett resultat, utan hon får det bara för att "alla andra" får mat i krubban.

Så enligt sammanfattning rekomenderas lucern? Vad ska man isånna fall satsa på; pelklets, hackad strå, mix med olja, m.m.

:bow::bow:

Du väljer det som passar dig och hästen bäst och Lite beroende på vilka fabrikat du kan köpa. Vissa finns med samma värden på både hack och pellets andra bara som pellets. Mest prisvärd är Kvarnbys pellets där får du mset för pengarna i förhållande till värdena. Men från hästens sida sett är ofta Kraffts godare för den innehåller även melass. Själv använder jag Kvarnbys som jag häller melass på vid blötläggningen.

Okej, då börjar vi prova Kraffts för att se vad hon säger. Tack snälla för hjälpen :bow:

Du ger ju väldigt lite (så gott som ingenting :crazy:) kraftfoder till en fullblodshäst som dessutom tappar hull. De flesta med fullblod får UTÖVER fri tillgång på hö/silage (att de får äta så mycket de vill av det) ge flera KILON kraftfoder - och ändå kanske hästen inte hålelr hullet riktigt!
En häst som tappar hull ska man ge mer mat oavsett hur temperamentet reagerar på det. Men sen kan ju försöka undvika havre o dylikt som har en tendens att ge den där extra kicken till vissa hästar!

I ditt fall skulle jag ge minst 1.5-2kg lusern till hästen. Det kan ersätta en del av hösilagegivan om nu hästen inte vill äta BÅDE sina 16kg hösilage OCH lusernet.
OM det skulle visa sig att ingenting händer (du får ge det några veckor, en månad) så kan man börja fundera på ytterligare tillägg i foderstaten.

Varför ska jag ge flera kilo kraftfoder till en häst som normalt håller sitt hull? Oavsätt ras bör man endast fodra med grovfoder om det går. Att i förväg ge henne flera kilo kornkross, havre, müsli m.m. anser jag vara onödigt.
Förra året var absolut inga problem med hullet, och då gick hon inte på något kraftfoder, så det är vääääldigt svårt för mig att veta om hon kommer att tappa hull eller inte. Dock när hon väl börjar tappa hull så går det väldigt snabbt och lätt mot det smalare hållet.

jag tackar för dina åsikter men var vänlig att inte använda negativa smilies så som ":crazy:" , då det ses (många, inte bara jag)som dumförklarade. Ett tips är även att läsa föregående inlägg (Masse´s här)så du inte ödslar tid på att informera samma sak 2 ggr.

MVH

KL

Var hittar man melass? Försöker proppa i Crow både kornkross och lucern och hö så mycket det bara går.. plus olja..
Kan melass hjälpa honom att äta upp? Vill ju inte att han skabehöva stå inne hela natten bara för att han ska hinna äta, ger jag mer nu får han väl stå inne dygnet runt om han ska äta det..

Ursäkta trådkapning..

Hej! man behöver inte minska på grovfodergivan bara för att man vill tillsätta lusern(pellets)- det är ett grovfoder också. ger du det därimot som hackat strå så får hästen sitt tuggbehov genom det o gör då att den inte "orkar" äta sitt hö. Olja kan man ge men det innehåller enbart ENERGI (bara ha det i tanken) o inget annat, men en häst som får för mycket energi omvandlar det till fett.. sen e det bara kruxet med att inte tillföra för mycket så att inte hästen blir oridbar, utan i lagom mängd,!! Men som alla stort sett skrivet är luzern ett bra foder, samt du får proteinen som behövs till musklerna!! och du kan lätt ge över 1kg luzern.!
hoppas det funkar!

Hon tappade kanske inte hull förra året pga av att ditt hö hade bättre värden då, men iår är det sämre och då får hon inte vad som behövs. Du har en bra inställning till att hästar kan leva och jobbas på enbart grovfoder, vilket alla hästar kan. men när inte ett hö räcker till så måste man kompletera med annat, detta tillfället kraftfoder.

Senast ändrad av en moderator:

Varför ska jag ge flera kilo kraftfoder till en häst som normalt håller sitt hull?

Fast du skrev ju "Hon är lite grann av ett typsikt fullblod som tappar hull väldigt lätt" och det tolkar jag som att hon BRUKAR tappa lätt.

O
avsätt ras bör man endast fodra med grovfoder om det går.

Absolut men det räcker ofta inte till dessa svårfödda individer. Särskilt då de ofta också är kräsna och inte äter hur mycket som helst... (din äter ju bra som äter hela 16kg!).
DÅ måste man ju ta till kraftfoder för att täcka resterande behov.

Förra året var absolut inga problem med hullet, och då gick hon inte på något kraftfoder, så det är vääääldigt svårt för mig att veta om hon kommer att tappa hull eller inte. Dock när hon väl börjar tappa hull så går det väldigt snabbt och lätt mot det smalare hållet.

Det är därför det är så bra med analys! ;) ( <---positiv smiley :))
Förmodligen är det så att förra året hade ni ett mycket bättre hö/silage och då behövdes inte kraftfoder. I år är det sämre värden i silaget och hon skulle kanske behöva ganska mycket av framförallt proteinkoncentrat. Det hade varit lättare för dig att veta i förväg om du hade gått efter en analys på grovfodret. *tips bara*

jag tackar för dina åsikter men var vänlig att inte använda negativa smilies så som ":crazy:" , då det ses (många, inte bara jag)som dumförklarade. Ett tips är även att läsa föregående inlägg (Masse´s här)så du inte ödslar tid på att informera samma sak 2 ggr.

Jag ser denna smiley " :crazy: " som = orolig. Ungefär.
De som tar åt sig för stå för det själva. Jag har inget syfte att vara dum mot någon.
Och sen är det väl inte så farligt att fler skriver liknande svar? Bara bra att höra fler personers åsikter även om de är lika? Trodde jag iaf... men får ursäkta om jag är tjatig.

Hade samma problem förut med magrande häst, skickade in kolla masken o han hade rätt mycket så det kan vara värt o kolla upp.

För att få upp honom snabbt i hull inför vintern(lösdrift) kompletterade jag grovfodret med betfor, lucern, rapsolja(eldorados kostar 10 kr litern helt okej:)). Efter ett tag började han nog tröttna på lucernet, han fick typ två kilo, men märkte att han tyckte om det mer med kornkross i. Vi blandade efter invänjning:

8 dl kornkross
2 kg lucern
6 dl betfor(torr)
1,5 dl olja
o lite morötter.
Verkade bli godare om även kornet o lucernet blöttes upp lite.

Det fick han efter ridningen, i början gav jag en något mindre morgongiv också. Men försök ta reda på varför din häst tappat så mycket.

Har precis gått klart min hästkurs på gymnasiet och jag har ett varmblod som liksom ditt är svårfött. Har räknat ut en foderstat som han ökar lagom stadigt i vikt i denna har jag räknat på honom som fullblodshäst (pga svårföddheten), lagt till lätt arbete (en timmes ridning om dagen+lättare tävling) han går inte fullt lätt arbete utan där ingår hans tappade hull. Har också lite dåligare hö än idealet. Han får nu:

10kg hö
1kg kornkross
2,5dl sojamjöl

Har ökar stadigt i vikt och det är inte speciellt dyrt.

Har tidigare utfodrat med rapsolja.. men det innehåller inget protein:crazy: bara energi, alltså nästan lite onödigt att ge, det har med hästars gallblåsa att göra att de inte kan bryta ner olja på rätt sätt heller, men det funkar att ge, men som sagt lite onödigt till en smal häst om ni förstår. Kornkross(52kr här) och krafft grund(102kr här). Har i princip samma innehåll. Kan tänka mig att de andra krafften är ännu dyrare. Min foderstat är baserad på min plånbok som dageligen ekar tom!:angel: Den här foderstaten borde passa din häst också tror jag! Min häst väger 450kg. väger din häst mer så lägg till 5kg hö per 100kg+ vikt. Hoppas den kan vara vägledande!

är hästen avmaskad annars bör du göra det.
lusern är ett bra foder med mkt protein jag ger det till mitt fullblod och hon är som din o hon ser mkt fin ut nu.krafft groov är4 oxå bra och kornkross.

jag ger 1kg lusern hackad strå(innehåller mkt protein)

1/5kg kornkross

12-15kg hösilage(typ fri tillgång)

0,5kg linfröpellets(för magen)

och det har gett jättebra resultat!!!

KL

Var hittar man melass? Försöker proppa i Crow både kornkross och lucern och hö så mycket det bara går.. plus olja..
Kan melass hjälpa honom att äta upp? Vill ju inte att han skabehöva stå inne hela natten bara för att han ska hinna äta, ger jag mer nu får han väl stå inne dygnet runt om han ska äta det..

Ursäkta trådkapning..

Jag köper min på Granngården. Men det är ju samma tillverkare som för betfor så det bör gå att få tag i på samma ställen som betfor.
Glöm bara inte späda ut den med vatten. Annars så kommer du att sirapsliknade melass över allt på häst, box och utrustning.

Rekomenderar inte att ge olja till en häst som lätt blir pigg... Olja innehåller grymt mycket energi, har varit med om många som fått "knäppa" hästar utav det..

Jag skulle satsa på Groov 125, många hästar brukar lägga på sig utav det..
Dyrt, ja, men absolut värt pengarna. som sagt så är ju de flesta fullbloden svårfödda..

Soja skulle du oxå kunna ge men var väldigt försiktig med det.. Kan dock vara bra om din häst är dålig på att äta, eftersom det är väldigt mycket protein i det.. O det behöver du inte ge mycket av.. 1-2 dl...

Lucern är oxå bra men det är mer protein i Groov125..

Sen tycker jag att du ska prova ta bort betforn..
Det har en laxerande effekt..

Visst har du rätt i att grovfoder ska utgöra största delen av foderstaten, men många hästar behöver hjälp med att hålla hullet ändå.. vissa mer än andra.. 16kg ensilage är ju bara som 8kilo hö..

Hoppas du finner nån lösning :) Lycka till

Jasså, jag kan säga att man måste vara försiktig med den iaf. Rapsoljan är ju väldigt ren men i stora och kontinuerliga givor kan det påverka hästens hormonsystem. Det kan med andra ord vara nedsättande för prestationsförmågan och allmänitllstånde. Så kom inte och säg att det är den bästa olja att ge.....

Liknande trådar

Hästvård Mitt kallblodssto har tappat en del i vikt sista tiden. Både fett och muskler ser det ut som. Hon är 19 år, har knappt ridits sista...
Svar
4
· Visningar
857
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 001
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181
Hästvård Ifjol tappade mina två ponnyer massa i vikt. Gjorde träckprov, bytte hö osv utan resultat. Tog ut veterinär som gick igenom dem med...
Svar
13
· Visningar
2 405
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Dressyrsnack 17