Tankar om tygelkontakt och bärighet

Crossroads

Trådstartare
Heej!

Jag brukade flitigt följa tråden Kontakt med hästens mun vs långa tyglar-tråden, oerhört intressant läsning då detta ämne verkligen intresserar mig!

Kom av en slump över ett youtube klipp och ett blogginlägg om bettets inverkan på hästens mun som jag länkar här nedan:

http://libertyhorse.se/2014/march/a...-pa-tradition-an-hastens-valbefinnande-2.html

Personligen äskar jag klippet på dressyrhästen! Formen är öppen och stark, bakbenen alerta, och ryggen är med, lovely!

Vad har ni för tankar och funderingar om detta?

Det klippet du älskar på dressyrhästen är en Grand Prix häst och är utbildad på bett och kandar.

Vidauban-20120225-3597.jpg

Kan inte se bilden "/ Såvida jag inte är helt ute och cyklar så är det krav på kandar på grand prix nivå? Hur dom kom dit är intressant i sig, men hästen var inte beroende av bett i just det klippet jag länkade, utan den rör sig fantastiskt väl utan!

Jo men det motsäger blogginlägget du länkade till. Vad vill du diskutera? Att det går att utföra rörelser utan bett. Ja det gör det, inget konstigt med det?

En fin häst som är skolad på bett, och därför vet hur man gör. ;)

Det finns mängder av tjusiga dressyrhästar som rids i grimma eller halsring på tuben.

Att det går att rida dressyr utan bett tror jag få ifrågasätter. Däremot går det inte att skola till GP utan bett. Att lära in, respektive att rida en utbildad häst, är olika saker.

Men visst går det att rida lägre klasser, eller att tävla i grenar som inte kräver samma saker. Det beror ju på vad man vill med sin ridning.

Gillar inte riktigt klippet på Werth.. Tycker det ser ut som hon "håller upp"/trycker ihop hästen med grimman och bakbenen når liksom inte riktigt fram (se traven i början)! "/

Det är ju en gimmick för att TV var där - tror inte hon ser något värde av att öva på det. Men jag tycker det är kul att hon testar och busar med sin gamling.

På många äldre välutbildade hästar kan du bara plocka av tränset och rida. Det är sällan några problem. Det svåra är att utbilda dem - det är där du behöver tränset.

Jo men det motsäger blogginlägget du länkade till. Vad vill du diskutera? Att det går att utföra rörelser utan bett. Ja det gör det, inget konstigt med det?
Motsäger vad? Det är två intressanta ämnen så varför inte diskutera båda, var för sig om du så vill? :)
I den gamla tråden om kontakt var det ofantligt många som hävdade att man aldrig kan komma till högre grad av skolor utan kontakt med munnen (om än väldigt lätt) och att film som menade på annat ombeddes, då tyckte jag att en grand prix häst i halsring med härlig luftig bärighet var på sin plats! Att tilläggas bör också (och detta är min personliga åsikt) att jag föredrar samma häst i halsring före kandarbilden! Jag frågar mig själv om formen på hästen med kandar är ergonomiskt fördelaktig eller bara snygg?

Ja men du har ju helt missuppfattat.. Den hästen har ju kommit dit MED kontakt och inte utan kontakt med munnen.

Ja men du har ju helt missuppfattat.. Den hästen har ju kommit dit MED kontakt och inte utan kontakt med munnen.

Många vägar leder till Rom, som man säger x) Hennes exakta träningsmetoder får vi nog forska vidare i, men min poäng ( och återigen hänvisar jag till den äldre tråden) är att hästen kanske inte behöver kontakt med bettet för att kunna röra sig damn fine, eller "dansa"..

Det har de. Och visst kan jag hålla med om att det nog är ruskigt svårt att utbilda dit med halsring, omöjligt med rätt häst tror jag dock inte att det är.

Men sedan så finns ju rätt så många varianter av bettlösa huvudlag numera, där hästen faktiskt kan ta stöd och man kan ha en ganska rejäl kontakt. Det krävs att man är riktigt riktigt bra med sin hand, mkt bättre än vad man behöver vara med bett, men att det skulle vara omöjligt, nej det köper jag inte riktigt.

Jag tror faktiskt inte att den stora majoriteten kan plocka av sadel och huvudlag och göra motsvarande utan. För mig är det imponerande att ha denna kommunikation med sin häst.

Själv ser jag det som eftersträvansvärt, och att de ändå använder traditionell utrustning förminskar inte bedriften i mina ögon.

Följande är citat plockade från den gamla tråden:

"Jag hävdar fortfarande att du inte kan få buk-rygg att börja arbeta dynamisk utan stödet från tygeln."

"Det kommer inte komma någon film, ingen film av alla de som i nöd plockats ut för att försöka visa någon sorts genomsläpplighet, arbete eller uppförsbacke på långtygel har bara visat helt vanlig inridningsridning eller till det lite grundridning."

"Jag är inte alls övertygad.
Om man ska samla upp energin i schwungen måste man enligt mig, ha en kontakt med tygeln då halvhalterna tas tillsammans med sätet."

Eller som några av dina kommentarer, Fio:

"Jag kommer aldrig tycka ridning på långa tyglar är riktig ridning.."
"Släng in en film och det avslöjas fort.."
"Det beror ju på vad man har för kriterier och mål och krav på kvalité naturligtvis.."

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka