Tänkvärt när säsongen stundar!

athena

Trådstartare
(apropå färgavel etc)

"Det kan ej skada att här anföra ett yttrande af chefen för Flyinge stuteri, hvilket yttrande han framställt i en af honom utgifven bok. Det låter otroligt, men har faktiskt visat sig ega grund och lyder sålunda.

-"Ehuru det icke kan fysiologiskt nöjaktigt förklaras, är det dock allt sedan patriarken Jakobs tid en känd sak att stoet är benäget på fostret öfverföra färger och tecken efter djur som under dräktighetstillståndet ofta föres framför dess ögon".

Hvarför jag afråder hästuppfödaren från att i uppfödarstallet hafva skäckar, affärgade eller starkt tecknade hästar.

Jag vill derför dels på grund af detta yttrande, dels af egen erfarenhet, råda till att straxt vända stoet och låta det se hingsten, när han gått ned och föres från detsamma. Många bevis finnas för, att afkomman då fått icke blott samma färg som hingsten utan äfven hans modell."

Detta ska enligt uppgift vara skrivet 1890 - tror ni att det stämmer än idag...?

Sv: Tänkvärt när säsongen stundar!

:rofl: :rofl: :rofl:
Oh ja, klart det stämmer, det står ju i en bok! :angel:

Herregud, hur ska mina föl se ut, vi som flyttat och har en stor nöt-djursbesättning bredvid oss, de går i hagen breedvid stona. kan de få horn också tror du?

Oj då, mitt sto som inte såg åt hingsten alls, hon såg över honom, undrar om jag får fågelungar istället :idea: hur går det för alla inseminerade ston :confused: kentaurer :idea:

Då får nog mina ston gröna fölungar eftersom väggen framför seminspiltan är grön...

De kan även få vissa drag av veterinären så det gäller att välja en frisk och sund sådan :p

athena skrev:
Jag vill derför dels på grund af detta yttrande, dels af egen erfarenhet, råda till att straxt vända stoet och låta det se hingsten, när han gått ned och föres från detsamma. Många bevis finnas för, att afkomman då fått icke blott samma färg som hingsten utan äfven hans modell."

Vad konstigt att fölet blir lik sin pappa :angel: :rofl:

Alltså kan man betäcka med grannens hingst, men se till att stoet får en mycket bättre hingst att titta på, så sparar man in en skön slant :D

Undra om det räcker med en bild, då skulle man ju kunna betäcka med 2årshingsten som går här och skräpar och sen visa en bild på Cavan eller nån annan... :)

Då kan jag låna din tvåårshingst och bara visa mitt sto en bild på Feliciano :idea:

Eller varför inte Gaspari eller någon annan favorit som inte lever längre :D

Vi har nog kommit något på spåret som verkligen kan revolutionera lönsamheten i den svenska aveln!

Och vi kan välja precis vilka hingstar vi vill!!!
Bara vi har dom på bild :D

Görel skrev:
Och vi kan välja precis vilka hingstar vi vill!!!
Bara vi har dom på bild :D

Dessutom kan vi redigera bilderna på hingstarna så de får den färg och de tecken vi vill att avkomman ska ha!
Detta innebär att jag vid redigeringen ska ha göra hindret UNDER den välhoppande hingsten mkt större än vad det är, då måste jag få fram en SUPERHOPPARE! :idea:

- Och sätter man ett par teddybjörnar som infångare på hindret, så garanterar det ett supertemperament, för de som behöver "taggas ned"?

Vill man ha mer fart i avkomman, kan man kanske göra en liten mur under hindret, med hjälp av dunkar med raketbränsle i? ;)

Det är ju helt lysande det här!
Någon som har en tidsmaskin?
Tror man kunde ha revolutionerat aveln vid förra sekelskiftet då! :D

Tidsmaskin? det är ju lätt fixat, håll en bild på en framför ett dräktigt sto! :idea:

Kan klart bli kompikationer vid födseln och är du gravid själv så blunda!

Pooh skrev:
Dessutom kan vi redigera bilderna på hingstarna så de får den färg och de tecken vi vill att avkomman ska ha!
Detta innebär att jag vid redigeringen ska ha göra hindret UNDER den välhoppande hingsten mkt större än vad det är, då måste jag få fram en SUPERHOPPARE! :idea:

Med gammal och modern teknik kan vi ta avelsarbetet framåt med stormsteg på hur kort tid som helst :D

Görel skrev:
Med gammal och modern teknik kan vi ta avelsarbetet framåt med stormsteg på hur kort tid som helst :D

Ja, det kommer att bli revolutionerande! Ska vi söka patent? Och vem av oss ska ta emot nobelpriset?
:cool:

Kanske skulle vara något för de som "färgavlar" ( nej INGEN diskussion om detta nu :smirk: ) Betäck med någon riktigt bra hingt o visa en bild på en ko eller liknande, vips så ploppar de ut en skäck :rofl:

Pooh skrev:
Ja, det kommer att bli revolutionerande! Ska vi söka patent? Och vem av oss ska ta emot nobelpriset?
:cool:

Eftersom ett Nobelpris alltid har varit mitt mål i livet så måste det ju bli jag :banana:, trådskapare och allt ;).

Fast jag har alltid funderat över om jag ska ta det i Kemi eller Litteratur - ska det bli Medicin nu då?

athena skrev:
Eftersom ett Nobelpris alltid har varit mitt mål i livet så måste det ju bli jag :banana:, trådskapare och allt ;).

Fast jag har alltid funderat över om jag ska ta det i Kemi eller Litteratur - ska det bli Medicin nu då?

Nja, jag tror faktiskt det kan gå under kemi, det måste väl gå att räkna ut nån formel på hur det hela går till!
:idea:

Liknande trådar

Ridning Har roat mig med att skriva av vad herr DLG säger om ämnet terre à terre. Notera särskilt hans utläggning om folk som bara pratar...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Senast: Jegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar