Tapetsera vs måla? Fördelar/nackdelar

Rosett

Trådstartare
Jag har länge funderat på att måla eller tapetsera om. Kan inte bestämma mig för om/när jag ska göra det och isf vad - tapetsera eller måla?
Mina "krav" är att det ska vara enkelt, budgetvariant och vara minimalt med arbete och då är väl tapetsering det bästa alternativet? Enklare att få ett bra resultat tror jag och man slipper riskera att färg hamnar på fel ställe. Lägenheten är ganska liten (rkv) och jag ska helst kunna bo här under tiden också... Den nuvarande tapeten är i mkt bra skick så den får sitta kvar under, behöver nog bara spackla lite borrhål och hyvla bort tapetskarvar(orkar inte slipa :( )
Ev skulle jag kunna måla tre väggar, eftersom jag vill ha dem enfärgade, och tapetsera en fondvägg. *fundera*

Vad tycker ni - vad är enklast? Måla eller tapetsera?

Sv: Tapetsera vs måla? Fördelar/nackdelar

Är man inte van så tror jag att måla är allra enklast. Då slipper man böket med lim och tapetserarbord, har man tapeter med mönster så kan det vara klurigt att få det att stämma exakt.
Dock tycker jag att det blir finare att tapetsera på något sätt. Men att ha tre väggar målade och en med tapet med något fint mönster/motiv går an det med :)

Måla / Tapetsera
Pest / Kolera . .. . tycker jag just nu. Oavsett hur man gör blir det alltid fel ju! :p

-zsara som håller på och målar om i huset och tycker det bara går åt skogen

De flesta nya tapeterna kladdar man ju bara lim på väggen och trycker upp tapeten direkt från rullen och skär av så är det färdigt och det är verkligen hur enkelt som helst.
Måla måste man ju ändå göra minst två gånger så det tar ju längre tid... Hugget som stucket!

Jag föredrar att tapetsera, tycker det är grymt tråkigt att måla stora ytor så som väggar. Man ser resultat snabbare med tapet och dessutom är det snyggare!

Ekonomiskt billigast är svårt att säga. Finns ju tapeter som är snor-dyra. Vi köpte tapeter till våra garderober på rea, 75 %, och betalade typ 50 spänn per rulle, underbart!

Sen finns det ju billigare och dyrare färg. Vissa färger täcker bättre än andra, vilket betyder att du inte behöver använda lika mycket färg = billigare och mindre arbete =)

Jag har länge funderat på att måla eller tapetsera om. Kan inte bestämma mig för om/när jag ska göra det och isf vad - tapetsera eller måla?
Mina "krav" är att det ska vara enkelt, budgetvariant och vara minimalt med arbete och då är väl tapetsering det bästa alternativet? Enklare att få ett bra resultat tror jag och man slipper riskera att färg hamnar på fel ställe. Lägenheten är ganska liten (rkv) och jag ska helst kunna bo här under tiden också... Den nuvarande tapeten är i mkt bra skick så den får sitta kvar under, behöver nog bara spackla lite borrhål och hyvla bort tapetskarvar(orkar inte slipa :( )
Ev skulle jag kunna måla tre väggar, eftersom jag vill ha dem enfärgade, och tapetsera en fondvägg. *fundera*

Vad tycker ni - vad är enklast? Måla eller tapetsera?

Jag föredrar att måla alla dagar i veckan. :laugh:

I mina ögon är det väldigt enkelt att måla. Billigt är det också. Jag tycker inte att det finns så mycket att misslyckas med när man målar. Tapeterna kan bubbla sig, mönsterpassningen kan förskjutas, det kan bli sneda kanter vid tak och golv.

Jag målade om i mina lilla lägenhet. Det var inga problem att bo kvar i lägenheten under tiden. Jag var ganska noggrann med att tejpa skarven mot golv och tak (det var också det som tog längst tid, förutom att vänta på att färgen torkade) och la skyddspapp på hela golvet och klarade mig bra utan kladd.

Jag tycker att måla är enklast. Men 3 målade väggar och en tapetserad kan ju vara ett alternativ. Det beror ju självklart både vad man ska ha för färg och vad man köper för tapeter, men jag har fått för mig att måla brukar vara lite billigare, men samtidigt ger tapeter ofta ett "lyxigare"(hittar inget bättre ord just nu) intryck.

Jag håller med om att att måla är enklast. Ska själv måla om i mitt rum nu och dessutom göra en väggmålning. Egentligen vill jag ha det målat för att jag tycker att tapet generellt är himla fult, i alla fall om man inte vill ha mönster på väggarna. Snyggast av allt är förstås målade väggar + tapetfondvägg,

Jag skulle nog välja tapetsering om det är raka väggar. Easy up tapeter som man kletar klistret direkt på väggen. Mönsterpassning är inga problem då eftersom man bara slänger upp tapeten, passar in och skär den direkt på väggen.

Med sneda, buckliga väggar (som man inte orkar/kan/har råd med att göra raka först), eller väggar med många fönster, dörrar och andra vinklar skulle jag måla. Men jag skulle definitivt inte köpa billig färg- been there, done that, got the t-shirt. Slutar bara med att man måste stryka väggarna fyra gånger istället för två och resultatet blir ändå inte bra!

Lycka till med renoverandet!

Absolut tapetsera. Det är busenkelt om man är två. Det går snabbare och resultatet blir mycket snyggare. Att måla tar en hel evighet med spackling, slipning, grundmålning, sparmålning och sen rollning minst två gånger. Dessutom är det lätt att det blir flammigt och alla små skavanker under syns direkt. Ekonomiskt sett kan du styra tapetkostnaderna lättare eftersom det finns en uppsjö av olika tapeter i olika prisklasser, så häromdagen ett parti av förra säsongens kollektion av Borås för 49 kr rullen ( rea så klart).

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 056
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 608
Senast: hvala
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 205
Hemmet Ska renovera ett mindre rum som ska bli kontor här hemma. Har rivit ner den gamla tapeten. Det första lagret alltså. Man kan på vissa...
Svar
8
· Visningar
4 314
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?