Tappar sko/or

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Emmiz87
  • Startdatum Startdatum
E

Emmiz87

Jag har en kallblodstravare som alltid kliver av sig vänster fram sko i hagen, ibland även höger fram.
Hästen är genom gången och frisk.
Hovis har dragit in trakterna rejält,vet att det inte är så bra för hovarna men vad ska man göra?
Tappat skon iaf, 1 vecka efter skoning.
Varje gång jag ska ut å träna har hon tappat minst 1 ibland båda framskorna.
Det här tar knäcken på mig!
Kanske låter som ett litet problem men jag vet inte vad jag ska göra.
Hon går på lösdrift så boots,kotring kan hon inte ha dygnet runt.
Finns det special skor eller har ni några andra tips?

Billig nordis säljes annars;)

Sv: Tappar sko/or

Provat ballskydd? Det finns olika höjder och storlekar. Jag prukade tejpa fast dom så att skydden flyger inte all världens väg...

Min hade en period megaproblem med att tappa just vänster fram. Han hsr dock problem med det benet, fortfarande, haft en armbåge och gaffelbandsfäste som spökat. Har märkt på honom klart och tydligt att han inte rör benen lika osv och han hinner helt enkelt inte undan med vänster innan bak kommer. Han är dock mkt bättre nu.

Stretch, massage, dressyr. Sen ska jag lägga på flappskor fram då han har så förbannat trånga trakter.

Har också kallblod...

Just nu går bägge mina med flappskor, bra för hovarna då dom får arbeta på ett mer naturligt sätt. Sko baktill som låser hovmekanismen.

T%25C3%25B6m%2B2%2B003.jpg

Man kan själv välja tådel, allt från aluminium till ridhästsko. Enkelt att bara klippa av en vanlig sko med bultsax så den passar i flappsulan.

Tack för svaren!:laugh:
Ska höra med hovis vad han tror om flappskor på henne.
Hon kliver bara av sig i hagen, så inga problem å hinna undan med fram när man kör.
Tror hon står å trampar tätt med framhovarna å kliver av sig dom så på nått vis, den regniga sommaren har ju inte varit till hjälp heller även om hagen är stor så blir det kletigt vid grinden.

När jag köpte henne gick hon med bakvända skor, ett tecken på att hon klivit av sig skor innan min ägo.

Min har tagit av sig en framsko en gång när jag tränat honom, det är mest ihagen han tar av sig dom. Det är ju samma sak även där, om han travar eller galopperar i hagen får han inte riktigt med sig frambenet som är sämre helt enkelt.

Jag slår på skor själv annars skulle jag bi tokig

Jag har samma problem med min kallblodstravare. Han är nu 14 år och har alltid tappat skor. Han är intåad och trampar på inre skoarmen med bakfoten. Det leriga underlaget gör att framhoven inte hinner undan för bakhoven och trampet är ett faktum. Min fick gå med boots dygnet runt. Inte helt bra men bättre än ständiga tappskor som slet sönder fötterna.

Om flappskor funkar är det nog jättebra. Min häst fick strålbenshälta med överhängande avlivning av att ständigt gå med något indragna trakter för att undvika tappsko. Så det är inte en bra väg att gå.

När jag köpte henne gick hon med bakvända skor, ett tecken på att hon klivit av sig skor innan min ägo.

Varför är det ett tecken på det?
Aldrig hört nån som sätter bakvända för att dom inte ska trampa av sig skorna. Bara om man vill att hästen ska vända över snabbare.

Vad är quaterboots?
Hittade en tjej på tradera som sålde nån gummi grej som du fäste runt hoven å skon för att dom inte skulle trampa av sig men tyvärr var det till ponny:crazy:

Hon är ju bara 3 år så förhoppningsvis går det över, kanske är nå träningsverk eller liknande som gör na slarvig med tassarna

Är väl typ ballskyd, tror inte dom sitter kvar i hagen. Åker nog upp och dinglar runt karlederna ist. med risk för skav.

Dom sitter kvar om man sätter på dom rätt o har rätt storlek. Har en som går me det dygnet runt när den har brodd.

en sak som är typiskt hoslagare är att dom alltid sätter i för få söm:) kan det vara så? :)

perlepojken.blogg.se

De hovslagare jag har haft har för det mesta slagit i 8 söm i varje hov beroende på hur hovväggarna har sett ut givetvis.

Om man svetsa dit ett par extra tåkappor på sidorna så brukar skorn sitta på bättre!

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 028
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästvård Just nu är jag sorgsen, för jag börjar tro att vi närmar oss slutet. Lite kort: Tung häst ca 700kg, gått ner från ca 800kg och är nu i...
2
Svar
33
· Visningar
5 061
Senast: Soffan74
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 206
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve