Tankarna går idag till min vän

Sv: Tankarna går idag till min vän

Det hade ju varit lämpligt, men lär inte hända eftersom hunden sprang lös på otillåten tid.

Vad kan det ha med saken att göra i detta fallet? Det har ju ingenting med killen i bilen att göra (annars kanske det kunde bli "förlikning" eftersom hunden var utom kontroll och bilisten vårdslös, men det har ju inte med jaktlagen att göra). Förstår du hur jag menar?

Den annonskampanj som haft störst intryck på mig, och fortfarande har, var en affisch från Trafiksäkerhetsverket, om skador vid påkörning (oskyddade trafikanter typ fotgängare). Den gick nåt i stil med: Blir man påkörd i 25 km/tim har man ganska god chans att klara sig. Vid 50 km/tim klarar sig hälften. Vid 70 km/tim dör alla.

I vilket fall som helst så menar jag fortfarande, som Disen, att den ena olagligheten kan ju inte ta ut den andra? Lite som en inbrottstjuv som blir biten av husets hund - denne kan tydligen stämma hundägaren för bettet, men blir inte för den skull automatiskt frikänd från inbrottet. Eller nåt sånt.

*delvis lån*

Fast oavsett tid på året så har man som hundägare strikt hundägaransvar = säg att en hund blir påkörd, det uppstår plåt/personskador = hundägaren är betalningsansvarig.

Det strikta hundägaransvaret gäller inte bara om en hund biter en annan hund.

Detta har iofs inte mkt med ts "fall" att göra mer än att jag ville belysa att en hund som blir frontad av en bil som kör i 110 km/h knappast har så pass lite skador samt att hundägaren har ett stort ansvar den med i de fall som en hund blir påkörd.

Skillnad om det är en arbetshund i arbete, men så var ju inte fallet här.

sa vitt hon forklarade sa ja, rakt pa. (Vi var inte hemma ar han kom los) Iofs min teori ar att hans storlek var vad som "arbetade for" honom, han ar en stor kille sa misstanker att det eg var vad som raddade honom.

*delvis lån*

Fast oavsett tid på året så har man som hundägare strikt hundägaransvar = säg att en hund blir påkörd, det uppstår plåt/personskador = hundägaren är betalningsansvarig.

Precis, och det var därför jag undrade vad jaktlagen hade med saken att göra i detta fallet.

Man kan åka på det också, det är det en som gjort i de här krokarna eftersom lös hund = han blev polisanmäld.

Ok, då förstår jag hur du menar. :) Först lät det som du menade att iom att hunden var lös på olovlig tid så kunde hon inte få ersättning av bilisten.

Aha, ja, jag kanske är lite luddigare än vanligt ibland, men det är rätt mkt som händer och måste hända på relativt kort tid i irl-livet just nu är jag rädd för ;)

Hoppas hunden klarar sig! Vår Basset Hound-tik blev som 3-åring påkörd, hittades på gården blödandes ur nosen. Hon är idag 9 år och i väldigt bra skick! Hon är den absolut finaste hund jag någonsin träffat :love:

Det går frammåt för tiken.
Hon är uppe o går, eller hoppar på tre ben då hon är gipsad fram.
hon va in i .. kan de ha varit i fredags .. eller lördags, för hon hade typ 40 graders feber.
Men hon fick åka hem ganska snabbt efter, minns inte om de gjorde nått dock..
Hon är rätt pigg nu iaf så vi håller fortsatta tummar att hon blir helt kry :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka