Tankehjälp tack...

Pinkilly

Trådstartare
Jag behöver råd, stöd och input!

Min lilla Tumme, som jag verkligen älskar. (för er som inte vet är han 4 år)Han är en toppenkille på så många sätt MEN vi har en del svårigheter som gör att jag egentligen känner att jag skulle behöva sälja honom och köpa en äldre redan inkörd och inriden häst. Jag har en annons ute men det hugger i hjärtat bara jag tänker på att sälja honom samtidigt som förnuftet säger att det vore det bästa…

Han är ju en känslig kille….som jag har jobbat lääääänge med inkörningen med nu. Det känns som det stannat av… jag har barn, tiden brister, svårt att få hjälp (har även hjälp som är erbjuden, men på grund av tidsbrist och svårt med motivation för det känns som att jag inte klarar det så blir det att vi inte kommer iväg.)

Han behöver träna mycket både med vagn och med att bli tuffare för jag kan verkligen bryta ihop på honom när vi ska iväg på tömkörningstur ute och han bestämmer sig för att han inte vill gå. Jag kan då helt omöjligt få honom att gå framåt, han bara vänder och vänder. Har funderat på att prova gram-ansättning på tömmarna för att se om det kan hjälpa till i just den här svå-righeten. Han är jättefin att tömköra på bana och han gör aldrig någonsin något då man promenerar med honom.

Sen kommer det till min dotter då på två år. Det är ju ”hennes” häst och jag känner ju att egentligen så är ju helt klart en färdiginriden häst bäst, hon åker ju på honom utan problem men jag vågar inte släppa henne som jag kanske skulle våga göra på en äldre häst för Tummen är trots allt lite ung-hästig och var hon lite äldre och visste att hon skulle hålla i sig så gick det ju bra men det är svårt för en två åring att hålla i sig mer än att sitta kvar då det skrittas :-)

Sen sista aspekten då att jag är så tävlingssugen, samtidigt som det känns som det kommer ta år att få Tummen inkörd…

MEN han är ju mitt hjärta…..

Hur ska jag göra!!?

2011-08-02_164550.jpg
:love:

Sv: Tankehjälp tack...

Lämna bort honom på inkörning... visst det kostar men det blir gjort. Som det är nu - vem blir nöjd med honom om du säljer. Du skall ju ha en himla tur om du hittar en som uppfattar honom lika positivt som du.

Usch vad det lät negativt... tror faktiskt att han skulle bli en toppen ridponny åt någon liten tjej eller kille som redan kan rida.

men men...

iaf så har jag så klart tänkt massor på att lämna bort på inkörning och letat dom som håller på med inkörning massor men det finns nästan inga här uppe som håller på.... har hittat ngn som tar 9000 och ville ha han tre månader... blir många kronor det...

Visst låter det negativt - men finns det inte en liten gnutta sanning i det? Det finns ju så jättemånga ponnier till salu, de flesta är snälla och fina, men också inridna och kanske till och med körda. Om jag hade små barn skulle jag valt att köpa en inriden ponny, då vet man lite mer vad man får. Sedan, som du skriver, visar ju din ponny att han inte alltid ställer upp, utan vänder och går hemmåt, hur många barn kan hantera det? Hur många barn finns det som vill ha en ponny vars föräldrar klarar av att bryta det beteendet? Jag tänker att en sådan ponny som du beskriver visst kan bli en kanonponny, men många blir vandringspokaler... och efter ett tag vill INGEN ha dem. Vandringspokal är inte jätteroligt att vara...

Nä det är bara att inse att det bara är att jobba på för jag kommer ju aldrig kunna sälja honom, dumma ponny som jag älskar så :D:love:

Du har ingen möjlighet att gå inkörningskurs med honom? Jag gjorde det med en häst och vi kom ganska långt även om vi inte gjort så mycket innan och man slipper lämna bort sin häst och få se hela förloppet, billigare också och man lär sig mycket.

Det där med ponnys som vill vända hem har blivit lite utav min specialité efter att ha ägt två stycken samtidigt. Har du pisk med dig när du tömkör? Om inte så är det ett måste. Det är mycket lättare att korrigera en häst när den vill vända hem, ifall man har en pisk som "fångar upp" så fort man anar minsta lilla hemåtvändande steg.

Kan säga att mina ponnys var sluga, de vände, utan att överdriva, på en femöring. Det tog cirka 4-5 tömkörningsgånger med pisk sedan var problemet som bortblåst.

Jag har alltid pisk med och den hjälper inte så mkt... Idag provade jag att ha gramansättning på den sidan han alltid vänder ifrån och det hjälpte aningens men han klarade helt klart av att vända ändå. Var på väg att ge upp igen men kämpade på och klarade av att ta oss förbi det som han undvek. Tror att jag måste ge mig fan på att det ska gå och ta mig förbi det. För jag tror att det bara handlar om att få han att förstå att jag bestämmer. Men det är inte lätt. Var dock nöjd med dagen. Trist bara att man ska behöva gå på så mycket för han kämpar verkligen emot...

Vi var på inkörningsträffar varje vecka hela förra vintern tillsammans med andra som körde in och det var jättebra men vi kom inte hela vägen.

Hej Pinkilly!
För snart 8 år sedan skulle jag köpa en trygg shettis till min dotter som då var 2 år. Den första jag hittade var en liten raggig hårboll på knappt två år, skygg och ganska ohanterad men hon ramlade rakt in i mitt hjärta med dunder och brak!!!:love:
Så vi köpte henne PLUS den där trygga shettisen, ett 10-årigt sto som gått på en ridskola.

10-åringen var en riktig luring. Slängde av sina små ryttare i parti och minut, smet så fort hon fick tillfälle, och var riktigt baggig mot de andra hästarna. Tröttnade efter ett och ett halvt år och sålde henne.

Kvar var den lilla godbiten, som hela tiden hållit sig lite försynt i bakgrunden, och därför fått mogna och "landa" i sin egen takt. Medan jag haft ögonen på "surtanten" hade lillhästen och lilla dottern funnit varandra, och de fick lära sig så sakteliga tillsammans, med det viktigaste att ha roligt och mysigt!!!

Nu har dottern mer eller mindre vuxit ur hästen och fått sig en större häst. Dock är lillhästen kvar och har fått en roll som barnhäst åt en massa andra barn som behöver nån som har ett hjärta av guld att hålla på med.

Hon kommer aldrig att säljas, hon är min vän och min följeslagare, och jag tror att hon faktiskt också är ganska lycklig över att få finnas kvar i den flock hon känner sig trygg med!

Mitt råd, Pinkilly, är att koppla bort inkörningen ett tag. Det finns så mycket annat man kan göra. Maskerader, agility med häst, "centimeterhoppning" på ridskolor mm mm. Fokusera på tömkörningen och låt DEN vara målet utan att fortsätta med inkörning. När dottern är äldre har du mer tid, och kanske Tummen också behöver mogna några år för att alla bitarna ska falla på plats.

Jag skickar PM till dig med länkar till ett par filmer jag gjort om min lillhäst.

Lycka till!!!

Var i landet finns du?
Så mycket lättare att tipsa om hjälp om vi vet, "här uppe" är ju ett ganska vitt begrepp.... ;)

Lycka till med din lilla häst, det låter mera som ett hanterings/ledarskapsproblem än ett körproblem tycker jag. Kanske skulle ni ta hjälp av någon som håller på med hästhantering (kalla det NH eller vad du vill, men nyttigt kan det va!)

Självklart kommer ni att komma över problemen, dottern är jätteliten och hästen ung, ni har tiden för er!

Har skickat pm till dig också!
Lotta

Har svarat på ditt Pm!

Iaf så är det självklart en del ledarskapsproblem eftersom han "skiter" i mig :D Men jag måstew säga att när jag skrev inlägget hade jag min värsta svacka att "det här går inte" och nu går det bättre och bättre hela tiden. Är väldigt nöjd med honom just nu och har fått lite djävlar anamma att vi ska klara det. Tömkörningen går mycket bättre. Vi har tagit några duster men han ser jättenöjd ut när han väl konstaterat att "ok vi går där matte säger".

För övrigt så ska vi vara med på en nh kurs nästa vecka och det ska bli jättespännande. Har hållt på en hel del med det tidigare men har kommit på mig själv att det är lättare att dom här små "kommer undan" bara för att de är behändligare och det måste det bli ändring på :)

Du har gjort ett JÄTTEJOBB med Tummen!

Glöm inte bort att han ÄR 4 år också.

Ponnyer är viljestarka "varelser" och det krävs en mer envishet/ strikta regler som är SÅÅ svårt ibland med de små söta ..jag vet..

Allt arbete som du lägger ner med Tummen är ett steg i rätt riktning. Jag har en känsla av att det bara handlar om en tidsfråga nu innan han inser att min MATTE hittar bara på mer och mer "konstigheter" som jag MÅSTE göra så de är väl lika bra att jag gör som hon säger på en gång!

Har du provat att låta Helena eller någon annan tömköra honom någon gång och se om han gör likadant då??? Kan vara ett intressant att prova

Ps Dagen innan vi kastrerade mina killar hade jag en uppgörelse med Pegasus på 1,5 timme. OM en vattenpöl som han kastade sig åt sidan för..Å som du vet blev det ponny av honom också!Ds

Haha ja så fin liten kille han är :D

Tack för ditt svar oxå för övrigt! Ska nog kanske prova det där att låta nån annan tömköra!

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
814
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 374
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 626
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Hur går det till? Det är inte aktuellt i dagsläget, men jag känner att jag längre fram vill ha något annat, lite längre bort från...
Svar
9
· Visningar
1 265
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka