Tankar om hästköp

Ballerinan

Trådstartare
Hej!
Jag är lite anonym i den här frågan, har annars ett mer välanvänt nick här.

Jag är 28 och min största dröm är en egen häst. Hade egen för 5 år sen och hela processen med att sälja henne har gjort mig rädd. Jag ville inte sälja och fick fel köpare på halsen.. hästen hade det inte bra där men sen fick hon ett bra nytt hem.
Om jag köper nu vill jag ha hästen livet ut.

På den tiden jag skaffade häst stod jag i ett stall där jag varit medryttare 2 år innan. Fanns en ledig box och många i stallet som hjälpte mig.
Nu har jag inget stall, får leta stallplats och ingen runt mig som "stöd"
Mina föräldrar har uppmuntrat mig men när de kommer till kritan och jag ska åka o titta på en häst eller bara mailat med en säljare så blir det andra toner. "ska du verkligen göra det nu?" Så är de med allt, de har katastroftänket som jag....

Har fast jobb, bra lön (fått löneförhöjning nu) kan lägga undan 5000:- varje månad. Har sparade pengar till både buffert och köpesumman.

Jag vet inte vad jag vill med tråden men hade ni något stöd? Någon i närheten som följde med?
Min syster är också intresserad av att köpa häst (att jag gör det o hon hjälper mig) men om jag tvekar så backar hon direkt
Vet inte vad jag förväntar mig av folk, ja kanske inte är redo?

Tycker ni det är fel o köpa häst i min situation? Jag vill verkligen ha en egen igen (gärna unghäst) göra allt från början och vara i stallet varje dag!

Hoppas ni tog er igenom mitt svammel och förstår lite hur jag tänker :)
 
Sv: Tankar om hästköp

Du kanske kan börja med att hitta ett stall och känna efter hur det känns där och om det finns några som kan stötta där ? Förstår hur du känner, det är ju mycket tid och pengar som går åt så det ska ju bli bra och kännas rätt men ibland får man gå på magkänslan och blunda med logiken, lycka till!
 
Sv: Tankar om hästköp

Ojojoj vad jag känner igen mig! Att köpa häst var jättejobbig tyckte jag! Men när jag väl hade bestämt mig och fick hem honom så var allt bra. Det var bara allt det där mecket med att åka runt och kolla på hästar, "säljsnacket" mm. Hur vet man att man köper "rätt" häst? Jag ville, som du, hitta en häst jag kunde ha resten av livet, en bästa kompis (nu vet man ju aldrig hur det blir, men det är målsättningen iaf). Men hu vad svårt det var!

Jag hade ingen i min omgivning som stöd. Men jag bara visste att jag ville skaffa häst och att om det var nångång jag skulle göra det så var det nu (innan familj och barn och 'annat' kom i vägen). Så jag åkte helt sonika runt i HELA sverige, själv(!) och kollade på hästar. Det var skitjobbigt. Hur ska man välja? Det är ju m y c k e t pengar det rör sig om ändå... och tid.. och engagemang.

Det slutatde (efter mycket om och men) med att jag blundade för logiken och köpte med hjärtat. Det var tre år sedan nu och det känns fortfarande att jag valde rätt. Då hade jag som du, bra jobb och inkomst. La lätt undan c:a 5000:- i månaden innan hästen. Nu har jag bytt jobb, börjat pendla och tjänar betydligt mindre, men på något sätt får man det att gå ihop ialla fall...

Vet inte riktig vad jag vill säga med mitt svar, men tror att om du vill ha häst så satsa och köp (med hjärtat) så löser sig resten... :)
 
Sv: Tankar om hästköp

Tack så mycket för ditt svar! :)
Och "kul" med någon som suttit i samma situation.

Förra gången åkte jag med kompisen från andra stallet och hennes man körde hem häst med deras släp mm mm
Sen har jag ju jobbat i stall och haft medryttarhästar sen dess men ska jag ha egen vill jag inte ha den där jag har medryttarhästen tyvärr, det tar 45min enkel resa med bil.

Hur löste det sig med stallplats för dig? Det är så viktigt att man trivs och att man kan samarbeta i stallet..
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om hästköp

Jag tycker du verkar ha klart för dig vad du vill egentligen och även ha ekonomin till det. Hade vi vetat var i landet du finns eller var du ska titta på häst är jag nästan säker på att det skulle kunna finns någon som kan följa med.
Annars är det ju en bra idé att du hittar stallplats och ser om det finns något där som kan följa med som råd och stöd.
 
Sv: Tankar om hästköp

Jag vet inte någon som inte har velat lägga sig ned och dö när de ska köpa häst :meh:

Det är nästintill hemskt att köpa häst och det är så mkt tankar och funderingar som snurrar.
Man vet ju om att det kostar massor, man ska fungera med hästen, tänk om jag måste sälja? osv osv osv.

Men vet du vad, såna tankar får man ignorera och istället gå och köpa den där hästen som känns lämplig :)

När jag köpte min förra häst så flyttade jag 30 mil hemifrån och kände ingen men det gick bra ändå att både titta på häst själv och leta upp ett stall där jag kunde ha min prins.
Så jag tycker du ska sluta fega och såklart köpa din drömhäst!
Det kommer gå bra!
Att du är lite orolig inför det ser jag bara som sunt, då vet du vad du ger dig in på.
 
Sv: Tankar om hästköp

Tack tack! Ni gör mig så glad :)
Tror också det är nyttigt att tveka o tänka efter tusen gånger innan ( jag har funderat i 5 år!!)

Hästen i fråga har jag inte tittat på än ( titta på en förra året som ej gick igenom bes. )
Det är en 2 åring och hon har pass, chip och är försäkrad. Så jag tycker det låter seriöst.
Får se vem som kan följa med mig o titta, har ju hästfolk i min närhet :)

Tack även Masse
 
Sv: Tankar om hästköp

Vad ska man tänka på vid köp av 2åring?

Har två vänner som är hästkunniga men får nog inte med mig nån av dem..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 401
Senast: Johannna1
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 239
Senast: L(i)FE
·
  • Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp