tappar päls

L

liza

hej alla.
min arab har börjat tappa sin päls runt svansroten och upp mot korset. tussar som lossnar och har svarta små klumpar längst ner där de suttit fast, lämnar kvar endast bart skinn kvar. vad kan detta vara? nått tips på behandling.
// liza
 
Sv: tappar päls

tack för tipset! han trodde dock att det "bara" var eksem orsakat av fukt eller stöv! trodde att någon kunde tipsa om bra behandling...
 
Sv: tappar päls

Om det lämnar kala irklar skulle jag tippa på ringorm, men jag är inte säker.
 
Sv: tappar päls

liza skrev:
hej alla.
min arab har börjat tappa sin päls runt svansroten och upp mot korset. tussar som lossnar och har svarta små klumpar längst ner där de suttit fast, lämnar kvar endast bart skinn kvar. vad kan detta vara? nått tips på behandling.
// liza


Hej skulle ring efter en vetrinär. och skriva till baka ett svar på vad felet var på din häst. jag är nyfiken och hoppas att din häst blir bra.
mvh nika
 
Sv: tappar päls

När får tappar ull, så beror det på mineral/vitaminbrist. Skulle tro det är samma för hästar.
 
Sv: tappar päls

tack snälla för länken! jag misstänker oxå b-brist. ska inhandla tillskott i morgon. tack!
// liza
 
Sv: tappar päls

Hej!

Vad jag har fått lära mig så får hästar VÄLDIGT sällan B-vit brist, då de producerar detta själv. Det är väl mer noja från oss häst ägare. Men det är inte skadligt att ge då det är vattenlösligt, så det kan ju vara vart att prova. Det är bara plånboken det är skadligt för om man har många hästar.:rofl:
 
Sv: tappar päls

Stall Olitten skrev:
Hej!

Vad jag har fått lära mig så får hästar VÄLDIGT sällan B-vit brist, då de producerar detta själv. Det är väl mer noja från oss häst ägare. Men det är inte skadligt att ge då det är vattenlösligt, så det kan ju vara vart att prova. Det är bara plånboken det är skadligt för om man har många hästar.:rofl:


Är det inte c- vitamin de tillverkar själva?
 
Sv: tappar päls

jo, det har jag oxå bestämt för mig :angel:
men B-vitamin "gör" dom själva om man ger sockerfoder tex. betfor och E-vitamin. det sa en foderrådgivare på scandinavium för några år sedan i alla fall.
 
Sv: tappar päls

Hejsan. Min arab gjorde samma sak!
De va precis som om smutset hade trängt in i rötterna på håret så hon tappade de!
Men jag pillade av de gick de över o växte ut nytt hår igen! Men de är kanske bra att kolla med veterinär iaf för de kan ju va något annat!
Mvh Jannike:D
 
Sv: tappar päls

Hej!

Hästen producerar B,C,D och K-vitamin själva.;)

Har hästen hårlösa fläckar (som inte kompisen har bitit bort) så ska du ta ut veterinär för att ta hudprov, ifall du fått ngn svamp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tappar päls

B-vitamin kan häste behöva extra av då den fäller päls på våren och hösten! Visst tillverkar hästen B-vitamin och även andra vitaminer själva MEN ibland så kan den behöva extra hjälp.

Hårlåsa fläckar BEHÖVER INTE vara svamp. Vår ponny tappade ALL sin päls och det visade sig vara just B-VITAMIN brist!

Bäst är ialla fall att ta ut en vet. och be denne att kolla igenom hästen och ev. ge den en vitaminspruta =)
 
Sv: tappar päls

Min arab hade samma problem förra våren,vi trodde det var skabb först men det visade sig att det inte var det.Han hade mineralsten i boxen o vi fick höra att för mkt magnesium kan göra att de tappar håret så vi tog ut den o han slutade tappa hår.Det behöver inte vara samma problem för din häst men bara ifall att...
 
Sv: tappar päls

Om hästen tappar all päls inpå bara skinnet så är det inte ovanligt att den har brist på ett b-vitamin nämligen Pantotensyra, det finns flera olika sorters b-vit o Pantotensyra kan de inte bygga upp själva, enl. min vet iaf. När jag tillsatte extra Pantotensyra så slutade pållan att fälla.
 
Sv: tappar päls

Varför pumpar folk i sina hästar vitaminfoder för tusentalskronor för då? JAg har aldrig fattat det där med en massa tillskott min häst får vitlök pga luftvägar och för att minsa knott fästingangreppen på sommaren och minerlafoder eftersom grovfodret inte var minerlaanalyserat och för att det alltid tycks vara för lite mg ocg selen när man räknar foderstat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 820
Senast: vtok
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 529
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp