M
mooi
Vill bara komma med ett varningens finger ang slowfeedingnäten och deras placering/höjd. Har ikväll skurit loss en av hästarna i stallet som hängde på rygg fast med en bakhov i sitt nät (med mycket små maskor). Stod och gjorde iordning min ena för att rida när det brakade till utav helsike i en av boxarna längre bort. Sprang dit och då låg hästen alldeles innan för dörren och sparkade som en galning, trodde att hon rullat fast under krubban men när jag öppnade dörren och hon slutade sparka såg jag att hon satt fast i något men det gick inte att se vad. Med hjälp av min far som av en händelse var på besök fick jag skurit ned nätet.
Nätet satt fastkilat ett par centimeter in mellan sko och hov -så hårt att jag inte kunde dra loss det utan fick skära bort det runt skon.
Nu gick detta vägen men det hade kunnat gå illa om detta hänt nattetid när ingen var i stallet -nu vet inte jag hur mycket ett hästben tål, men det såg mycket otrevligt ut när hästen kastade sig hit och dit hängande i ett bakben.
Så, var noga med hur näten placeras!
Nätet satt fastkilat ett par centimeter in mellan sko och hov -så hårt att jag inte kunde dra loss det utan fick skära bort det runt skon.
Nu gick detta vägen men det hade kunnat gå illa om detta hänt nattetid när ingen var i stallet -nu vet inte jag hur mycket ett hästben tål, men det såg mycket otrevligt ut när hästen kastade sig hit och dit hängande i ett bakben.
Så, var noga med hur näten placeras!