Tappa form/muskler

O

Oktober

Min häst har gått i en ganska bra form nu fram till sommaren. Ska nu gå på bete i ca 8 veckor. Kommer hon tappa de muskler vi byggt upp? Eller kommer vi kunna återuppta träningen från där vi slutade? (Kommer rida lite skogsridning under betet)
 
Sv: Tappa form/muskler

Rider du henne inte i den formen eller tränar på sådana saker ni har tränat på så kan det ju vara så att hon "tappar" en del. Det är så individuellt, vissa hästar gör det och vissa inte. Varför ska du bara rida skogsturer under sommaren istället för att rida på som vanligt?
 
Sv: Tappa form/muskler

Allt beor ju på hur hårt du red din häst innan, men även om hon inte tappar alla musklerna så kommer hon på 8 v tappa i kondition. Det gör att du i vilket fall måste ta det lugnt i början och bygga upp henne när du startar igen.
 
Sv: Tappa form/muskler

Just får att hon får en välförtjänt vila från "riktig" träning. Bara gotta sig o ta det lugnt typ.
 
Sv: Tappa form/muskler

Det beror även på åldern o om den får bra med mat o inte tappar i hull.
 
Sv: Tappa form/muskler

En välmusklad häst i god kondition tappar inte särksilt mycket de tre-fyra första veckorna om den har en stor hage att röra sig i även om den vilar. Rider du den hyffsat regelbundet i skogen därefter får den ju både fysisk och psykisk stimulans. Så den borde inte tappa allt för mycket. Utan snarare vara lite taggad på att få sätta igång till hösten igen. Min erfarenhet är att hästarna efter en sådan vila är i gång i samma form efter bara ett par veckor igen.

Men, det är samtidigt himla individuellt. En häst är inte lik den andra. Har den lätt att gå upp i vikt av gräs så är det ju klart att flåset blir sämre tex.

Ingen känner ju din häst så som du, känn efter när du sätter igång, den säger helt säkert ifrån på ena eller andra sättet.
 
Sv: Tappa form/muskler

Håller med Cantinca, det är så jag uppfattat det också.

När min pojk fick bronkit "bara sådär en dag" så blev han stående på medicin 3-4 veckor och bara gick i hagen men han tappade knappt något och då var han ändå sjuk. Sen fick jag sätta igång han jätteförsiktigt med massa avbrott igen. Men hela tiden har han faktiskt behållt sin kondis och musklerna. Konstigt nog ka jag tycka, och även veterinären.

Men som sagt det är ju väldigt individuellt, beroende på en massa saker.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
545
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 669
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp