Tappa hatten i bARRELRACE.

Gordon

Trådstartare
Nu när jag var på clinic så red vi för en tjej som har varit worldchampion i Barrelrace, och jag berättade att man fick 5 sek tidstillägg i barrelrace och polebending om man tappade hatten.
Hon bara skakade på huvudet och himla med ögonen och frågade. WHY?! (varför)
Så är inte dom riktiga reglerna, sa hon.
Vad skulle jag säga? De hade inte jag en jäkla aning om.
Är de nått mer vi har hittat på här i svergie?:confused:

Sv: Tappa hatten i bARRELRACE.

Tävlingarna jag varit på här i Montana får man betala runt $10 när det händer så dom flesta anstränger sig för att undvika det... ;)

Japp de var de Tammi berättade.

En av dom större serietävlingarna här i Montana skänker sedan dom pengarna dom fått in till bröst cancer forskning! Nu stödjer ju hela Rodeon på alla nivåer här i USA väldigt aktivt den forskningen men jag blev väldigt imponerad när jag fick veta det! :bow:

En av dom större serietävlingarna här i Montana skänker sedan dom pengarna dom fått in till bröst cancer forskning! Nu stödjer ju hela Rodeon på alla nivåer här i USA väldigt aktivt den forskningen men jag blev väldigt imponerad när jag fick veta det! :bow:

Låter ju som mycket trevligare sätt, att tappa hatten har ju INGENTING med ridningen att göra, det har det ju däremot om man välter en tunna, så där är tidstillägget befogat!!

Finns nog mycket som vi har hittat på:p

Jag rider med hjälm i br bara för att den inte åker av . Det var en tanta på Chappet som undrade om jag verlkligen fick ha hjälm på mig , hon trodde att det bara var ungdommar som fick ha de. ( kan säga att jag nästan dog) ok tantan var säkert yngre än jag. Två tredjedelar av jordens befolkning är faktiskt yngre än jag. Hu jeda mi.

hej, tror inte det är påhitt, utan beror på att vi följer aqha's regler, den svenska regelboken som wras ger ut är ju i princip en översättning av aqha's, men eftersom barrel ingår i prca i usa, så är det garanterat egna regler för de grenarna, även om mycket är lika.
Men enligt aqha-regel 457g så får man 5 sec tilägg om inte hatten är på under hela racet.
mvh Mia

Så här står det i AQHAs regelbok om barrelrace:
457. BARREL RACING.
(g) A five second penalty will be assessed if the hat or helmet is
not on the exhibitor's person for the entire time the exhibitor is in
the arena in barrel racing.

Så det beror nog på vilken regelbok man följer här i Sverige och vilken regelbok som man följer på den tävlingen som tjejen blev champion i, antar att det inte är AQHA world show hon pratar om. Det finns ju så många world shower i USA.

ojdå, såg precis att chickan svarat samma som jag :)

Senast ändrad av en moderator:

Så här står det i AQHAs regelbok om barrelrace:
457. BARREL RACING.
(g) A five second penalty will be assessed if the hat or helmet is
not on the exhibitor's person for the entire time the exhibitor is in
the arena in barrel racing.

Så det beror nog på vilken regelbok man följer här i Sverige och vilken regelbok som man följer på den tävlingen som tjejen blev champion i, antar att det inte är AQHA world show hon pratar om. Det finns ju så många world shower i USA.

ojdå, såg precis att chickan svarat samma som jag :)

Tammi tävlar bara i AQHA shows. Synd att ingen av er har en aning om vem ni sitter och pratar om.She kicks as.och i Mountes shooting slår bara två till henne men då hänger de mkt på vilken häst hon har.
Ni hörde vad Jolene sa, hon bor ju faktiskt i USA(Montana) så hon borde veta tycker man.

Låter mkt mkt klokt. Vi har mkt mkt att lära här i svergie.

hmm... vill inte gå i klinch för en sån här sak, men du skrev till att börja med bara tammi, alltså inget efternamn, tammi fillingham, tammy key eller vem? men frågan var ju egenligen hurvida vi hade hittat på 5 sec-regeln i Sverige eller inte, det har vi inte, som jag skrev och sedemera lillaida så är regeln hämtad ur den amerikanska regelboken för aqha årgång 2008, sen om den tillämpas i USA det har jag ingen aning om, men har svårt att tro att man inte gör det i just aqha-shows, men om den finns med som regel i prorodeo-cirkusen det är en fråga jag inte har svar på, men någon annan sitter kanske på fakta?!?.
Mvh Mia

De spelar mindre roll. de var bara de att jag blev så förvånad när hon berättade de. Jag kommer heller inte ihåg att tjejerna fick tidstillägg på den rodeon jag gick på varaje år i CA. Santa Maria Rodeo kallas den.

Kanske vore något att ta efter här med i ställer för tidstillägg?

Absolut, de tycker jag.

Vi får lägga fram det som förslag till Chappen nästa år. Det behöver ju inte vara kanske just bröstcanser utan kan ju vara barncanser fonder eller vad som liksom. Bara det går till något BRA.

KL

Dom reglerna jag kan är inte för AQHA shower här i USA. Jag känner ingen som tävlar Barrel Race i AQHA shower... :o
Det som gäller här i Montana är WPRA och det är dom reglerna som gäller. Har ingen aning om dom tävlingarna är sanktionerade av AQHA och ger AQHA poäng. Men jag gissar det av olika anledningar.

Mvh, Montana-bo

KL

Dom reglerna jag kan är inte för AQHA shower här i USA. Jag känner ingen som tävlar Barrel Race i AQHA shower... :o
Det som gäller här i Montana är WPRA och det är dom reglerna som gäller. Har ingen aning om dom tävlingarna är sanktionerade av AQHA och ger AQHA poäng. Men jag gissar det av olika anledningar.

Mvh, Montana-bo

Jag håller helt med dig efter 7års erfarenhet i CA,usa.

Liknande trådar

Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 588
Hästvård Bakgrund/problem 1: Jag har en ponny som vi köpte för 4,5år sedan. Efter ett halvår blev han allt mer stressad i hoppningen så vi tog...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: PygmyPuff
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka