S
Sweet
Min häst fick för ett par veckor sedan på något mystiskt vis en ordentlig svullnad på ryggen (ungefär vid länden), en skada orsakad av något sorts yttre våld. (Vet ej vad) Hon var extremt öm, jag fick inte titta på henne ordentlig, kunde inte se något sår eller något blod men pälsen var lite kladdig på stället. Hästen var, förutom svullnaden och ömheten, precis som vanligt så jag avvaktade med veterinär. Svullnaden lade sig efter ett par dagar men hon förblev öm så jag tog ut veterinären som tittade på henne och konstaterade att det inte var någon fara. Hon hade dock fått en rejäl smäll. Jag skulle fortsätta att hålla koll på det men så länge hästen i övrigt var som vanligt så var det ingen fara. Han sa att hon nog kunde tappa päls runt detta område när det läkte.
Nu börjar det läka, hon är nästan inte öm alls längre men det kliar massor och jag kan dra bort päls och det blir alldeles kalt på ett ganska stort område!( som en dryg handflata ungefär) Inte snyggt alls...
Kommer pälsen att växa tillbaka och hur lång tid tar det innan det börjar göra det? Ska jag smörja det kala området med något och i så fall vad?
Jättetacksam för goda råd från er som har erfarenhet av sådanhär "pälsfällning"!
Nu börjar det läka, hon är nästan inte öm alls längre men det kliar massor och jag kan dra bort päls och det blir alldeles kalt på ett ganska stort område!( som en dryg handflata ungefär) Inte snyggt alls...
Kommer pälsen att växa tillbaka och hur lång tid tar det innan det börjar göra det? Ska jag smörja det kala området med något och i så fall vad?
Jättetacksam för goda råd från er som har erfarenhet av sådanhär "pälsfällning"!