Tappar päls

A-K.Eng

Trådstartare
Har ringt smådjursklinik men inte kommit fram till annat än en telefonsvarare så jag hoppas på snabbt svar här.

Min lille Sulivan 10 mån har börjat tappa päls längs ryggen. Det började med eksem, trodde jag, på magen som han slickade mycket på. Eksemet fick jag bukt på med hjälp av AloeVera men nu har pälsen på ryggen börjat falla av och jag tror att han omöjligt kan ha slickat av den. Det är röda prickar på den kala huden som vätskar sig.

Har inte sett någon ohyra på honom.

Som foder får han Royal Canin Sensitiv för han har tidigare haft magproblem av Katty Nyttiga bitar som de övriga stallkatterna får. När han var liten så fick han RC för kattungar men blev genast dålig i magen av Katty när jag övergick till det. Bytte till RC Outdoor, (dyrt!), och över till Katty när besvären gick över. Han har varit ok tills nu. Magproblem och eksem följer ju varandra åt.

F ö är han pigg som vanligt. Kompisen Sixten har visat tecken på eksem på magen men det har inte brytit ut som på Sulivan. De andra två äldre katterna har inga problem alls.

Kan det vara skabb? Hur botar man det på katt? En bekannt sa att skabb kan de ha länge men när det väl bryter ut så kan det gå fort.

Någon som sett något liknande, vad kan det vara?

Sv: Tappar päls

Jag tycker att du ska gå med katterna till veterinären som har dessa symtom.

Det ska jag, har bara inte fått tag i en veterinär att prata med. Slängde bara ut en förfrågan i väntan.

Min katt tappade päls på det sättet du beskriver och då hade han skabb, men veterinären tog nåt prov för att faställa det så det var ingen självklarhet. Altså kan det säkert vara andra saker som kan orsaka pälsavfallet, så invänta du vad veterinären har att säga.

Har bokat tid hos vet. på måndag. Ska bli intressant vad han har att säga. Han tyckte att det inte lät troligt med skabb eftersom de tre andra katterna inte fått symptom. Sulivans håravfall har dessutom avstannat och det vätskar sig inte längre. Hoppas på att det var fodret han inte tålde. Vi har haft en sådan hund som tappade päls just på ryggen och som krävde lite extra bra mat.

Och så passar det så bra att Sixten och Sulivan ska kastreras så vi tar allt på en gång. Om man nu ska se det positiva i det hela.

Stark misstanke att din katt är foderöverkänslig. Prova med ett allergifoder för katt som du kan köpa hos veterinär. (Låt först undersöka katten)

Sulivan har varit hos veterinären idag tillsammans med Sixten. Kastrering och behandling av skabb plus öronskabb. Vet. tog inga prover utan tyckte att det var troligt med skabb och gav honom en spruta mot detta och vi ska avvakta någon vecka och se ifall håret börjar växa ut igen. Om inte så blir det ett nytt vet.besök.
Och så får man hoppas att det blir varmare ute snart för Sulivan fryser om han skulle gå ut, vilket han får en liten stund om dagen. Har funderat på om han skulle acceptera ett litet hemmasytt täcke?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Min katt har helt plötsligt börjat tappa päls... och då menar jag inte att han tappar vinterpälsen, utan vissa områden är nästan...
Svar
15
· Visningar
36 805
Senast: lind_1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve