Tänka på när man köper hingst?

Luckymoa

Trådstartare
För de första har ja NOLL erfarenhet om hingstar!
Nu funderar ja på att köpa en treårig hingst... Givetvis ska han kastreras ögonaböj, men tror ni de e försent att kastrera vid 3 års ålder? Kommer de finnas hingstbetende kvar tror ni? Ja förstår såklart att de e högst individuellt, men ja tänker generellt...

Det är olika mig veterligen.

De jag sett har alltid blivit valacker efter 1 vecka upp till en månad.
Men egna, ganska hingstig, kastrerades när han var sex år gammal och blev valack efter ca 2 veckor.

Nu funderar ja på att köpa en treårig hingst... Givetvis ska han kastreras ögonaböj, men tror ni de e försent att kastrera vid 3 års ålder? Kommer de finnas hingstbetende kvar tror ni? Ja förstår såklart att de e högst individuellt, men ja tänker generellt...
Det är inte försent men när hingsten har blivit så pass gammal bör man göra en mer påkostad kastrering där man syr ihop såren för minska risken för att tarmarna ramlar ner.
Hästen har kvar befruktningsdugliga spermier ett tag efter kastrationen, hur länge finns det olika bud om. Om den ändrar sig i sitt sätt och blir mindre intresserad av ston och av att utmana andra "pojkar" är väldigt olika och jag har varit med om allt från nästan direkt efter ingreppet = totalt ointresse till häst som blivit mer hingstig än innan ingreppet. Så det är väldigt individuellt hur dom blir efter åt.

Generellt sett så lugnar dom ner sig ganska snabbt efter en kastration.
Efter en dryg månad så har dom allra flesta fattat att dom är valacker och beter sig därefter. Större delen ännu tidigare än så.
Sen finns det ju ett fåtal som man undrar om dom har någon extra testikel undangömd någonstans men dom är som tur är rätt så sällsynta.

Sen behöver ju inte alla hingstar vara monster heller.

Hade ett russ som blev pappa vid tre års ålder för att sedan kastreras. Förblev hingstig hela livet på det viset att han, trots sin storlek, visade alla, stora som små pållar, vart skåpet skulle stå. Brukade valla upp damerna i ena sidan av hagen och valackerna på andra sidan och stod själv sedan i mitten och betade.
Gick en period med ett gäng nordsvenskar och ardenner och det slutade med full konfrontation där han spräckte ena bakhoven när de sparkade ihop. Klarade sig dock och det läkte. I övrigt en mycket vänlig ponny som alltid var snäll med barn etc OM stormatte fanns i närheten och blängde. :-)

Min gamla tävlingsponny var godkänd som hingst och betäckte en del i Danmark innan han såldes till Sverige och kastrerades i samband med detta, 5-6 år gammal. Han var snäll med både valacker och ston i hagen, superlätt i hantering m.m. enda gången han kunde visa något som helst hingstigt beteende var om något oförutsett hände och han stirrade upp sig, då kunde det komma fram lite såna tendenser.

Min nuvarande valack kastrerades i samband med att vi köpte honom som treåring. Provred honom i maj, då hingst, sedan kastrerades han och gick på 2 mån sommarbete i hingst/valackflock, hämtade i slutet av Juli och då var han inget hingstig. Har gått med både valacker och sto i hage (dock ej både valack och ston samtidigt) och det har funkat bra.

E det vanligt att de blir komplikationer vid kastrering? :O

"De" säger det iallafall.

Ringde Distriktarna om kastrering på min och de sa att de gör det men de rekomenderade aldrig stående kastrering på hästar äldre än tre år.
Jag fick veta att det är större risk för framfall och stora blödningar.

Klinik och liggande kastrering var rekomendationen och det var det jag gjorde.

En vän köpte en 9 årig hingst som kastrerades i början av Januari. Gick bra men blödde en hel del och sen fick han dräneras en gång på blod. Nu mår han dock bra och slipper metacam och penicillin kur. Återstår att se om han släpper "hingsten" i sig. Än går han gärna och pratar lite. Men han är en lugn häst i allmänhet. Enda han gör är snackar lite, inte skriker, efter ston men det är ju hans jobb. VAR mer hans jobb, locka på snygga flickor ;)

Det är få veterinärer som utfår stående kastrering på så pass utvecklade hästar, därmed blir kastreringen dyrare (klinik, sövning, etc).

Det är nog ingen som rekommenderar annat än liggande kastrering just för att man vill dels kunna stoppa ev. blödning (större utvecklade kärl på en häst i den åldern), kunna lägga både in- och utvändiga stygn och få bättre uppsikt över arbetsområdet. Det innebär också en ökad risk eftersom sövningen i sig innebär ökad risk (uppvak), men också för blödningsrisk och andra komplikationer.

Värt att notera är att ingen försäkring täcker kastrering eller komplikationer i samband med kastrering.

Har själv låtit kastrerat äldre hingst (10 år tror jag han var) och det var inga problem. Dock ville han genom resten av livet gärna dominera andra genom att rida på dem, och under den tiden jag hade kvar honom fick han inte gå med ston. Han skadade sig tyvärr allvarligt senare då han ville rida på min egen valack som sparkade honom en rejäl fraktur på bakbenet.

Jag kastrerade min 4-åring i höstas enbart för att han inte funkade acceptabelt i hagen med min andra häst.

Jag ringde runt och kollade med min klinik vad de tyckte och en av distriktarna sa att han kunde kastrera stående hemma, men jag valde liggande på klinik för att få honom sydd. Vilket nog var bra med tanke på all lera vi fick i hagarna..
Min tappade sitt hingstbeteende efter en dryg månad.

Min förra häst gick som hingst till fyra års ålder. Han var gudomligt snäll i all hantering men han vallade, skrek och spelade Allan. Han hade dock aldrig en tendens till att betäcka men var gärna framme och flörtade med ston. Detta ledde till en del konflikter i hagen när det gick upp för stona att det bara var mycket snack och ingen verkstad så att säga. Lugnast var att ha honom i en hage med bara andra valacker då ett sviket brunstigt sto inte alltid är så god att tas med.
TS: Med konsekvent hantering och bestämnda rutiner så kommer det nog gå bra (vilket egentligen funkar på alla hästar). Du har ingen hingsthållare i närheten som du kan göra studiebesök hos?

Kastrerade min 8 åring som 3,5 åring. Det var inga problem och han är inte hingstig alls. Men det är ju som sagt väldigt individuellt.

@Luckymoa Det första du ska fundera på tycker jag är om du kan tänka dig att ha en valack som inte kan gå med ston? Det är nämligen den risken du tar.

Jag har kastrerat allt mellan knappa 1 år till 4 års ålder, och utfallet har varit blandat. Haft en kastrerad som femåring och en kastrerad som 12-åring. Utfallet är milt sagt blandat, så man kan INTE räkna med att man får si eller så garanterat.

H, kastrerad som tvååring (klapphingst). Helt ohingstig och kunde gå med ston.
G, kastrerad som fyraåring och hingstig då. Fortsatte vara hingstig, kunde inte gå med ston när de brunstade, ur brunst inga problem.
V, kastrerad som tvååring. Hingstkaraktär kvar, vallade och vaktade ston men aldrig klättra.
L, kastrerad som 11 månaders pga att han var såpass hingstig. Var hingstig till karaktär och uppträdande (misstogs ofta som hingst) även efteråt. Inga som helst problem gå med ston.
W, kastrerad som helt ohingstig treåring. Blev VÄLDIGT hingstig efter kastrering (!). Kan absolut inte gå med ston oavsett.
E, kastrerad som fyraåring. Ohingstig men kunde inte gå med ston som brunstade.
D, kastrerad som tolvåring. Helt ohingstig, kunde gå med de flesta ston utan problem. Vissa klättrade han på vid brunst.

@Alexandra_W
Jag har redan en 14 årig vallack som inte kan gå med ston, har ingen aning om när han kastrerades faktiskt men han både vaktar och vallar ston. Försöker ej hoppa upp på dem vad ja sett... Han mår jättedåligt när han går med ston eftersom han blir alldeles uttröttad av att passa dem :(
Som tur e har vi inga ston kvar!
Risken finns ju givetvis att min gamla valack inte går ihop med min nya, men den risken finns ju med alla hästar... :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 126
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 445
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag funderar i nuläget (eller ja, till sommaren) på att sälja min nuvarande häst då jag kommit fram till att hon nog inte är min typ av...
Svar
14
· Visningar
2 450
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund i somras, antagligen en hjärntumör och det slutade fruktansvärt med en akutavlivning när vi skulle in på...
Svar
10
· Visningar
1 939
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur