Tankar om att börja avla på katt.

orcide

Trådstartare
Jag är en vuxen djurvän med mkt stor gård och bra ytor .
Jag har under några år bollat med tanken om att starta kattavel .
Jag älskar katter och har redan 5 st stallkatter som mår toppen.

MEN ,,,Om jag skulle vilja börja avla kissekatter då kommer frågorna ..
Vilken ras är mest lönsam att sälja ?
Vilka raser är friska ?
Finns det några raser man bör undvika isf varför?

Finns det överhuvud tagen någon marknad på kattungar?

Det var några fundéringar , kanske nån härinne kan ge mej några svar iaf ?

Sv: Tankar om att börja avla på katt.

Lönsamheten kan du glömma, det är nog ingen kattuppfödare som går med vinst. Möjligen om man bara räknar in det man får tillbaka på kullen och den går bra, men slår du ut det på hela året så är det nog kört. Så är du ute efter att tjäna pengar är kattuppfödning inget för dig.
Jag blir lite fundersam när du frågar vilken ras som är mest lönsam? Vi som föder upp katter väljer förstås den ras vi trivs bäst med, inte den som man tjänar mest på? Du ska ju leva med katterna 24 h per dygn och kunna ge köparna en rättvis beskrivning och hjälp om just din ras.
Det finns ingen ras som är rent ohälsosam, men dom flesta har saker man testar emot innan man sätter dom i avel.
Så jag tycker du ska börja med att försöka hitta en ras som tilltalar dig, först kanske utseendemässigt och sen åka runt på utställningar och titta och även till uppfödare och ägare av den rasen som passar dig. Det skiljer väldigt på vissa raser, så du måste nog sätta dig in mer.
Sen är det svårt att bara börja med kattavel. Du ska vara insatt i rasen, i dess standard och veta vad man strävar efter på i temprament och utseende. Det bästa sättet är att leta reda på en uppfödare som du känner förtroende för och som kan hjälpa dig. Börja med att köpa en kisse som du kan ställa ut, eller kanske vara fodervärd. En kunnig, erfaren uppfödare är guld värd att ha i ryggen när man är ny.
Du skriver t.ex att du har stallkatter. Kan du förlika dig med att avelskatter inte ska gå lösa ute? Bara en fråga, inget påhopp!! Många som har utekatter kan inte tänka sig rena innekatter och avelskatter bör man ju hålla inne av massa olika skäl.
Marknaden skiftar väldigt. Som ny uppfödare är det ofta svårare, men det beror mycket på kontakter och hur mycket du visar dig. Man ska väl i princip alltid räkna med att få någon/några kvar. Att sälja alla är en bonus förstås.

Så börja med att leta reda på en ras du tycker om och trivs med. Sen kan du börja fundera på avel.

Hejsan
Tack för att du tar dej tid att svara .
Jag tycker om alla typer av katter , visst jag älskar långhårs men en katt är en katt och dom alla är vackra.
Vi har redan en main coon + en skogskatt i stallet :)
Att det inte går att raskatter ute vet jag inte nåt om ..katter är ju katter .
Mina raskatter/stallkatter jagar lika bra som bondkatterna .
Alla mina kissar har möjligheten att vara ute eller inne som dom vill .
En går aldrig in i huset tex o en annan är typ inne jämt , väldigt olika personligheter.
Jag har ju turen att bo utan trafikerade vägar , rävar eller grävling här så katterna är ganska så skyddade ändå .

Min tanke rent ekonomiskt var att kattaveln kunde tex betala för katternas utgifter så dom blev självförsörjande :)
Jag föder upp illrar sen några år tillbaka me´n dom är mera sessongsbetingande i sitt avlande.
Illrarna är självförsörjande dock så även hönsen .

Jag skrev inte raskatt ute utan avelskatt ute ;). Det finns flera anledningar till att man inte släpper ut en avelskatt. Avelshanar parar ju förstås, och du får inte bidra till huskattuppfödning i nått av förbunden. Dvs du måste se till att din hane inte parar andra honor än sånna som kan ge registrerade avkommor. Honor blir parade. Samma där, du som registrerad uppfödare måste se till att på bästa sätt hindra att din hona parar sig med andra hanar än dom som ger registrerbara avkommor och som du själv valt ut. Inget av detta kan du påverka om du har avelskatter ute. Du utsätter dom också för smittor om dom går ute och träffar andra katter, det gör att du inte är välkommen hos hanägare utan att inför varje parning göra en hel drös med tester. Inom SVERAK (mitt förbund och det största i Sverige) måste man även så gott det går övervaka förlossningen, vad gör du om honan föder ute?
Att föda upp katter är inte som att föda upp hästar och liknande, det är tvärförbjudet att föda upp annat än helt rasrent. Vissa korsningar kan få göras, men då med tillstånd av förbundet. Båda avelsdjuren måste vara registrerade i nått av förbunden och följa deras regler. Jag får inte para min hona med hanar som inte är registrerade i nått förbund, då blir jag avstängd för huskattavel.

Välj ras från hjärtat, inte ekonomi.
Att föda upp katter innebär att BRINNA för sin ras, att kämpa tillsammans med andra för att föra aveln vidare, föra rasen framåt och förbättra hälsa och typ.
Ingeting man gör bara för att andan faller på. :)

Hitta din ras först, hitta en uppfödare som kan hjälpa dig i starten att komma igång, hitta glöden för rasen. Utan glöd, intresse och engagemang fungerar det inte. Har du tur kanske katterna kan betala sig själva, troligen inte dock. Du ska absolut inte räkna med det. Lycka till. :)

Jag skrev inte raskatt ute utan avelskatt ute ;). Det finns flera anledningar till att man inte släpper ut en avelskatt. Avelshanar parar ju förstås, och du får inte bidra till huskattuppfödning i nått av förbunden. Dvs du måste se till att din hane inte parar andra honor än sånna som kan ge registrerade avkommor. Honor blir parade. Samma där, du som registrerad uppfödare måste se till att på bästa sätt hindra att din hona parar sig med andra hanar än dom som ger registrerbara avkommor och som du själv valt ut. Inget av detta kan du påverka om du har avelskatter ute. Du utsätter dom också för smittor om dom går ute och träffar andra katter, det gör att du inte är välkommen hos hanägare utan att inför varje parning göra en hel drös med tester. Inom SVERAK (mitt förbund och det största i Sverige) måste man även så gott det går övervaka förlossningen, vad gör du om honan föder ute?
Att föda upp katter är inte som att föda upp hästar och liknande, det är tvärförbjudet att föda upp annat än helt rasrent. Vissa korsningar kan få göras, men då med tillstånd av förbundet. Båda avelsdjuren måste vara registrerade i nått av förbunden och följa deras regler. Jag får inte para min hona med hanar som inte är registrerade i nått förbund, då blir jag avstängd för huskattavel.

Ahhh :idea: Jag förstår vad du menar , katter är ju kända "slampor" .
Men här där jag bor finns det inte en enda katt på vääääldigt långt bort då detta inte är tillåtet på dessa ägor .
Jag har fått dispans *s*
Så dom enda katterna på mils avstånd här är mina .
Visst kan dom få sjukdommar men än en gång då måste dom bli smittade av nån sjuk katt .
ang föda ute så får man ju stänga in katten nån vecka innan beräknad förlossning ..Min tanke är att ha en hane o en hona så jag inte behöver åka och "hyra" nån hane .
Jag är väldigt kär i rasen main coon måste jag erkänna :crazy: mkt speciellt lynne tycker jag , man får smöra bra för att bli kompis med dom .

Låter jag fortfarande som jag är ute och cyklar ??

Välj ras från hjärtat, inte ekonomi.
Att föda upp katter innebär att BRINNA för sin ras, att kämpa tillsammans med andra för att föra aveln vidare, föra rasen framåt och förbättra hälsa och typ.
Ingeting man gör bara för att andan faller på. :)

Hitta din ras först, hitta en uppfödare som kan hjälpa dig i starten att komma igång, hitta glöden för rasen. Utan glöd, intresse och engagemang fungerar det inte. Har du tur kanske katterna kan betala sig själva, troligen inte dock. Du ska absolut inte räkna med det. Lycka till. :)
Är det svårsålt med raskattungar?
Det är en sak jag funderar på ..
Ja det lutar lite åt Main Coonen ,, mkt speciella katter :)

Ja du är nog ute och cyklar.
Det spelar ingen roll om du tror att det inte finns någon annan katt på flera mils avstånd, katter går långa vägar.
Om du inte har katterna inne så kan du inte veta vem som är pappa till kullen med 100% säkerhet.

Om du inte har katterna inne så kan du inte veta vem som är pappa till kullen med 100% säkerhet.
(Fortsätter på TW;s inlägg)
..och då kan det bli väldigt dyrt iom att du måste DNAtesta alla kattungarna innan du får stamtavla.
Finns det möjlighet till flera olika fäder måste man alltid DNA-testa.

Vad gör du om din MCO-hane försvinner? Fertila hankatter vandrar LÅNGT. Vad gör du om din hona försvinner och föder någon annan stans? Helt plötsligt har du satt ett gäng vilda hemlösingar till världen.
Avelskatter ska hållas inne, punkt.
Jag tror faktiskt inte många uppfödare kommer att vilja sälja avelskatt till dig under de förhållandena.

Vad är ditt mål med aveln? Vad vill du uppnå, sträva efter?
Att bara producera några kullar för skojs skull är inte heller så populärt.

Jag gör parningar för min egen skull. Jag gör parningar jag tror på, för att kunna komma framåt i mitt avelsarbete. Om ungarna är eftertraktade eller hur mycket jag "får" för dem är helt och hållet sekundärt.

Ytterligare ett problem med att ha avelskatter ute är själva förlossningen. Visst kan du stänga in den dräktiga honan ungefär en vecka före beräknat förlossningsdatum, men hur tror du att en van utekatt reagerar om den helt plötsligt blir instängd? De flesta utekatter ser inte på sådan behandling med blida ögon. De kan bli oerhört frustrerade, odrägliga och stressade. Sedan kommer mamma katt antagligen vilja ge sig ut igen bara 1-2 veckor efter att ungarna har fötts. Vad gör du då om något händer med mamman ute? Om hon försvinner eller förolyckas? Det är en onödig risk och många får problem när de måste hålla sina dräktiga honor som är vana vid utomhusvistelse inomhus och sedan även efter förlossningen.

Vad gäller efterfrågan på kattungar så varierar den från ras till ras. Om du är öppen för flera raser är det absolut inte fel att försöka få en bild av efterfrågan på rasen. En förutsättning för att man ska kunna föda upp är ju att man får kattungarna sålda. Vissa raser har ganska mättad marknad och inom de raserna kan det vara jättesvårt att slå sig igenom som ny uppfödare (och krasst sett är det ju inte inom de raserna det egentligen behövs produceras fler kattungar). Både perser och norsk skogkatt är väl exempel på raser som kan vara rätt svåra att börja föda upp nu.

Britterna kan också höra dit. Vissa uppfödare får sålt direkt, medan vissa sitter med flera ungar kvar som blir äldre och mer svårsålda.
Jag är glad över att inte ha nån fertil just nu :D

Är det svårsålt med raskattungar?
Det är en sak jag funderar på ..
Ja det lutar lite åt Main Coonen ,, mkt speciella katter :)

Jag tror det beror på rasen. Vi har en Russian Blue, och i den rasen så verkar ungarna inte svårsålda.

De katter man får bäst betalt för är väl bengaler och ocicat, så om man har egen hane kan det nog vara hyfsat lönsamt efter den första grundinvesteringen i avelsdjur. Marknadsföring och en bra hemsida är naturligtvis också viktigt.

Men, som många har skrivit,viktigast är såklart att du gillar rasen själv, du ska ju bo med dem!

Dom som kostar mer burkar ju ha högre parningskostnader? Sphynxen t.ex som man säljer för över 10.000.- kostar ju mer att para än vad tex britterna gör.

rejk, du glömde ju..

TS-när du nu står där med två honor och en egen hane, VAD är det som säger att just DEN hanen passar till dina honor?
Han kanske har egenskaper som inte alls passar till just dina honor, då får du ju iallafall leta efter andra hanar..
Och ha trasslet med fertil hane, vilket inte är en dans på rosor.

Och det är ju så gratis med att ha katt också.

/Zizzy som nyss beställde foder för typ 2000:- och har två fertila hanar under samma tak.

Men om man köper en avelshane som man tänkt avla på själv så köper man väl en som passar till de honor man har? Annars är man väl mer än lovligt vimsig.

Men om man köper en avelshane som man tänkt avla på själv så köper man väl en som passar till de honor man har? Annars är man väl mer än lovligt vimsig.

Hur kan man avgöra det när katten är <12 veckor?
Förhoppningsvis har man tillräckligt god insyn i stamtavlan att man kan göra en kvalificerad gissning, men helt säker är man ju inte.
Det är svårt att avgöra unga katters kvalitéer.
Föder man upp av ekonomiska skäl kanske det inte spelar så stor roll, iofs.

Nä, precis. Många är dom uppfödare som köper en hane som sen inte alls blir bra och blir mysig kastrat istället.

Exteriört är det ju svårt att veta om kattungen man köper kommer komplettera de andra katterna man har. Visst kan man para ändå och hålla tummarna att man får något bra, men oftast vill man väl lite mer än så. Man försöker ju ändå få kommande generation bättre än den nuvarande s a s. Det händer ju att uppfödare köper in hanar som i slutänden inte kompletterar de egna honorna särskilt väl, men då kan man förhoppningsvis byta till sig bra parningar.

Får man möjlighet att köpa en vuxen hane till sina redan vuxna honor är det dock såklart en helt annan femma. Då har man ju facit på hand (vad gäller indivernas utveckling).

Liknande trådar

Katthälsa Jag har en katt som är född i maj 2003, så hon är drygt 10 år. Det är en katthemskatt som visserligen var kattunge (hämtades i augusti)...
Svar
3
· Visningar
1 318
Senast: Kilauea
·
Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 978
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Nu idag fick jag hem min katt efter att jag flyttat från orten där jag tidigare arbetade och bodde. Jag jobbade som hästskötare och fick...
Svar
4
· Visningar
2 165
Senast: MiaMaria
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 722
Senast: Ekblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?