Tänker jag rätt

Mish

Trådstartare
Ska tävla hästen jag har hemma första gången i slutet av agusti.
Hon har nog inte tävlat en dressyr på flera år.
Vi ska rida LB för det är hon redo för i nuläget, men jag har även anmält mig till LA bara för att ha en chans att gå in om något skulle gå fel i LB. Inte kräva för mycket av henne i LA utan mest bara rida vägarna och se vad som går skulle det bli fel för henne så rider jag bara på och kanske bara ber henne om 3 ryggsteg i stället för fler osv. och om hon bryter av i förvända galoppen eller något låter jag henne trava vidare och fatar ny sen.
Hon kan rörelserna osv men vill inte kräva för mycket första tävlingen.
För jag vill inte att vi båda kanske ska vara missnöja med LB och sen bara åka hem utan det skulle kännas bra om man kan rida igen.

tänker jag rätt?

Sv: Tänker jag rätt

det viktigaste som du måste tänka på när du åker ut på en tävling även om det inte går jatte bra är att du och hästen har roligt. kom ihåg det. för gör du det till något roligt så kommer det gå bra även på fortsatta tävlingar.

njaaa...om du anser att hästen är redo för LB så förstår jag inte riktigt vad du ska in i LA:n att göra?
Jag menar, om "något går fel i LB:n" så lär det ju inte fungera bättre i LA:n som du ÄNDÅ inte anser att hästen är redo för?
Sen tycker jag du har helt rätt i att man inte ska kräva för mkt, men man borde därmed även vara beredd på ett "misslyckande" och ändå känna sig nöjd med att man faktiskt åtminstone kom till start och försökte.
Lycka till!

svarar båda

Hon kan alla rörelser i LA men har inte kraften för smalingen och det är där proplemen kommer.

självklart åker vi ditt fr att ha kul jag har inga förhoppningar och kommer bara rida in på LA och rida vägarna och så inte mer med det.
jag vet att hon kan det men att hon kanske inte är i form jusst nu för det efter sommaren

och med fel menar jag mer på att hon tyckte det känndes konstigt att vara på en ny plast, kanske blir lite för spänd och sådana saker inte att hon ska fatta fel galopp, tappa formen eller så

Jag kommer vara nöjd oav om mina ritter blir hemska jag vet hur mkt jobb det har tagit för hästen att komma ditt den är nu med sig själv och jag känner skillnaden.
Hur det än går så kommer jag nog vara nöjd , inte rädd för att misslyckas.
Någon gång måste man ju misslyckas.

som sagt hennes första tävling så mest bara ut för att se hur hon är på tävlingsplats osv.
och de hade bara dessa två klasser.

var jag lite mer tydlig då?

Om jag var du så skulle jag bara rida LBn. Ser ingen anledning till att rida LAn som ni inte är redo för. Dessutom så kan det vara positivt att bara ta en klass när det är första gången.

skulle jag vara du skulle jag nog inte ridit LAn, känns som att hästen (och du?) inte är redo för det i ditt inlägg? jag skulle nog anmält till en LC om det fanns eller en till LB?

Okej
jo det är nog sant
min tränare tyckte jag skulle rida båda då hon vet att vi kan gå LA pogrammet utan problem men detta var ju innan hästen gick på lite sommarbete som hon såg oss.
Och jag har haft så många tidigare hästar som vart spända första klassen och sen vart mycket bättre i andra och det känns så skönt att om det vart lite jobbigt i andra kanske gå in och få till det där som vart lite konstigt först. så jag har för vana att alltid rida två klasser för mig och hästens skull.
Men som sagt jag vet inte riktigt hur det blir.
Eller så är det jag som är nervös och tror illa om oss som ekipage:p
eftersom alla andra säger att vi är redo för LA.

Tyvärr fanns det bara dessa två klasser
hästen har utbildning tom LA
och jag har tävlat flertal LA:er

men det är våran färsta gång tillsamans och hon har inte tävlat på ett tag.

Om DU känner att du inte blir knäckt av ett ev. dåligt resultat i LA tycker jag att du kan pröva OM LBn inte skulle gå bra (om hästen typ tycker att det är jätteläskigt att vara inne på banan eller så).
Skulle LBn gå super är det ju bara att stryka sig från LAn och åka hem och vara nöjd.

Det är ungefär så jag tänker
och jag klarar ett misslykande i LA :)

Jag skulle ha ridit båda, för då har hästen chansen att se banan i första klassen och förhoppningsvis känna sig säkrare i andra klassen. Jag ser det som miljöträning!

Sen som någon annan sa så kan man alltid stryka sig om hästen har skött sig bra!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 199
Senast: Emro
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 549
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 154
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka