M
Mindra
Hej! Nu hoppas jag att ni som är lite bra på det här med foder kan ge mig lite bra tips. Har bara haft min nya häst några dagar och funderar lite på hennes foder. Hon har fint muskulöst rygg och rump parti (övre linjen) Magen är aningen stor men ingen tunna, dock tycker jag att magen liksom hänger lite om ni förstår hur jag menar. Förra ägaren sa att de va tvungna att låta henne vara lite så för att annars skulle hon tappa sin fina överlinje. Dvs hon skulle snabbt förlora även på rygg och bak. Nu vet jag ju att energi i form av kolhydrater bränns fortare än fett. Vet även att proteiner som bygger muskler endast används som bränsle vid brist på kohydrater och fett. Men enligt dem som tappar hon som sagt rygg och rumpa trots att det kanske säger emot biologin lite.
Så min fråga till er. vad skulle ni gjort för att hon ska tappa lite mage men överlinjen (rygg rumpa). Mer protein och mindre av ngt annat? Kraft protein? ngt annat?
Hon äter idag 10kg hösilage (plus ngt kilo förmodligen då hon vid lunchfodringen tydligen har tendens att äta upp sitt och sedan ta andras) Korn hmm.. oj nu kommer jag inte ihåg måtten (har som sagt bara haft henne några dagar och använder de mått som förra ägaren gav mig) I vilket fall som helst så äter hon korn, betfor och mineraler. Hästen ifråga är nättare halvblod 167 i mankhöjd.
Nu blev det sådär långt igen.. men har du ngt bra tips så vore jag tacksam.
Så min fråga till er. vad skulle ni gjort för att hon ska tappa lite mage men överlinjen (rygg rumpa). Mer protein och mindre av ngt annat? Kraft protein? ngt annat?
Hon äter idag 10kg hösilage (plus ngt kilo förmodligen då hon vid lunchfodringen tydligen har tendens att äta upp sitt och sedan ta andras) Korn hmm.. oj nu kommer jag inte ihåg måtten (har som sagt bara haft henne några dagar och använder de mått som förra ägaren gav mig) I vilket fall som helst så äter hon korn, betfor och mineraler. Hästen ifråga är nättare halvblod 167 i mankhöjd.
Nu blev det sådär långt igen.. men har du ngt bra tips så vore jag tacksam.