Tänker bara bakåt!

E

Ekkatt

Istället för att tänka framåt går alla hästens funderingar bakåt vilket yttrar sig att han slår och bara stuttsar på stället. Hotar med att resa sig och bara backar bakåt när man ber honom att gå framåt. Han blir 8 år till våren. Var völdigt istadig som unghäst. Bättrat sig avsevärt de senaste åren men nu kommer tendenserna tillbaka med stormsteg! Vad gör man?! //Tessan :confused:

Sv: Tänker bara bakåt!

Jättesvårt att veta utan att ha sett eller känna hästen.

har du kollat honom så han inte har ont ngn stans ? tex rygg eller ngt annat?

vad har ni för tränings schema och hur utbildad är han? - nåt som du kommer på ändrat sig på senare tiden, om han börjar bli värre som du skriver?

Blandrastik --- > Vad gör du när han blir istadig och hoppig?

Bara att sitta och be honom gå framåt. På med spö och fram med handen.
När han bara hoppar runt ger jag honom hela tygeln och bara driver för att tänka framåt och ger honom möjligenheten att kliva på.

mackan --- > Jättesvårt att veta utan att ha sett eller känna hästen.

har du kollat honom så han inte har ont ngn stans ? tex rygg eller ngt annat?

vad har ni för tränings schema och hur utbildad är han? - nåt som du kommer på ändrat sig på senare tiden, om han börjar bli värre som du skriver?

Han är fortfarande under utbildning. Men kan skolorna, sidvärtsrörelser och hyffsade gallopfattningar. Är är relativt. Inget är perfekt än, men man vet mycket väl vad det handlar om. I mellanåt blir det väldigt bra faktiskt!

Han var sådan här redan som fölunge. Hård i huvudet och en mycket bestämd herre. Går ca 3-4 dressyrpass/v, varav 1 för instruktör. 1 hoppass/v och 2-3 uteritter.
Men jag garanterar, han har inte ont för fem öre. Det är bara en bestämd kille jag har att göra med! ;)

Har du provat omvänd psykologi på honom? På "hårda" hästar funkar det ofta tycker jag, dvs en häst som tar strid och "förväntar sig" strid i vissa situationer. Vad händer om du bara sätter dig rakt upp och ned när han börjar, och väntar ut honom? dvs inte driver framåt, utan bara kräver att OM han inte ska gå framåt enligt honom själv, så ska han banne mig inte backa eller vända, men stå still -varsågod, eller gå fram - det är de alternativ han har. dvs så länge han inte backar eller reser sig eller studsar, så får han gärna stå och glo.

På det sättet sätter du gränser, även om du uppfunnit dem s.a.s, och de just i det ögonblicket inte innebär att du egentligen fått det du velat omedelbart, dvs att hästen går fram.

Det är VIKTIGT här att du hittar ett nytt beteende från dig som hästen inte är van vid. vid detta laget har han troligtvis scenariot inbarkat i sig: han stannar och trixar, du driver som en vettvilling, han trixar mera, du driver, han vinner över dig och det blir en stor grej/konflikt, som - återigen, han har ganska stor kontroll över.

Låt honom stå och glo om han vill det och ha astråkigt. det är huvudet rakt fram som gäller, inte stå och glo på annat, eller äta kvistar eller sånt. blicken framåt och koncentrerad på att han gör just det - dvs står och glor. sen när han bjuder framåt låter du honom - stannar han igen så gäller samma: sitt passiv, och med gränserna du satt, dvs inte uppåt, inte bakåt, men annars är det ok. det är avgörande här att du är exakt med dina reaktioner, dvs vid minsta antydan till bakåt tänk så blir du passiv. ingen skänkel, annat än för att hindra att han kliver bakåt. sekunden han inte gör det, så upphör allt tryck. använd INTE spöet för att hindra bakåtklivet, för han är van vid spöet om du använder det som framåt drivning i dagsläget i era konflikter. Ny metod är det som gäller för att det ska funka och han inte ska koppla ihop det "nya" med det han redan fått befäst i sig runt situationen.

har funkat för mig på åtskilliga unghästar och andra individer som haft griller av liknande sort. de lär sig snabbt att "konflikten" de laddat för inte infinner sig, och blir därmed lite paffa. tar ett tag innan de kopplar de nya reglerna, men så snart det gör det blir det ganska snart väääldigt tråkigt att stå stilla och glo.

ta med en tidning i fickan och vänta ut honom :angel: Nä men skämt åsido - du förstår förhoppningsvis vad jag är ute efter.

Senast ändrad:

Jag brukar bara be henne gå åt sidan istället, det brukar funka. När hon väl rör på fötterna vänder jag framåt igen! Lusten att resa sig minskar ofta om hon måste göra det åt sidan.

Detta gäller min häst, men du kan ju testa!:)

Finns en massa olika metoder som funkar på den ena men inte den andra. Det som funkat för mig om hästen inte vill gå framåt är att antingen "lura" hästen att gå åt sidan o sen framåt (som Sasucatu säger) men har den börjat backa så har jag då tvingat han att backa ännu mer, när han börjar bli less på backen så backar jag lite till (bara för att visa att jag bestämmer) sen provar jag framåt igen..vill han backa så ska han få backa :devil:
Gör det jobbigt för hästen när den börjar strejka eller tjorva, sätt den i jobb istället så den mer än gärna hellre går framåt o slipper "straffarbetet"...hihi=)

Otäckt när dom reser sig :o . Jag hade en som tyvärr var sån som gick på bakbenen tittsomtätt. Han reste sig riktigt högt och då var man inte tuff:crazy: Den har jag inte kvar för det blev för jobbigt och jag tappade lusten att rida med en sån...

Den jag har idag är ganska "hård" i huvudet och kan hitta på grejer(men inte som den förra som tur är:smirk: ) när han tycker det börjar bli jobbigt. Att då fortsätta att bråka löser inget utan jag får vara smartare än så:D . Att berömma honom överdrivet när vi tränar på sånt som han är duktig på och sedan "smyga" in det jobbiga i mellan åt. Han blir så ambitiös när han får beröm så det jobbiga liksom går av bara farten:rofl: .

Skulle jag bara bråka, blir han bara änn mer laddad (sent kastrerad) och han har lite vunnit då han fått igång bråk.

Lycka till o var rädd om dig. Dom hästar som går högt när dom reser sig är inte ätt leka med:crazy:

Dessvärre kan han stå och glo i flera timmar om han känner för det. Ger sig inte i första taget. Men jag ska testa alla de bra råd jag fått! TACK!

mackan skrev:
Har du provat omvänd psykologi på honom? På "hårda" hästar funkar det ofta tycker jag, dvs en häst som tar strid och "förväntar sig" strid i vissa situationer. Vad händer om du bara sätter dig rakt upp och ned när han börjar, och väntar ut honom? dvs inte driver framåt, utan bara kräver att OM han inte ska gå framåt enligt honom själv, så ska han banne mig inte backa eller vända, men stå still -varsågod, eller gå fram - det är de alternativ han har. dvs så länge han inte backar eller reser sig eller studsar, så får han gärna stå och glo.

På det sättet sätter du gränser, även om du uppfunnit dem s.a.s, och de just i det ögonblicket inte innebär att du egentligen fått det du velat omedelbart, dvs att hästen går fram.

Det är VIKTIGT här att du hittar ett nytt beteende från dig som hästen inte är van vid. vid detta laget har han troligtvis scenariot inbarkat i sig: han stannar och trixar, du driver som en vettvilling, han trixar mera, du driver, han vinner över dig och det blir en stor grej/konflikt, som - återigen, han har ganska stor kontroll över.

Låt honom stå och glo om han vill det och ha astråkigt. det är huvudet rakt fram som gäller, inte stå och glo på annat, eller äta kvistar eller sånt. blicken framåt och koncentrerad på att han gör just det - dvs står och glor. sen när han bjuder framåt låter du honom - stannar han igen så gäller samma: sitt passiv, och med gränserna du satt, dvs inte uppåt, inte bakåt, men annars är det ok. det är avgörande här att du är exakt med dina reaktioner, dvs vid minsta antydan till bakåt tänk så blir du passiv. ingen skänkel, annat än för att hindra att han kliver bakåt. sekunden han inte gör det, så upphör allt tryck. använd INTE spöet för att hindra bakåtklivet, för han är van vid spöet om du använder det som framåt drivning i dagsläget i era konflikter. Ny metod är det som gäller för att det ska funka och han inte ska koppla ihop det "nya" med det han redan fått befäst i sig runt situationen.

Håller med föregående talare! Jag tycker att det är jätte viktigt att du bryter både ditt eget och hästens beteende. Ett annat knep som jag brukar köra med med "tuffa" hästar är att då de bråkar och gör något otillåtet så gör jag det jobbigt för dem. Hästarna lär sig med tiden att det är bättre att lyda för det blir väldigt jobbigt för dem annars...! Så när en häst till exempel backar kan man göra så att man "tvingar" den att gå runt, runt på stället, mycket jobbigt...:devil:

Det gör att jag tar tillbaka kontrollen igen, bara hästen gör som jag säger (i det här fallet går runt på stället) så kvittar det om han/hon hoppar och bråkar. Avbryt inte detta för tidigt utan att du är övertygad om att hästen har tröttnat och tycker det är jobbigt. Rid sen framåt som om ingenting har hänt!

Detta sätt har fungerat för mig, jag tycker att hästarna fattar galoppen ganska snabbt. Hästar är helt enkelt lata av naturen och "mitt" sätt tar tillvara på den underbara egenskapen hos hästen!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 008
Senast: Efwa
·
Ridning Hej Behöver verkligen hjälp nu då det snart brister för mig. Har nog lagt tråden rätt då det är ridproblem jag har. Varning för mega...
Svar
15
· Visningar
3 203
Senast: Dressyren
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar