Tappar pannluggen på sommaren

Softicut

Trådstartare
Jag har en islandshäst som är tretton år. Under somrarna tappar hon sin pannlugg nästan helt och hållet, hon har då endast en liten tuss kvar mellan öronen. Jag undrar om någon av er vet vad det kan tänkas bero på? Hon har absolut ingenting att klia sig på annat än marken i hagen. Det finns vita elstaketpinnar av plast och andra elstaketpålar av trä i hagen, men eftersom det är elstaket så tror jag inte att hon kommer åt/vågar klia sig på dem. Jag har aldrig sett henne klia sig så jag tvivlar på att det är det som är problemet. Jag har testat olika typer av flughuvor, men det spelar ingen roll om hon har det på sig eller inte - hon tappar ändå pannluggen.
Under sommaren går hon på mycket gräs (+ hö de gånger då det inte funnits så mycket bete) samt kraft som hon får året runt. Hon har inte exem.
Manen och svansen sitter kvar och växer ordentligt även på sommaren, det är bara pannluggen som åker av. Någon som har ett svar på varför detta händer eller har upplevt samma sak? Vad ska jag göra för att förhindra att hon tappar luggen?

Här ser man skillnaden tydligt:

Sommar
eikzi.jpg

Vinter
kvarnbacka_p_sk_2009_252.jpg

Tacksam för svar! :)

Sv: Tappar pannluggen på sommaren

Vi har ett sto hos oss som helt enkelt tycks ogilla sin pannlugg. Hon kliar av stora delar av den på sommaren. I övrigt har hon massa man och inga klitendenser för övrigt... Inte mycket till svar...

Det är ju inte mycket till lugg hon har på vintern heller, mina isisar har alltid fällt en del man/lugg tillsammans med vinterpälsen. På manen syns det ofta inte så mycket då det "tappade" ofta sitter kvar "fasttrasslat" så att säga. Badar jag dem och kammar igenom manen så märker man hur mycket som satt löst.

Jag skulle tro att det inte finns något att göra faktiskt.

Min valack gör likadant. Har alltid trott att det berott på att han måste ha flughuva på sommaren. Hans pannlugg har precis samma "modell" som din. Det kanske beror på "modellen"? :idea:

Det är ju inte mycket till lugg hon har på vintern heller, mina isisar har alltid fällt en del man/lugg tillsammans med vinterpälsen. På manen syns det ofta inte så mycket då det "tappade" ofta sitter kvar "fasttrasslat" så att säga. Badar jag dem och kammar igenom manen så märker man hur mycket som satt löst.

Jag skulle tro att det inte finns något att göra faktiskt.

Jo, ganska mycket lugg har hon på vintern, den är dock inte jättelång men däremot väldigt tjock. Tack för svar! :)

Tack för svaren! Ingen som vet om man kanske kan ge någon form av kosttillskott för att förhindra att hon tappar den? :)

Liknande trådar

C
Hästvård Hej. Jag har en häst på 5 år. Har fött upp honom själv hemma på gården, men sommaren 08 så började han klia sig lite på halsen och...
Svar
7
· Visningar
1 073
Senast: Calypzo
·
S
Hästvård Min häst har ingen exem, men som alla andra kliar hon ju sig lite på sommaren. Brukar vara ju juli-augusti när det är som varmast och...
Svar
7
· Visningar
1 756
Senast: Gargoyl
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 434
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?