Jag satt och red i ungefär 4 år utan stigbyglar på lektion. Det var dessa övningar som gjorde att jag tappade stigbyglarna när jag red med stigbyglar. För att lösa det gjorde min nya tränare så att jag alltid måste rida med stigbyglar. Han t.o.m. band fast fötterna i början med balsnören för att dom skulle sitta kvar. Detta rekomenderas endast vid ridning i paddock eller i ridhus, Aldrig själv, utan alltid att någon har uppsikt över dej occh din häst. Det tog nog nästan två år innan jag slutade tappa stigbyglarna när jag red.
Nästa fråga var: Hur får jag fötterna att peka rakt fram istället för utåt. Att fötterna pekar som dom gör beror på att du inte vridit om lårmuskeln på insidan av låret. När du sitter i sadeln, Tar du tag om låret under i från, från bakssidan. Dra snabbt muskeln bakåt, så att knäet nästan pekar rätt in i hästen sida. Då kommer du helt plötsligt att sitta lit lustigt. Men det är det som är meningen. För när du ridit en stund glider lårmuskeln lite tillbaka, och då sitter du som du ska. Du kan få göra detta ett otal gånger, i månader, innan muskeln har vant sej vid sitt nya läge. Du vet att du sitter rätt när det känns som om du sitter i hästen , istället för ovanpå hästen. Och när du sitter rätt så varken skumpar du eller tappar stigbyglar. Det är bara att öva och öva ännu lite mer. Men viktigast är att du ser till att du sitter på hela rumpan och inte i skrevet. För gör du det, då hjälper inget.