Tapetsering vs målning!?

Vår_Vinter

Trådstartare
Ja, vi håller på o renoverar ett rum. Nu har vi kommit till frågan tapetsera hela rummet eller måla 3 väggar (den 4e är tapet). Vi vet bara att vi hatar att måla, tapetsera har vi aldrig gjort själva :)

Vi kommer måla/tapetsera på gipsskivor.
Frågan är om det är billigare att tapetsera än att måla (tapeten kostar 299 kr rullen)?
Har ni målat direkt på gipset eller satt väv först?
Fördelen vid målning är att det är lättare att reparera vid skador.

Tankar o funderingar?
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Om ni målar är det mer noga att ALLA små skavanker är borta, det måste vara 100000% slätspacklat annars syns det. Jag har nyligen målat om vår stora hall, mest för att det var snedtak och snorhögt i tak och det skulle bli rysligt mycket spill av tapeter. Det blev absolut billigare att måla än att tapetsera (det hade det blivit även utan spillet) och absolut om det är den prisklass på de rullar ni vill ha.
Om du tapetserar måste du förlimma noga, gips suger som sjutton. Om du målar måste du grundmåla.

Vi köpte färg på Bauhaus, beckers antikvita väggfärg i 10 literspann för 600nånting. det gick inte åt hälften.
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Oavsett om du målar eller tapetserar är underarbete a och o.
Dåligt underarbete ser för jävligt ut.

Om du inte är en jäkel på att slipa och spackla så skulle jag sätta upp en renoveringstapet först.
När den väl är uppe så kan man måla eller tapetsera på den.
Väv skulle jag inte sätta upp.
I mitt tycke är det fult och dessutom ett mindre helvete att få bort den dagen man inte vill ha den kvar.
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Dåligt underarbete blir det inte, har en sambo som är pedantisk med sånt.

Vi skulle inte sätta upp sån väv som är rutig utan microlit som tydligen är så gott som slät. Den rutiga väven hatar vi. Har på tok för mycket sånt, dessutom i taket i hallen....

Fast ska man sätta upp renoveringstapet så syns ju skarvarna om man målar.
Det blir ingen sån innan vi ska tapetsera.
Ev. måste vi grunda ifall spacklet syns igenom tapeten (vilket jag inte tror).
Jag tror vi bestämt oss för att tapetsera om ingen kommer med några riktigt bra argument för målning. :( Blir en mer ombonad känsla i rummet :)
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Tapetsering är skitenkelt!

Många tapeter idag sätts upp så at du har klistret på väggen. Alltså rollar du tapetklister över ytan, tar tapeten och hänger upp den. Kollar med lod att den sitter rakt och skär bort kanterna med tapetkniv. Tapet sätts inte omlott utan kant i kant numera.

Fort går det också.

Målning ger mig ångest. Speciellt med pensel. Ränder, ojämnt. Gah!
Även fast jag vet att när det torkat är det snyggt.
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Dåligt underarbete blir det inte, har en sambo som är pedantisk med sånt.

Vi skulle inte sätta upp sån väv som är rutig utan microlit som tydligen är så gott som slät. Den rutiga väven hatar vi. Har på tok för mycket sånt, dessutom i taket i hallen....

Fast ska man sätta upp renoveringstapet så syns ju skarvarna om man målar.
Det blir ingen sån innan vi ska tapetsera.
Ev. måste vi grunda ifall spacklet syns igenom tapeten (vilket jag inte tror).
Jag tror vi bestämt oss för att tapetsera om ingen kommer med några riktigt bra argument för målning. :( Blir en mer ombonad känsla i rummet :)

Nej du ser inga skarvar från renoveringstapeten om man målar om du satt upp tapeten rätt.
Den ska sitta kant i kant och har du gjort rätt så går våderna ihop med varandra så du inte ser skarvar.
Ser ut som att väggen är helspacklad och slät.
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Jag tycker det är lika svårt att tapetsera bra som att måla bra. Men i ert fall innebär ju även målning att ni måste tapetsera (med väv) så då är vanlig tapetsering det enklaste och snabbaste. Är ni noggranna med tapetseringen så kan ni ju faktiskt måla över den utan en massa extraarbete om ni skulle ångra er senare. Jätteviktigt som pulkaskurken skriver är att våderna ska sitta kant i kant. Var noga att ni sätter dem där och inte drar dem dit (om de läggs an mot väggen lite för mycket åt sidan), för då töjer ni tapeterna och när limmet torkar drar tapeterna ihop sig så att det blir glipor.
 
Sv: Tapetsering vs målning!?

Tapeten är en papperstapet där limmet målas på tapeten :) haha, jag har sett skräckexempel på tapetsering så vi vet iaf hur vi inte ska göra :D
Vi har sett när folk tapetserar men inte gjort det själva så i teorin kan vi, vi får väl se hur det går i praktiken :)

Jag rev nyss tapeten i serveringsgången, snabbt gick det då det var en plast liknande tapet (huset är från början av 1900 talet).
Men kvar blev pappret, den verkar vara i två skikt (så som strukturtapet är) frågan är om man borde kunna tapetsera direkt på den? Den verkar sitta som berget iaf.


Sen tänkte jag på det någon skrev att man skulle mätta väggen med tapetlim först,. Svärmor tapetserade i vår lägenhet förut, då mättade vi inte väggen först utan tapetserade direkt på, under dom 3 åren vi bodde där då så hände inget iaf.
 

Liknande trådar

Hemmet Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma. Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså. Man kan på vissa...
Svar
8
· Visningar
4 302
Senast: Blomskan
·
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 797
Senast: Sedna
·
Hemmet Vad är det för tapeter man 'ska' ha? Jag tänkte de billigaste möjliga som inte är mönsteranpassade, låter bra för mig, som dock...
Svar
8
· Visningar
1 381
Senast: Sar
·
Hemmet Nu börjar hösten komma... dags att ta tag i målning/tapetsering. http://www.pixbox.se/alb878414 bilder hur det ser ut nu. Ska även göra...
Svar
11
· Visningar
1 426
Senast: Mammadutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp