Tappar päls på bakbenen!!

Ida_79

Trådstartare
Ngn som varit med om detta o vet vad det kan bero på? Igår när jag skulle borsta henne ovanför bak knäna så föll pälsen bord in på huden o det var knottrigt under.. Det är bar bak hon tappa :confused:

Sv: Tappar päls på bakbenen!!

För många år sedan hade vi ett ponnysto som fastnade och "brände" sig på grimskaftet...efter tre dagar så kunde jag plocka bort pälsen runt hennes ben... otäckt! :crazy:

Proteinöverskott kan också ge sådan effekt...

Kan hon ha fått i sig någonting...sälgen fröar ju nu, och är väldigt stark bla...

Mugg kan ju ge sådan effekt, men knappast bara ovanför knät! hur ser benet ut nedanför???

Senast ändrad:

Hon verkar lite känslig när det gäller huden!! Hon var knottrig på rygg o bakdel för ett par veckor sedan,mjälig o sårskorper.. Det har gått bort nu.. Hon har dessutom vinterpäls fortfarande här o där!! Köpte henne för ca 2½ månad sen från Arvika,jag bor i Emmaboda!! Vet inte om det kan bero lite på klimatförändringarna!! Så tråkigt för det kommer alltid ngt nytt problem.. Hon är fortfarande mager.. Gått upp lite,men gräset o krafft o korn,b-vitamin,kraft olja verkar inte hjälpa.. Vad ska jag hitta på med päls o foder????

Vi hade en häst för nåt år sen som tappa all päls på ena sidan (från virveln bak till bogbladet) Vet visste inte riktigt vad det var, trodde på nån allergisk reaktion.

älgen skrev:
Konstigt placerade regnskållor?
'

Tappar hästen päls av regnskållor? Det skulle i såfall förklara varför min häst har jätte tunn päls på öronen. (Tunnare är andra hästar).

Ida_79 skrev:
Vad var den hästen allregisk mot? Vad gjorde ni?
Vet trodde! att det var möjligen alla myggmedel som användes för det behövdes verkligen. Men säker var han inte. Hästen fick täcke och kortison. Och sen var det bara att vänta på att pälsen skulle växa ut. Hästen fick också flytta i samma veva så jag vet inte slutet.
Det hela började som nässelutslag.

Vi har en häst som har hormonproblem. Hennes päls är extremt konstig. Just nu har hon kvar sin tjocka vinterpäls. Vid den här tiden förra året fällde hon ALL päls på en och samma dag typ. Det var bara att stå och hjälpa henne att få bort allt...

Avmaska hästen. Pälsen kan bli lång och allmänt konstig vid parasitangrepp. Sen kan den kanske ha någon ohyra i pälsen. Men eftersom den är mager och svår att få upp i hull så tror jag på mask.Lycka till med din nya pålle!! :bump:

Oki tack för svaren!! Hon ska avmaskas idag vilken sort ska man avmaska med nu?

Eftersom hon ser så risig ut? skulle jag slänga i henne två sprutor med banminth eller liknande.
Bara för att vara säker på att det tar ordentligt.

HAr du inge bilder på underverket? *spännande*

När jag säger att hon ser risig ut menar jag att hon inte vill gå upp i hull och hårremmen verkar krångla.
Inget personligt alltså. Jag uttrycker mg lite knstigt ibland bara.

Då ska jag avmaska henne med det.. Ägaren sa att hon var ny maskad när hon kom men jag ger henne ändå!! Har bara en gammal bild på henne som är tagen för ett år sedan.. Ska fixa bilder nu i veckan!! Nejdå tar inte det personligt,för hon ser verkligen risig ut!!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 039
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
994
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama