Tappar balansen med täcket

prusiluskan

Trådstartare
Slängde på min insektskänsliga häst ett flugtäcke med hals för någon vecka sedan. När jag tar in henne går hon med mycket kort steg fram, och ser ut att nästan tappa balansen. När täcket togs av försvann det helt, och hon gick helt normalt.
Försökte vid ett tillfälle till att prova täcket - samma resultat.
Utgick från att flugtäcket satt illa på henne (det var trångt över bogen), och har såklart inte använt det mer.
För några dagar sedan regnade det mycket, och jag tog på henne regntäcket (som hon använt hela våren). När jag tog in henne senare så fick hon lika konstigt.

Hästen är inte halt och rör sig helt obehindrat så fort täcket tas av.

Vad kan göra att hästen får så svårt att gå pga täcke (och dessutom ett täcke som hon haft länge utan att ha några problem?). Att flugtäcket inte satt optimalt är ju en sak, men regntäcket? Kan det ha varit muskelminnet som signalerade att "nu är det täcke på igen, håll tillbaka steget så att det inte spänner" trots att täcke nr 2 satt bra?

Sv: Tappar balansen med täcket

Jag vet faktiskt en häst som inte fixade att ha täcke överhuvudtaget, hon fick ont i kroppen av det..
När dom helt slutade med täcke så försvann hennes ondhet i kroppen och sen dess har det aldrig varit nå problem.

Men det kan ju åxå vara så att hästen kommer ihåg hur det var sist...

Hon är väldigt van vid täcken (var helklippt i vintras), och har inte reagerat så här trots olika täcken. Skumt.

Hästen som jag skrev om hon hade åxå haft täcken men sen så blev det bara nåt helknas och det gick itne att rida lr motionera henne om hon hade haft täcke, var hon utan täcke var hon sig själv... helknas verkligen.. vet inte vad som hände med henne efteråt, var fodervärd på den hästen en kort period för massa år sen... Då var hon "normal".

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 525
Senast: Shixle
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·
Hästhantering Har stått på lösdrift med mitt halvblod i två år, nu är det dags att stalla in. Men känner mig lite kluven angående täcka eller låta...
Svar
7
· Visningar
1 033
Senast: akleja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 879
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka