Tapetsering.

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Sorbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 407

Sorbe

Trådstartare
Vad är det för tapeter man 'ska' ha? Jag tänkte de billigaste möjliga som inte är mönsteranpassade, låter bra för mig, som dock tapetserat en hel lägenhet, men det var ett tag sen.

Papperstapeter? Vanliga sånna som man låter ligga och dra i sig tapetklistret?

Har ett rum på 15 m2 som ska tapetseras, räknat ut att det går åt typ 7 rullar.

Hur mycket tapetklister kan det tänka sig gå åt?

Något man bör tänka på?

Tapeten som är nu är något mönstrad så det känns, måste jag spackla över ALLT eftersom de verkligen sitter stenhårt och jag absolut inte lyckas dra bort dem?
Ska jag spackla över alla tidigare kanter från tapeten? Där tapeten ligger över den andra? Försöka dra bort tapeten där eller bara spackla över?
Spackla alla hål är självklart. Sen ska det slipas jämnt va?

Hur länge kan det ta? Från att börja spackla tills rummet står färdigtapetserat?

Om tapeten har blivit missfärgad av kroppsfett (en i familjen har suttit lutad mot väggen ofta när personen kollat på film, i flera år vilket lyckats göra en fläck på väggen), går det att tvätta bort på något sätt eller gäller det tapetsering där också?

Sv: Tapetsering.

Jag vet inte om jag kan svara på allt... men
Byggmax har väldigt billigt och riktigt bra klister!

Jag brukar använda tapeter som man klistrar på väggen och sedan bara rullar på tapet. Vet inte om det blir billigast men garanterat lättast och ändå inte svindyrt.

Dina tapeter du har under bör du slipa ner eller dra bort. Kanske det går lättare om du blötar/fuktar dom först???
Det går att sätta filtar över som heter problemlösaren men jag är inte nöjd med resultaten av de jag provat- inte heller var det billigt...

Om du ligger i och håller på en helg så ska du klara det på det. Ta en dag till borttagning o spacka-slipa och en dag till tapetsering!

Det går verkligen INTE att dra bort dem, helt stört hur bra uppsatta de är.

Det går verkligen INTE att dra bort dem, helt stört hur bra uppsatta de är.

Om det nu inte är 42 lager tapeter på väggen så behöver du inte dra bort dom. Slipa ner skarvar/kanter och spackla om det behövs. Slipa när spacklet torkat så det blir en jämn yta.

Enklaste tapeterna att hänga är dom man hänger upp på en limmad vägg(alltså man rollar/"målar" väggen med lim sen trycker man dit tapeten). TROR du behöver vävlim till det. Fråga när du köper tapeterna hur mkt lim du behöver! Enklast så

De allra billigaste tapeterna (rusta osv) är hopplösa. När vi tapetserade om i min lägga första gången tog det 2h att få upp de två första våderna :crazy:
Nordsjö, colorama osv har bra grejer.

Det absolut bästa sättet att få tapeter att lossna är att blöta in dem i vatten och sätta fast en byggplast el. liknande över dem. Vi fick bort våra utan problem och de satt hårt.

Vill man inte hålla på och spackla eller dra tapeter kan man köpa en underlagstapet och tapetsera den över den befintliga tapeten.

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i... 2 3
Svar
52
· Visningar
6 168
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 418
Hemmet Jag fick ett ryck och slet bort de skivor som suttit på en vägg i köket för att jag tänkt tapetsera där. På den övre halvan där det...
Svar
18
· Visningar
2 785
Senast: AraSlei
·
Hemmet Jag ska tapetsera för första gången på 20 år och den gången hade jag dessutom hjälp av en duktig person. Det är papperstapeter så... 2
Svar
24
· Visningar
2 779
Senast: Philosophia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka