Tappa mage men inte rygg och rumpa? HUR?!

M

Mindra

Hej! Nu hoppas jag att ni som är lite bra på det här med foder kan ge mig lite bra tips. Har bara haft min nya häst några dagar och funderar lite på hennes foder. Hon har fint muskulöst rygg och rump parti (övre linjen) Magen är aningen stor men ingen tunna, dock tycker jag att magen liksom hänger lite om ni förstår hur jag menar. Förra ägaren sa att de va tvungna att låta henne vara lite så för att annars skulle hon tappa sin fina överlinje. Dvs hon skulle snabbt förlora även på rygg och bak. Nu vet jag ju att energi i form av kolhydrater bränns fortare än fett. Vet även att proteiner som bygger muskler endast används som bränsle vid brist på kohydrater och fett. Men enligt dem som tappar hon som sagt rygg och rumpa trots att det kanske säger emot biologin lite.

Så min fråga till er. vad skulle ni gjort för att hon ska tappa lite mage men överlinjen (rygg rumpa). Mer protein och mindre av ngt annat? Kraft protein? ngt annat?
Hon äter idag 10kg hösilage (plus ngt kilo förmodligen då hon vid lunchfodringen tydligen har tendens att äta upp sitt och sedan ta andras) Korn hmm.. oj nu kommer jag inte ihåg måtten (har som sagt bara haft henne några dagar och använder de mått som förra ägaren gav mig) I vilket fall som helst så äter hon korn, betfor och mineraler. Hästen ifråga är nättare halvblod 167 i mankhöjd.

Nu blev det sådär långt igen.. men har du ngt bra tips så vore jag tacksam.

Sv: Tappa mage men inte rygg och rumpa? HUR?!

Jag hade inte börjat med fodret utan istället ökat hennes träning och tränat bort magen. Sedan kan ju foderstaten behövas ses över när hon tränar mer.

Är det fett eller bukighet som är problemet? Om det är bukighet kan den kanske ha för svaga magmuskler. Lite sit-ups kanske;) ;)

Galoppträning är min erfarenhet är bra för en hängande mange. Och då inte på en volt i ridhuset.

Sara

Det låter som att hästen har för dåliga muskler på magen och därför inte orkar hålla upp magen tillräckligt. Träning tror jag också på!
Du kan pröva med en högre kvot också men annars, om inget verkar hjälpa, tror jag att du får acceptera hans lilla hängmage... Det är väl bara ett skönhetsfel? ;)

Hej, och tack för svaret. Vi har kollat över hennes träning dels med förra ägaren och deras tränare. Sedan diskuterat fram och tillbaka med min tränare som jag har, och ökad träning är inte aktuellt (vi ska väl för all del lägga om träningen en aning men tycker nog att tidigare ägare tränat på ett sunt sätt som bör vara alltsidigt för hästen). Vi har kommit fram till (ja de är i alla fall vad jag och tränare samt lite andra tillfrågade tror) att det är i foderväg som "problemet" ligger. Som sagt, det är inget jätteproblem men tillräckligt för att man ska börja fundera lite på det.

hehe .. jo visst, skönhetsfel och lite skavanker har vi väl alla. Men har sett tidigare bilder på hästen då den inte hade denna lilla "trivselkula" . Det är som jag tidigare sa inte så att jag helt bundit mig fast att den måååste bort men jag vill ha lite tips på foder helt enkelt. Sen har jag ju bara haft henne några dagar så vi får väl se va vi kan hitta på. Tänkte mest få lite rådgivning med foder som kan vara bra eftersom jag tidigare snurrat fast ganska hårt på Korn och havre osv.

så du menar att man kan galoppera på ngt annat ställe än på volt i ridhuset?? ;) Jodå, visst ska vi ta tag i träningen.. men som jag skrev i tidigare svar så är jag mest ute efter att få lite tips i foderväg. Man vet ju aldrig vem som kan sitta på information om "det perfekta fodret" :idea:

Tänkte mest få lite rådgivning med foder som kan vara bra eftersom jag tidigare snurrat fast ganska hårt på Korn och havre osv.

Vad gäller foderdelen så är det inte någon speciell fodersort du ska söka efter utan du ska göra en korrekt, välbalanserad foderstat efter analysvärden på ditt grovfoder och efter individens behov. Då kan du räkna fram vad och hur mycket du behöver ge för att få en lämplig kvot (balansen mellan energi och protein).
Ibland har grovfodret i sig en bra kvot (högt med protein) och då kan man egentligen bara ge det (oavsett hur hästen jobbas) och få bra resultat. Men det är klart - om hästen äter mycket stora mängder grovfoder så kan det vara en nackdel när man vill minska på buken. Då kanske man kan istället för 2kg grovfoder (t ex) ge 1kg spannmål .

Jo, självklart tror jag inte att man bara kan säga att "det fodret är det enda rätta för alla" . Formulerar om frågan då och undrar helt enkelt om ngn har häst som rids/tävlas/tränas hyffsat hårt och som har liknande "prob" (I detta fall gällande nätt halvblod). Sen kommer jag givetvis när jag har ngt tips att kolla och räkna på om det är ngt för min häst. Jag tycker också att korn och havre är bra men vill som sagt bara höra lite vad andra kör med och vad dem är nöjda med på sina hästar, helst då sånna som tävlas och tränas lite hårdare.

Men har du inte redan fått svar? En foderstat med ganska hög kvot (mkt protein) och mer "bukträning" = galopp, klättring, samling.

Förstår inte vad du är ute efter. Om du vet hur många MJ, gram protein, etc hästen får i sig idag så kan du lätt modifiera foderstaten genom att öka proteinvärdet tex, ge det lite tid och se om du får någon förändring. Det handlar inte om fodermedlen i sig utan vad de innehåller i förhållande till resten av det hästen äter.

Och träning är inte att förakta för bukiga magar.

Som jag förstår det så är Mindra ute efter att få lite tips på olika foder som varit bra helt enkelt. Namn på fodersorter som ngn har som varit bra för att EFTER det kunna räkna ut en bra foderstat när man väl kollat på ett foder som många kan rekomendera. Det finns ju otroligt många olika foder så att få lite tips av vad folk tycker är bra och som innehåller det hon är ute efter tycker i alla fall inte jag är konstigt. Som jag har förstått det så har hon ju hjälp med träning av tränare och det är väl med andra ord inte tips om träning hon vill ha. Menar inte detta inlägg som otrevligt utan säger bara hur jag förstår inläggen.

Tyvärr har jag ganska dåligt med tips dock. Mina hästar äter Korn resp Kraft groov. Det fungerar bra men de är ju inte sånna tips du behöver direkt. Synd att det inte är en människa, då hade det varit mitt jobb att veta va den ska äta ;)

:bow: tack! det var precis så jag menade

Menade så som Alindra skrev. Dvs träningen kan jag lägga upp samt har mycket duktiga tränare, och jag är inte så trångsynt att jag tror att man fodrar och sen blir hästen muskulös och fin. Jag vill helt enkelt bara ha lite tips på foder som innehåller en bra sammansättning med mkt proteiner osv. Sen skrev jag till det andra för att förklara vad problemet var och varför jag letar nytt foder. Kanske jag som var otydlig eftersom det gick att missförstå men då rättar jag mig nu.

Okej.

De flesta tillverkare har ju varianter av högprotein-kraftfoder. Om det är det du är ute efter. Men du skulle också kunna klara dig med ett grovfoder med bra värden. Vi har tex haft ett hösilage med en kvot på 13 förra året och 10 i år. Innan förra årets analys kom så stödfdrade jag med lucernhack för säkerhets skull eftersom mitt sto då fortfarande var tanigt (köpte henne det året). Visade sig att lucernet i själva verket SÄNKT kvoten.

Sen behöver en häst energi också för att kunna bygga muskler, om kvoten blir allt för hög är det ändå risk att hästen inte sätter hull och muskler som den ska.

Så min erfarenhet säger att det bästa högproteinfodret är hö/hösilage. Har du ett bra hö kan du minska mängden kraftfoder rejält och kanske ge lite av ett foder som hästen gillar/du har återförsäljare i närheten, det är billigt etc.
Jag har valt ett pelletsfoder från Mustang för tävlingshästar (hästen tränas regelundet men är inte tävlingshäst) eftersom jag då får; extra vitaminer på köpet, återförsäljaren finns i närheten, det är smaklig och inte minst för att det är svenktillverkat. Jag ger absolut max 1 kg per dag.

Beträffande din häst så skulle det kunna vara så (om foderstaten är anpassad som du säger, bukmuskelträningen är optimerad, och om bukmuskelträningen är optimal kommer även ryggmuskelträningen att vara det,, etc) att den helt enkelt inte har riktigt så stor andel muskler på rygg och bak som du tror. Fett fyller ut väldigt bra. Menar inte att din häst är fet, men man kan luras lite. Tappar hästen fett på buken så kommer den ofelaktligt även att tappa fett på rygg och rumpa, vi vet ju alla att man tyvärr inte kan punktbränna fett. Om träningen då inte är så pass bra att hästen samtidigt bygger muskler så kommer även överlinjen att tunnas ur ngt. Det kan vara detta den förra ägaren upplevt när de säger att magen måste finnas för att hästen inte ska tappa över ryggen.
Hur gammal var hästen på de bilder du sett där magen varit mindre?

Liknande trådar

Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 408
Senast: calm
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 429
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 646
Senast: Alexandra_W
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 079
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka