Tänk på hur ni fäster upp näten!

M

mooi

Vill bara komma med ett varningens finger ang slowfeedingnäten och deras placering/höjd. Har ikväll skurit loss en av hästarna i stallet som hängde på rygg fast med en bakhov i sitt nät (med mycket små maskor). Stod och gjorde iordning min ena för att rida när det brakade till utav helsike i en av boxarna längre bort. Sprang dit och då låg hästen alldeles innan för dörren och sparkade som en galning, trodde att hon rullat fast under krubban men när jag öppnade dörren och hon slutade sparka såg jag att hon satt fast i något men det gick inte att se vad. Med hjälp av min far som av en händelse var på besök fick jag skurit ned nätet.
Nätet satt fastkilat ett par centimeter in mellan sko och hov -så hårt att jag inte kunde dra loss det utan fick skära bort det runt skon.
Nu gick detta vägen men det hade kunnat gå illa om detta hänt nattetid när ingen var i stallet -nu vet inte jag hur mycket ett hästben tål, men det såg mycket otrevligt ut när hästen kastade sig hit och dit hängande i ett bakben.

Så, var noga med hur näten placeras!

Sv: Tänk på hur ni fäster upp näten!

Håller med!

Stallägaren hade obetänksamt plockat fram sina finmaskiga nät inför hösten (hade inte haft några problem med sina egnahästar förra vintern men hon tänkte nog inte på att även en av hennes egna häst numera var skodd). Det tog 10 min så satt min häst fast med ena framhoven/skon. Som tur var såg stallägaren det och min häst började inte slita och dra utan nätet kunde fås loss men fick bäras in med höbal och allt i in i stallet för att där klippas loss. Gick inte att dra loss från under skon, precis som du beskriver.

Jag vill inte tänka på vad som hade kunnat hända och det vill nog inte stallägaren heller.... Som tur är hon typen som är lite flexibel och insåg ju att det inte kunde bli tal om några hönät i hagen.

Min häst har fastnat i nätet två ggr! En gång i hagen och en gång i boxen, nattetid :crazy: som tur var vaknade stallägaren av att det brötade utav bara helvete. Och hon kunde skära loss honom. Han stos dock lugnt och åt nör hon kom. Så han sparkade bara med benet han satt fast. I hagen drig han av skon.

Nu har jag nätet hängt hyfsat högt och fritt i boxen.

Det måste ju finnas något säkert sätt att fästa dem -jag hade inte vågat ha ett sånt (eller nåt nät alls) till mina när de inte är under uppsikt. Tur att din stallägare vaknade och kunde få loss hästen!
Jag skulle gissa att hästen hos oss rullat sig och på nåt vänster, när hon skulle rulla över, hakat i med skon.

Har hängt mina i boxen ganska högt, för högt för att få bra "äthöjd" dock, men hellre det. Annars kan man bygga en trälår och fästa nätet i botten till de hästar som är skodda, så den inte kommer i med hovarna.

Det problemet har man med alla nät. Det är därför som det är viktigt att hänga alla nät tillräckligt högt.

Tack för varningen, det är det här jag är rädd ska hända nu när min häst ska få nät för att förlänga ät-tiden. Tips på hur man bäst hänger upp nät för att minska olycksrisken?
Har själv tänkt hänga rejält högt och fäst i buntband som håller för att hästen ska kunna äta men som går av om den skulle fastna...

Bygg en hög (Upp till en meter på en häst modell 160) trälåda, och häng näten från väggen där i.

Bygg en hög (Upp till en meter på en häst modell 160) trälåda, och häng näten från väggen där i.

Detta måste väl vara ett av de säkraste sätten? Då kan man ha näten på "naturlig ätnivå"-höjd = lågt, men med en vägg mellan fötter och nät..

Detta måste väl vara ett av de säkraste sätten? Då kan man ha näten på "naturlig ätnivå"-höjd = lågt, men med en vägg mellan fötter och nät..

Fast då måste "väggen" stå en bra bit ut så att nätet inte kan hamna över kanten när det börjar bli tomt.

Usch :crazy: Det här är min mardröm. Jag har försökt förklara för sambon att han måste sätta nätet som jag har visat honom men han tror mig inte riktigt när jag säger att hästen kan fastna annars.
I fortsättningen ska jag säga åt honom att kan han inte sätta det som jag har bett honom så är det bättre att han lägger hö´t på golvet för hellre kortare ättid och bajs i hö´t än en häst som fastnar och kanske inte klarar sig :(

Är det bara jag som är trött eller alldeles seg som inte fattar hur en häst kan fastna? Jag har alltid trott att alla hönät hängs upp högt upp från marken så hur fastnar hästen med hoven DÄR UPPE? :S bild eller något? För hönät ska väl inte ligga vid backen

Bara att bildgoogla "slowfeeding nät" så ser man enkelt varför många hästar kan fastna. Många hänger säkert lika lågt i boxen.

i38120579._szw530h275_.jpg

201202206581.jpg

dsc00857.jpg

29.jpg

Själv föredrar jag alltså denna modell:

wp48d26972_06.png

Den där lådan hade min häst klättrat i på en gång ... det var såna lådor vi hade när min häst faatnade i hagen. Anledningen till att han fastnade inne var inte att han hade dubbla nät och blev frustrerad. Risken att fastna i enkelnät (eller nu när han är van vid dubbelt nät) är minimal eftersom han normalt inte slår med hovarna.

Så det är nog individuellt vilket som är säkrast. Lådor vågar jag då inte ha. Min häst älskar att klättra på allt.

Jag använde nät till min ponny när hon hade ringskor fram och eggskor bak. Annars hade jag aldrig vågat ha ett hönät i boxen.

Det problemet har man med alla nät. Det är därför som det är viktigt att hänga alla nät tillräckligt högt.

Jag tänker också att det måste vara oavsett nät?
Jag har aldrig vågat ha hönät med skodda hästar.

Är det bara jag som är trött eller alldeles seg som inte fattar hur en häst kan fastna? Jag har alltid trott att alla hönät hängs upp högt upp från marken så hur fastnar hästen med hoven DÄR UPPE? :S bild eller något? För hönät ska väl inte ligga vid backen

Hästar kan iofs alltid ställa till det...
Min unghäst(oskodd) lyckades fastna i sitt högt upphängda (och småmaskiga) hönät vid ett tillfälle. Han måste ha slängt upp ett framben lika högt som i ansiktshöjd på sig själv och fått in benet i själva upphängningen på något vis. Jag var inte där själv, men nätet hängde verkligen högt.

KL.
De behöver inte vara skodda för att fastna i hönäten med större maskor.
Gammelgubben fastnade i höstas , svärfar såg det från grävmaskinen och uppmärksammade min sambo som sprang in i hagen och tog loss hnm.
Detta hände medans jag gått för att hämta isolatorverktyget (hänger näten i isolatorer i träd så de förhoppningsvis ska lossna om det skulle hända) , för att skruva upp nätet högre då det var ett större nät och alltså hamnade lägre.
Hade för några år sedan en yngre häst som stod på box pga fång ... men då vågade jag faktiskt inte ha nät , han var alldeles för pysslig , han hade med all säkerhet trasslat in hela sej själv !

Finns bara ett rätt sätt... Ge tusan i näten annat än eventuellt när hästen åker transport. Vill ni ha slow feeding. Sök en annan lösning som hästarna inte kan fastna i. Efter alltför många tillbud som blivit kända vet jag att vissa länsstyrelser inte tillåter hönät i box eller spilta just på grund av skaderisken. Man får inte i onödan utsätta hästar för skaderisker. Konstigare än så är det inte. Jovisst, det finns massor av saker som hästar kan skada sig på ändå, men man behöver ju inte nödvändigtvis tillföra ytterligare skaderisker i hästens närmiljö.

Personligen hoppas jag att denna fluga med slow feedingnät går över illa kvickt och ersätts av någon lämpligare typ av slow feeding (om hästen ens behöver bromsas i sitt intag).:mad:

Slowfeedingnäten är en superbra uppfinning tycker jag!
Jag hänger mina nät i ett träd i höjd med hästarnas mun ungefär.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 318
Senast: Jealle
·
Hästvård igår kväll när jag skulle ge hästarna natt hö vid kl 8- halv 9, så möttes jag av en hemsk syn. då min häst sparkar i boxen så har hon...
Svar
10
· Visningar
2 165
Senast: Buck
·
Träning Egentligen skulle jag komma med en löshopningsrapport. Hästen har hoppat, ca 1 meter. Dock inte på löshoppningen. Vi kom aldrig så...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
13 335
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka