tappar skor hela tiden...

I

isan_love

hej! det är så att min häst tappar skorna jämt.. lr det känns så just nu iaf!
Ikväll skulle jag iväg och rida lektion och gjort i ordning hela hästen när jag kommer ihåg att jag glömt att kratsa hovarna och då ser jag att en sko är borta vänster fram.. och den skon hade hovslagaren bytt ut för bara en vecka sen för att den hade lossnat...

Min hovslagare säger att dom lossnar för att hästarna får mjuka hovar nu när det är så blött och det stämmer ju men för tillfället har dom gått i en "torr" hage och så undrar jag varför det bara är min häst som tapar skor??? :confused: lr är det nån mer som har råkat ut för mycket tappade skor?

Men finns det nått man kan göra sj för att kunna rida lr är det bara att stå och vänta tills hovslagaren kan komma ut och slå fast en ny sko? När min häst har tappat en sko bak har vi bara gjort så att vi tagit bort den andra skon också och så har det fungerat men kan man göra så fram med?
jag är bara så trött på tappskor just nu... plus att jag börjar bli fattig då han tar 500 för varje tappsko...

hur brukar ni göra när er häst tappat skor, rider ni ändå? lr hur gör ni??

Sv: tappar skor hela tiden...

Tar han verkligen 500kr för att slå på en tappsko!? Bara det är skäl att byta hovslagare.

I övrigt tycker jag att du ska byta hovis om du har så mkt tappskor.

Jag rider nog helst inte om hästen har tappat en sko, men det beror på att han inte klarar det. Vet andra hästar som gott kan gå några ridpass utan bakskor/framskor men det beror på individen och vilken slags ridning det är.

Att hästen får tappskor behöver ju inte bero på dålig skoning, det finns många faktorer. Hur hästens hovar ser ut, hur den rör sig, hur skorna sömmas dit etc. Kan ju också vara dålig hovkvalitet och i vissa fall kan man kanske förändra den till det bättre med vissa tillskott.

Tappskor är ett jäkelskap. Min sista häst var mkt svårskodd och livrädd för hovis efter att han förmodligen blivit misshandlad av en då han stod hos en fodervärd. Därför var det inte att tänka på att ta ut hovis för tappskor eftersom all form av hovslagararbete krävde veterinärnärvaro och sedering. Som tur var tappade han inte någon sko och var dessutom oskodd bak pga dessa problem, utan detta skrev jag bara för att andra med lättare hästar kanske ska känna sig om möjligt lite lättare till mods än man gör då man äger en häst enl ovanstående... Det var inte kul att ta in honom från hagen då det var lera, man hade knappt nerver att titta på fötterna.

Något alla hästägare borde göra är att gå en kurs och få tappskokompetens. Jag fick en sådan via min gymnasieutbildning men det hade ju tyvärr inte hjälpt på min egen häst. Däremot är det inte svårt att slå på tappskor på snälla hästar då man gått en sådan kurs. De brukar hållas kurser vid naturbruksskolor och liknande om jag inte minns fel, annars så prata med en bra hovslagare och dra ihop ett gäng hästägare som vill gå, jag lovar att det är bättre än att betala en massa pengar i onödan om det är okomplicerade skotappningar... Dessutom lär man sig mkt om hovvård och skoning, och man får lära sig hur ett bra arbete ska se ut så att man kan ställa krav på sin hovis.

Lycka till :)

500 för en tappsko verkar ju bara det skäl att byta hovis:crazy:

Jag får det gratis om det händer inom en vecka....tappskogaranti.

Sen om det skulle hända efter typ 2 veckor betalar jag 100 kr.

500 för en tappsko låter väldigt dyrt.. Jag betalar 200..
För varje gång dom drar av sig en sko så lossnar nästan alltid lite och sedan verkar hovis lite och då blir hoven mindre och mindre.. Det brukar vara så att en fram hov är mindre än alla andra hovar och då drar dom lättare av sig skon på den hoven..

min tar aldrig betalt för en tapp sko. Ibland kommer han ut en gång i månaden för att slå på tappsko.

Oj 500 :O Då skulle jag definitivt bytt hovis.. Jag kan ringa min när som helst och han slår på tappskon helt gratis!

Verkar dyrt med 500:- för en tappsko!

Är det alltid samma sko som tappas? Är det tex alltid vänsterfram kanske hästen har något annat problem o inte hinner flytta undan det benet...

Hur som helst skulle jag byta hovslagare, klart dom ska ha betalt för sitt jobb...men 500:-...nja...

Mvh Lena

Jag får det gratis om det händer inom en vecka....tappskogaranti.

QUOTE]

det verkar inte min hovslagare veta vad d är för nått :S
Har hästen börjat med att tappa skorna just nu, eller har något annat förändrats? Min egen röjer så förb... i hagen för närvarande så det har rykt två skor inom en kort period. Men min hovis har aldrig påstått att det beror på någon väta inte.

Du kanske skulle köpa hem easy boots eller liknande för att använda när sånt här händer. Jag har inte använt dem själv, men det är många här som gör och har gjort. Bara för att ha om/när du får tappskor.

byt hovslagare!

Jag hade alltid problem med tappskor tills jag bytte hovslagare - vips så försvann problemet! En del hästar är experter på att klä av skorna - då krävs listiga hovslagare oxå! Ex sko lite trängre, fasa kanterna på skorna etc.

dessutom som många andra sagt - 500 spänn för en tappsko är ju HUTLÖST!! min tar en femtilapp! det kan ju lika gärna vara hovis fel att hästarna kliver av sig dem

nej ibland är det skor bak som lossnar med...

Jag har ny hovis och min ponny som oxå e ny har tappat mkt skor, men eftersom han gör om det gratis har jag låtit det gå ändå.:D

Sist satte han på en storlek mindre, men åker den oxå av ska jag testa med en annan hovis och se vad som händer..

Jag rider inte om min häst tappar skor. Skulle tippa på att din häst trampar av sig skorna det säger min fantastiska hovis i alla fall. Skaffa boots och låt hästen gå med det i hagen och byt hovslagare. Jag tycker min är dyr som tar 200/tappsko. På horze finns boots för 69/paret.

Jag rekommenderar dig att låta pållen gå med boots på sig.

Mitt fullblodssto hade usla hovar ett tag, och hovslagaren fick ingen bukt på det. Hon tappade skor hela tiden :(

Jag bytte hovslagare, vi satte på henne boots så hon inte kunde trampa av sig skorna lika lätt och efter ett par månader var hovarna i toppskick.

Jag har använt mig av några jag köpt på Börjes, knappt 90 kr paret och de har funkat utmärkt :D

Nu tappar hon aldrig skorna, oavsett väder osv.

Jag red aldrig henne när hon tappat en sko, det var hon för ömfotad för.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
734
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur