"tappar bakben"

clubman

Trådstartare
Ja alltså i skritten kan det ibland bli så att hon tappar ett bakben så att säga...vet inte om ni förstår vad jag menar...någon som har kunskap om det här??? Hon fungerar fint annars och hon får massage och stretching då hon har lite ont vid sina bakknän..massören har känt på henne. jag använder arnika före eller efter ridning. något mer man kan göra... funderar på om man skulle röntga bakknäna på henne...

Sv: "tappar bakben"

hur vet du att hästen har ont i bakknäna? hur yttrar sig det? är det utrett vad det är som gör att den har ont?
Jag tycker absolut att du ska röntga och eventuellt låta göra ultraljud av knäna också om du misstänker att hästen har ont.

Min gjorde samma sak, misstänkte knäledsinfl. och åkte in till Strömsholm. Efter massa böjprov, longering, ridprov,bedövning av led och röntgen hittades en liten, liten inflammation i hasleden som sprutades. Då hade han 'tappat' bakbenet under ca 2 veckor. I höstas gjorde han samma sak, åkte in då med men då hittade de ingenting. Fick inte tid på en gång då utan skrittade honom bara i tre veckor innan besöket, så vet. antog att vi 'skrittat bort' det på något vis?

Om hästen alltid gjort så kan det kanske vara patella?

Tänkte samma sak, patellaupphakning alltså, men det kan uppstå när som, fast oftast under unghäst/tillväxttiden. Finns mycket att göra åt det och i sista hand op med goda resultat så det skulle jag föredra framför knäledsinflammation! Hoppas vet har goda nyheter till dig ! Lycka till!

Jo hon har ju gjort det alltid, men eftersom det kanske händer en gång i veckan så har jag inte gjort så stor sak av det..hade varit skillnad om jag märkt det ett par gånger om dagen...min massör har sagt hela tiden att hon har patella och att det påverkar musklen runt om...och att hon är lite mer öm i den musklen. Därför får hon daglig massage och Arnika. Jag ska ändå göra en vet besiktning för att höja försäkringen så då passar jag på att röntga oxå. Tack för era svar!:laugh:

Min gjorde så för några år sedan. På klinik upptäckte man en inflammation i hasleden, som behandlades. Det är flera år sen och har inte gett några problem sedan.

min ena kan göra detta också ibland (altså tappa ett bakben) Var nere på klinik och fick svaret att i min hästs fall så handlar det och muskelfattighet och ev lite partella.
Hittade inget annat på hästen varken vid böjprov eller UL.

min gör så ibland i övergångar, för hans del handlar det om styrka, det hände väldigt ofta i början ffa när jag tömkörde på volt men i takt med mer muskler o ork så har det nästintill försvunnit. Förra hästen gjorde det i fram o avskrttning, för hans del handlade det om en låsning i länden tappade alltid höger bak. Efter att ET rättat till o lasrat försvann det helt.

min häst har precis gjort samma sak! vissa dagar bättre ,andra sämre. Haft vet å röntkat ben mm. men fick remiss till skara djursjukhus och har varit där idag. s i lederna. så åk och kolla,vänta inte så länge som jag gjort! Vet sa att det va 70 procents chans att han gick att använda helt som vanligt efter behandling och ordentlig muskeluppbyggnad

Min häst har en gammal muskelskada som sitter djupt i rumpmuskeln. Hon är ännu inte bra från den och inte tillräckligt musklad så det kan göra att hon "tappa bakbenet" ibland. Oftast efter lite mer ansträngande ridning i skogen, klättring i terräng. Det är för tufft för henne så vi har fått lite skogs-restriktioner från massören. En gång när vi var ute snubblade hon med bakkärran i hemväg och kändes stel några dagar efter, och knakade lite i höften pga överansträngningen.

Ganska vanligt problem. En sån här muskelskada kan komma av att hästen gjort nåt i hagen eller gått omkull tex. Ta kontakt med en duktig massör som kan göra en djup mjukdelsbehandling. Därefter daglig massage på problemområdet och lugna ridpass för att bygga upp hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 868
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar