Tänka på vid bakning av allergivänligt?

Lumos_Nox

Trådstartare
Ska baka inför en clinic och för att göra det så smidigt som möjligt gör jag två olika allergivänliga alternativ så kan så många som möjligt äta.

En blir fri från nöt, mjölk, ägg och gluten.
En blir fri från soja, nöt, ägg och mjölk.

Ingredienser har jag koll på. Använder Carlshamns mjölkfria produkter, sempers glutenfria och köpt nya förpackningar av övriga ingredienser för att minska kontaminering.

Men... funderar över utrustning? Räcker det med att diska av det jag ska använda och torka av elvisp, bänkytor och köksassistent två gånger? Vill försöka göra det så säkert som möjligt man kan i ett vanligt hemma kök där alla allergener används dagligen, även om jag vet att det inte går att göra det perfekt.

Vad hade du önskat att jag tänkte på? Har själv inga allergier men insatt i allergivänligt mat.

Tack för snabba råd :)
 
Jag skulle säga det räcker gott och väl att allt är diskat och torka av bänken.
Är man så känslig att man skulle reagera ändå, då tar man med sig eget.
De som är så hyperkänslig är vana vid att undvika saker man inte är 100 % säker på att man tål
 
Ska baka inför en clinic och för att göra det så smidigt som möjligt gör jag två olika allergivänliga alternativ så kan så många som möjligt äta.

En blir fri från nöt, mjölk, ägg och gluten.
En blir fri från soja, nöt, ägg och mjölk.

Ingredienser har jag koll på. Använder Carlshamns mjölkfria produkter, sempers glutenfria och köpt nya förpackningar av övriga ingredienser för att minska kontaminering.

Men... funderar över utrustning? Räcker det med att diska av det jag ska använda och torka av elvisp, bänkytor och köksassistent två gånger? Vill försöka göra det så säkert som möjligt man kan i ett vanligt hemma kök där alla allergener används dagligen, även om jag vet att det inte går att göra det perfekt.

Vad hade du önskat att jag tänkte på? Har själv inga allergier men insatt i allergivänligt mat.

Tack för snabba råd :)
Det beror ju lite på vad du ska göra. Men generellt eftersom båda är fria från nötter, ägg och mjölk, skulle jag göra den glutenfria först, då mjöl är så flyktigt så det är lätt att det hamnar lite överallt. Annars bör det räcka fint med att vara noggrann att allt är diskat och avtorkat.
 
Det är två enkla långpannekakor så kommer inte röra mig så mycket mer än från bunke till form.

Var då jag tänkte. Diskat av allt två gånger och torkat av maskiner ordentligt i alla små skrymslen jag hittat. Då kanske det räcker så?
 
Jag skulle säga det räcker gott och väl att allt är diskat och torka av bänken.
Är man så känslig att man skulle reagera ändå, då tar man med sig eget.
De som är så hyperkänslig är vana vid att undvika saker man inte är 100 % säker på att man tål
Tack för svar!
Ja det är så jag tänker också men vill ändå minska riskerna så mycket som möjligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp