tappar päls!

P

Pretty_Fly

Det står en häst i vårat stall som har börjat tappa pälsen, det har verkligen trillat av henne denna veckan o hon är snart helt kal! alltså det är bara hud där under.
vad kan detta vara? jag har aldrig sett något liknande. tror ni att det smittar till dom andra?

Sv: tappar päls!

När jag fick min gamla ponny , då 17 år, så blev han så när han bytte sommarpäls till vinterpäls.

Han blev i det närmaste kal innan vinterpälsen sakta började komma.
Jag började då att ge honom B-vitamin samt Steeljoint mineraler, han har sedan dess inte tappat håret mer.

Han får alltid extra B-vitamin vid fällning eller pälsbyte och Steeljoint får han året runt. Han har dessutom blivit mycket finare i pälsen, mer gul än han var innan, han var då nästan beige samt att man och svans växer enormt mycket.

Jag klipper hans man var 3 e vecka, innan så växte den knappt alls.

Jag skulle tippa på mineral/vitaminbrist av något slag. Jag tror inte att det smittar.

Ringorm är inte på det viset.

Har sett liknande,i det fallet var det mask+bristsymtom,se till att maska hästen.

Min häst fick svamp förra vintern, på ryggen. Hon är rätt tjock och därför platt över ryggen vilket gjorde att regnvatten låg kvar där uppe och höll det fuktigt. Hon tappade enhel del päls som lossnade i hela klasar. Såg till att hon var torr där så växte håret ut igen. :banana:

Ringt veterinären? :confused:
Hade jag lätt gjort om hästen nu tappat så mkt päls som du skriver...

Har oxå en häst som tappat päls på det viset o enligt vet. så hade hon brist på ett b-vitamin som heter pantotensyra (finns inte i shy-feeder). När jag började ge henne extra Pantotensyra så slutade hon fälla, likadant var det för shettisen som för nån vecka sedan oxå började fälla på det viset, ger nu alla mina hästar massor av exra b-vitamin med pantotensyra.

Min ponny råkade ut för detta hösten som tvååring. Jag hade fått hem henne från uppfödaren i augusti och det här kan kanske ha varit i september/oktober. Tog ut veterinär när jag märkte vart åt det var på väg så hon hann aldrig bli kal även om pälsen tunnat ut rejält. Vet tog blodprov och hon hade någon form av infektion. Fick b-vitamin spruta och penicillin (Hippotrim) och blev bra på det. Fick dock vräka i henne mat ända fram till jul för att få henne i bra skick igen då hon hade tappade i hull också.

det är ju inte min häst så tyvärr kan jag inte göra annat än tjata på ägaren.
:(

konstigt...jag har aldrig varit med om ngt sådant..
vet inte heller vad det kan vara :confused:

Det blir kala runda fläckar i storlek som 10- eller 5-kronor, lite fnasiga i mitten. Kommer lite här och där och är väldigt smittsamt!

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 457
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka