Jag har en islandshäst som är tretton år. Under somrarna tappar hon sin pannlugg nästan helt och hållet, hon har då endast en liten tuss kvar mellan öronen. Jag undrar om någon av er vet vad det kan tänkas bero på? Hon har absolut ingenting att klia sig på annat än marken i hagen. Det finns vita elstaketpinnar av plast och andra elstaketpålar av trä i hagen, men eftersom det är elstaket så tror jag inte att hon kommer åt/vågar klia sig på dem. Jag har aldrig sett henne klia sig så jag tvivlar på att det är det som är problemet. Jag har testat olika typer av flughuvor, men det spelar ingen roll om hon har det på sig eller inte - hon tappar ändå pannluggen.
Under sommaren går hon på mycket gräs (+ hö de gånger då det inte funnits så mycket bete) samt kraft som hon får året runt. Hon har inte exem.
Manen och svansen sitter kvar och växer ordentligt även på sommaren, det är bara pannluggen som åker av. Någon som har ett svar på varför detta händer eller har upplevt samma sak? Vad ska jag göra för att förhindra att hon tappar luggen?
Här ser man skillnaden tydligt:
Sommar
Vinter
Tacksam för svar!
Under sommaren går hon på mycket gräs (+ hö de gånger då det inte funnits så mycket bete) samt kraft som hon får året runt. Hon har inte exem.
Manen och svansen sitter kvar och växer ordentligt även på sommaren, det är bara pannluggen som åker av. Någon som har ett svar på varför detta händer eller har upplevt samma sak? Vad ska jag göra för att förhindra att hon tappar luggen?
Här ser man skillnaden tydligt:
Sommar
Vinter
Tacksam för svar!