Tankar om foder

malumbub

Trådstartare
Ni som säljer foder, betalar ni foderleveranserna i förskott (när ni beställer hem) eller får ni faktura och en tid på er att betala? Eller sköter ni detta på annat sätt?
Hur gjorde ni första gången ni beställde hem en leverans?

Sv: Tankar om foder

Vi får på faktura.

Handlar på 2 olika ställen. Ett för grovfodret och ett för kraftfodret samt stallinredningen.

Beställde hem 14 ensilage balar på ca 200 kg styck (eller om det var 4? kommer inte ihåg såhär tidigt på moergonen) Grovfodret är flera säckar müsli, havre, korn, mineral och betfor

Både grov- och kraftfoder på faktura. Vi har två hästar.

När jag jobbade med grovfoderleveranser sållade vi dock hårt i kundunderlaget. 10 dagar netto, den som inte betalade i tid fick fodret hämtat igen och KFM på resterande belopp (det uppätna alltså).

Gigantisk kreditrisk att fakturera privatpersoner. Har man företag brukar det vara lite lättare.

Själv har jag varit modig in absurdum i år. Jag har köpt och betalat 12 ton hösilage på annons som ligger kvar hos säljaren som jag inte känner. Det var helt nyskördat när jag köpte det och kunde inte flyttas direkt. Håll tummarna för att det inte säljs en gång till och att säljaren inte går i konkurs innan jag hinner hämta mina balar. :smirk:

Jag tänkte så här. Jag vill ha bra foder från ett och samma skifte till ett bra pris, säljaren bor bara några km från oss så jag kan åka dit och titta till mitt hösilage när jag vill, jag kommer köpa mer hösilage i vinter och de vill sälja sin andraskörd och vilken köpare skulle vilja hämta balarna när de är så nyskördade?

Och, skulle de blåsa mig så... "See You in court!" :rofl:

Den sista meningen är nog den som faktiskt kommer att ha bärighet om det kommer till brösttoner. Tråkigt, men ack! så sant.

Och just det att kunna titta till sitt foder tycker jag är viktigt. Kommer det en stor lastbil inbrummande och tar med sig 75 % av partiet finns kanske anledning till oro...

Förtydligar lite...

Ni som säljer foder, betalar ni foderleveranserna i förskott (när ni beställer hem) eller får ni faktura och en tid på er att betala? Eller sköter ni detta på annat sätt?
Hur gjorde ni första gången ni beställde hem en leverans?

Jag undrar alltså hur de, som säljer foder till privatpersoner, gör när de köper hem foder till butiken.

Men tack för era svar ändå.

Förtydligar lite...
Jag undrar alltså hur de, som säljer foder till privatpersoner, gör när de köper hem foder till butiken.
Men tack för era svar ändå.

Registrerade företag med "normal" ekonomi handlar (nästan) alltid på faktura. Antal dagar till betalning beror på vilket avtal man har med sin leverantör. Det är ovanligt med kontanta pengar på den nivån. Kontanta pengar används i privatpersonnivå.

Med "normal" ekonomi menar jag att företaget inte har betalningsanm eller dålig kreditvärdighet, för då får de betala kontant.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 379
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 118
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
913
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama