Tankeövningar!

D

Dundret

Har en häst som pga bla ryggont, "nackspärr" eller hur man ska kalla det och fler gamla spänningar fått stå o ta det lugnt ett bra tag och bara fått bli masserad, stretchad och promenerad med, börjar nu få fnatt.
Han är en häst som innan hos tidigare ägare även där fått vila i 2 år pga tidsbrist.
När de sedan sålde honom satte de igång han snabbt och hårt + fel sadel, därav all denna smärta o spänningar.
Nu har jag äntligen lyckats börjat få han fri har han blivit en annan, pigg häst.

Han börjar bli uttråkad och det kryper i kroppen på honom och fått lite fula ovanor, och nu när man promenerar med honom och de få ggr han får skrittas lite har han brått och allt är "farligt" och roligt.
Han är rastlös och full av nya krafter sen en del spänningar släppt, och jag behöver tips på tankeövningar man kan göra med honom och lekar så han kan börja koncentrera sig på männsikor igen och inte en massa "hyss" och annat.
Han är uttråkad!
Och har börjat nafsa och testar alla gränser, ett monster är han nu nästan..

Vi promenerar honom bara och gör en del ledskapsövningar, men självklart räcker inte det, han måste sysslesättas i psyket med, han måste få tänka, lite problemlösning, så han kan slösa sin energi på det, men det står still i mitt huvud...

Vad kan man hitta på till denna spralliga uttråkade häst!?

Sv: Tankeövningar!

Frågan är hur mkt ni promenerar honom, och hur ofta?

Det kan verkligen göra skillnad hur man lägger upp det och hur man promenerar, får man lov att belasta honom på något sätt?

Jag är i samma situation. Har en ung häst med ovanligt mycket energi och dessutom kan han lätt bli tittig om något känns fel. Han har nu inte fått gå ordentligt sen i nov och inte ridits sen i månadsskiftet jan-feb. Detta pga skada, vilket innebär att han även går i egen hage - inte får/har ngn att leka med.

I början var han riktigt odräglig. Jag tränar dock mycket relation och använder mitt kroppsspråk mycket i all min hantering, så för mig gick det ganska bra, även om det krävdes mycket direktiv hela tiden.

Men eg. så gjorde detta "bråk" från hans sida att jag kunde göra av med hans energi. Jag visade honom helt enkelt vart han skulle gå, och det var ett heltidsjobb kan jag lova. När det blev mer ok för honom så började han bli mer uppmärksam och snart så var han så upptagen med att vänta in mina order(dock ej tvångsmässiga) att han helt glömde allt annat. Och när vi kom hem var han helt slut i huvudet. Och senare behövde min syster(som inte jobbar så mycket med kropsspråk) endast be honom gå bakom med handen, så hade även hon en lugn häst - som dock hade lite annat för sig efter som att hon inte jobbade honom hela tiden.

Våra promenader tog ca 15 min/dag.

Så utnyttja energin - träna huvudet! Ändra possitioner, led hästen bakifrån, gör skänkelvikningar på vägen, stanna, gör volter etc. Allt du kan komma på. Du får även en bättre relation och en lydigare häst.

15 minuter om dagen låter mkt lite.....stackars pålle.... :(

Fem fingrar-leken. Påstås ska kunna trötta ut lika mycket som ett rejält dressyrpass.

Stå framför hästen och säj "ska vi leka?!!". Håll upp vänster hand med väl förgrenade fingrar och fråga t ex "var är tummen?!". I höger hand har du smågott som hästen gillar - äppelbitar, köpegodis, morotsslantar el dyl. För aldrig ihop händerna utan håll vänster stilla för hästen att "ta" rätt finger på, höger hand matar med godis när det blir rätt.

En del hästar snappar det här på en gång, andra kan det ta flera försök på innan de klarar ens det första fingret man introducerar.

Jag var skeptisk till denna lek från början, tänkte mej som fingerlös efter ett antal sessioner men mina farhågor kom på skam. Pålle tar så fint med läpparna om rätt finger, släpper sedan snabbt och pendlar över med huvudet mot godishanden. Inte har jag väl märkt att han blir trött av övningen direkt - men väldigt belåten med allt beröm. Det enda fingret han tar fel på är ringfingret - då tar han i stället handflatan. :p

Att stretcha efter godis är också populärt - och dessutom får du då en väldigt mjukgjord häst.

Ett annat sätt att aktivera är ju äppelbitar i vattenhink - kan man också ha väldigt kul med en stund om man är häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag har precis fått ta det otroligt jobbiga beslutet tillsammans med vet idag att det är dags att låta min älskade häst att få somna in...
Svar
5
· Visningar
1 742
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 541
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 530
Senast: Mia_R
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama