Tapet på målad vägg!?

Mammadutt

Trådstartare
Okej, bara slipa och färgtvätta eller sätta upp ngt först? Kommer köpa DYYYRA tapeter sen och sätta som fond på vägg som är målad med (billig) färg så jag vill va 100% säker på att dom inte rullar loss för då skulle jag börja GRÅÅÅÅÅTA.

Om man ska sätta upp ngt på väggen innan tapetsering vad sätter man?

:bow: tack allsmäktiga Bukare!

oooops hamnade i fel forum, please flytta den moderator *skäms*

Senast ändrad:
Sv: Tapet på målad vägg!?

Min erfarenhet är att tapeterna sitter bra men är mycket lättare att ta ner.

Har tapetserat en del på målade väggar och det har inte varit några problem. Tapeterna har nu suttit uppe såpass länge att jag tror nedramlingsrisken är minimal. Har använt både "limma på väggen" och "limma på tapeten" tapeter.

Däremot kan jag säga att förarbetet på dessa väggar var utomordentligt enkelt. Har dragit ner tapeter i hela våder! Me like!! Och sitter det lite mer kan man klabba på med rejält med vatten utan att underlaget blir gojsigt. Till skillnad från rum med tapeter i flera lager som är helt hopplöst tråkigt med massa underarbete. Håller på med två rum nu och kommer faktiskt måla för att liksom försegla det underarbete jag gjort.

Sv: Tapet på målad vägg!?

Så länge färgen sitter där den sitter är det inga problem att tapetsera ovanpå. Att det är en billig färg som sitter under har inget med vidhäftningen att göra. Jag skulle råda till att tvätta väggen med målartvätt innan tapetsering, och beroende på ytskiktet på den målade ytan ev. sätta upp tapeten med ett våtrumslim. Detta kan man använda om väggen som ska tapetseras inte är sugande, ex. målad med en lite glansigare färg (halvmatt och glansigare). En matt vägg som är sugande tapetserar du med vanligt vägglim/tapetlim/vävlim.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Jag har länge funderat på att måla eller tapetsera om. Kan inte bestämma mig för om/när jag ska göra det och isf vad - tapetsera eller...
Svar
9
· Visningar
7 903
Senast: Tahari
·
T
Hemmet Håller på och gör en liten ansiktslyftning av vårt kök men kan inte riktigt besluta mig för vad jag ska göra med väggarna. Idag är...
Svar
11
· Visningar
6 543
Senast: trip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈