Tappar skor tunn sula

Hipphopp

Trådstartare
Vad hade ni gjort, har en kompis i stallet som har en häst som har extremt lätt för tappskor.
Går in tidigare om dagarna för den springer så snart ngn annan häst tas in utöver insläpps tiden & då ryker alltid en sko.
Hon använder boots runt om.
Nu fick jag reda på att stackaren står inne hela tiden...
Tillväxten på hoven är långsamt att det inte går att sätta på en ny sko om det händer igen därför har hon ingen annan möjlighet än att ha hästen inne.
Den är lugn i boxen men såklart extremt på tårna när hon tar ut den så hon rider knappt & kan ibland inte ens longera.
Vad hade ni gjort, tagit av skorna el barfota boots har jag tänkt på.

Sv: Tappar skor tunn sula

Att ha hästen inne hela dagarna löser ju inget, dessutom riskeras kolik, rörelsestörningar, muskelbortfall och mycket mer på en boxvilande häst. Enlig lag måste dessutom hästar ha möjlighet att rastas/röra sig varje dag såvida sjukdom inte föreligger vilket nog inte kan räknas hit. Sätt på barfotaboots runt om. En vän till mig har det på sin och det fungerar utmärkt. :)

Stackars häst! Har själv en bekant som har sin tävlingshäst inne dygnet runt på sommaren då den inte kan gå i sommarhagarna på grund av att den är rädd för träd?!:confused: hästen blir skadad titt som tätt och har en jävla massa energi..

Det är svårt att lägga sig i, personen i fråga kan ta väldigt illa upp. Du kan ju prata med ägaren, fråga hur det är med hästen och lägga fram olika förslag lite snyggt. Barfota boots tex.

Alla kan ju inte gå barfota, då är ju bootsen super att ta till!:idea:

Hej!

Min häst är en sån "trampar-av-sig-skorna-och-blir-galet-ömfotadvariant". Vi har varit på klinik åtskilliga gånger med henne och nu kommit fram till vilka skor hon behöver ha (hon blir ömfotad även med skor om hon har fel skor). Klinikhovis vill ha henne i liten hage där hon inte kan springa, själv, men min fröken springer som en gris när hästar i hagarna brevid gör det och då trampar hon på skorna.. Men hon kan alltså stå själv ute om det skulle behövas.

Hon går med (rid)boots på båda fram alltid och är det leriga får hon stå i sjukhage så hon inte riskerar att halka av sig skorna. Vi har även på henne skor som är precis precis i kant med hoven, hon ska egentligen ha en storlek större skor, men då åker dom av fortare än jag kan räkna till 15. :(

Mitt tips nummer 1 är att ta upp det med hovslagaren och se om han/hon har några tips. Eventuellt kan ett byta vara på plats- min har klart färre tappskor nu än med förra (mycket välrenommerade) hovslagaren. Och såklart ordentligt stora boots på hovarna, som går ner på backen. Att se till att hästen tas in först är ju också ett alternativ.

Om hästen har tunn sula skulle jag inte ta av skorna- hästen kan bli ordentligt halt och det kan ta lång tid att läka smärtan (min har varit halt upp till 3 månader efter tappskor- även när vi satt på skorna dagen efter hon tappade dom).

/Lavinia

Vad hade ni gjort, har en kompis i stallet som har en häst som har extremt lätt för tappskor.
Går in tidigare om dagarna för den springer så snart ngn annan häst tas in utöver insläpps tiden & då ryker alltid en sko.
Hon använder boots runt om.
Nu fick jag reda på att stackaren står inne hela tiden...
Tillväxten på hoven är långsamt att det inte går att sätta på en ny sko om det händer igen därför har hon ingen annan möjlighet än att ha hästen inne.
Den är lugn i boxen men såklart extremt på tårna när hon tar ut den så hon rider knappt & kan ibland inte ens longera.
Vad hade ni gjort, tagit av skorna el barfota boots har jag tänkt på.

Nu anser jag förvisso att sålänge det inte rör sig om brott mot djurskyddslagen så låt var och en bli salig på sin tro och ta hand om sin häst såsom de vill. Det är sällan populärt med oombedda goda råd, speciellt när det i grunden finns en kritik mot vad ägaren valt.

Så istället för att tipsa om dra av skorna (vilken en häst som har så långsam tillväxt på hovarna antagligen inte klarar) eller barfotaboots (som sällan är ett riktigt fungerande alt för de som måste ha skydd även i hagen och dessutom är fnattiga) skulle jag inrikta mig på hur hon TROTS att hästen en period nu måste stå inne hela tiden kan hållas så tam att den kan motioneras.

I övrigt så är det nog hästens hovslagare som kan råda.

Vet inte alls om detta tips är till någon hjälp, men det hjälpte mig med
Min häst som alltid lyckades peta av framskorna, jag slutade stretcha honom, han var helt enkelt överrörlig bak! Annars kan nog Hovslagaren hjälpa att balansera olika tung skor, precis som på travhästar :)

Det är väl två problem egentligen, som kan arbetas på från olika håll.

Att skorna tappas, det har jag inga fler råd till än de du redan fått samt att rådgöra med hovslagaren.

Att hästen har dålig hovtillväxt och är öm kan du ju göra mer åt på sikt. Jag har gett Steel joint åt min häst och hovarna växer fortare och blir hårdare. Det finns ju andra fodertillskott också som är bra, men det har hjälpt min häst. Keratex hoof hardener hjälper en tunn och öm sula snabbt.

Tunna sulor och barfota? Hur tänkte du nu då? Jag tror INTE att du ska ge henne råd faktiskt.:crazy:

Har full förståelse för dilemmat och att hästen kan tvingas så inne en period. Dock inte bra att hon inte kan rida den, den måste ju få röra sej! Longera kanske inte går, tömkörning är bättre mer kontroll.

Det bästa du kan göra är nog att inte komma med åsikter och ideal och förslag från bukefalos, hon gör säkert det hon kan. Kanske behöver hon en duktig ridhjälp som vågar rida hästen fast den står inne en period.

Att ha hästen inne hela dagarna löser ju inget, dessutom riskeras kolik, rörelsestörningar, muskelbortfall och mycket mer på en boxvilande häst. Enlig lag måste dessutom hästar ha möjlighet att rastas/röra sig varje dag såvida sjukdom inte föreligger vilket nog inte kan räknas hit. Sätt på barfotaboots runt om. En vän till mig har det på sin och det fungerar utmärkt. :)

Skitsnack! Om det är nödvändigt för hästens hälsa (vilket hovarna är en del av) så kan den mycket väl stå inne en period så att hovarna får växa ner lite. En sån häst kan det vara rena djurplågeriet att släppa ut! Fattar du vad det innebär att den sliter av skor och står med ont i fötterna?

Problemet är om den inte kan ridas då behöver hon hjälp med det, motion behöver den och den behöver ridas rejält för att inte flippa ur för mycket direkt den kommer ut i hagen igen sen.

Jag har egentligen inte tänkt ge henne ngr råd,
tycker mest synd om hästen.
Det är en vuxen kvinna som äger hästen som gör allt för
att den ska ha bra, men jobbar man kan man inte vara med hästen hela tiden
o passa den i hagen, för när hon är där har hon den ute.
Vet inte om hon ger ngr tillskott.

Hoven växer 1cm på 6 månader så att ha den inne "ett tag" är ju inte ngn vecka bara.

Jag hoppas jag aldrig får detta problem med min häst som har hovar som växer så det knakar.

Fast att stå stilla gör ju att hovarna växer ännu långsammare?!
Kanske ska tänka tvärt om, "skogsmulle" stall med mycket utevistelse/lösdrift. Hästar som går ute dygnet runt racear ju sällar om gruppen fungerar.
Grönbete brukar ju göra att hovarna växer som 17. Tyvärr lite sent för det.

Ja fast har du ett dåligt utgångsläge så kan du kanske inte släppa ut hästen alls, under en period och det verkar vara det läget här. Självklart ska det bara vara en period.

Hon kan köpa Wettec Sole-Gard & lägga på under hela sulan, då kan hon förhoppningsvis ridas, men viktigast att vara ute i hagen. Goggla på det så hittar du massor & filmer om det på YouTube, där dom visar hur det används & sätts på.Går åt ca 2 stora tuber runt om.Det är dyrt då man måste ha ett verktyg som kostar runt 600 kr för att få på det. Det är hovlagaren som brukar sätta på det el. på klinik. Men billigast ärr att göra det själv.
Då får hästen en chans att växa i hovarna. Sedan kan hon använda hovstärkare som man penslar på sulan & hela hoven, men det tar ett tag innan man får resultat på det.
Det mest långsiktiga är ju tillskott såsom biotin/kiselgur . man ger

Allt det där är sanningar med stor modifikation. Wettec hjälper inte alla långt ifrån, vissa känsliga hästar får mera tryck av det och kan bli riktigt dåliga, enligt min hovis som är sur på hur det marknadsförs, har ställt till rejäl skada på en del hästar.

Dessutom stänger man in sulan vilket inte alls är hälsosamt och skadligt för vissa.

Tillsatser beror på om hästen har brist på det ämnet, biotin mm har noll effekt på hästar där brister inte är orsak till de dåliga hovarna.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 732
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: Miingla
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 982
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka