Tänk er för..

Gramse

Trådstartare
Hej på er
Fick mitt livs hittills obehagligaste samtal ikväll, att min brors lägenhet börjat brinna. Är just nu oerhört tacksam att både min bror och hans flickvän är oskadda, de hade lämnat lägenheten en kort stund för att gå till deras närliggande garage. En kvart senare när de kommer tillbaka står deras grannar utanför och har larmat brandkåren. Branden hade startat i torktumlaren de satt igång en stund innan de gick och hela lägenheten är rökskadad. Deras båda högt älskade katter klarade sej inte... Snälla ni, tänk er för där ute, starta inga hushållsmaskiner och lämna inga tända ljus utan uppsikt. I detta fallet behövdes endast 15 minuter.

Hej på er
Fick mitt livs hittills obehagligaste samtal ikväll, att min brors lägenhet börjat brinna. Är just nu oerhört tacksam att både min bror och hans flickvän är oskadda, de hade lämnat lägenheten en kort stund för att gå till deras närliggande garage. En kvart senare när de kommer tillbaka står deras grannar utanför och har larmat brandkåren. Branden hade startat i torktumlaren de satt igång en stund innan de gick och hela lägenheten är rökskadad. Deras båda högt älskade katter klarade sej inte... Snälla ni, tänk er för där ute, starta inga hushållsmaskiner och lämna inga tända ljus utan uppsikt. I detta fallet behövdes endast 15 minuter.
Gräsligt, vad jag lider med dem!
Har själv varit med om en brand och är livrädd för allt som har med el att göra. Har hört talas om allt för många torktumlare som ödelagt folks hem så nu fick jag ännu mer vatten på min kvarn:(
Varma tankar till din bror och dig!

Hur många vet att en väldigt vanlig orsak till brand är mobilladdare?
Dra ur den när du drar ur telefonen!

Samma sak med andra laddanordningar. Laptopen och surfplattans tex. Lämna dem inte. Och framförallt inte på brännbara underlag. Soffan, sängen etc.

Vad hemskt med katterna :(
Bra att du skriver om det här, jag går ofta ut för korta ärenden när jag har tvättmaskin/torktumlare på, ska tänka på det i fortsättningen.
Jag är glad att din bror med flickvän är oskadda.

Hur många vet att en väldigt vanlig orsak till brand är mobilladdare?
Dra ur den när du drar ur telefonen!

Samma sak med andra laddanordningar. Laptopen och surfplattans tex. Lämna dem inte. Och framförallt inte på brännbara underlag. Soffan, sängen etc.

Min (fd) iPad-laddare kortslöt hela huset och det sprakade och blixtrade om den när jag skulle sätta i den. Vilken jäkla smäll och 30 cm "eldsflammor"...

Innan min iPad-laddare skrämde skiten ur mig laddade jag oftast nattetid och hade inte en tanke på säkerhet...

Ha alltid koll på det ni laddar!

Så sorgligt med katterna :( Men skönt att din bror och flickvän klarade sig.
Tack för påminnelsen, jag laddar mobilen på natten och låter tvättmaskinen gå när jag inte är hemma...det ska det bli ändring på nu. Har även en ljusslinga som alltid är tänd, men den tror jag får fortsätta med det trots allt då spänningen är väldigt låg och den är inne i en härdad stor glasflaska.

Tack för er visade sympati, brukar också påminna mina nära om vikten av att dra ur mobilladdare och sladdar. Folk blir förvånade när man förklarar hur mycket dom faktiskt utsätter sej för när de lämnar saker igång när de lämnar hemmet. Själv har jag också fått en ordentlig tankeställare och ska åtgärda en del här hemma.

Så sorgligt!
Men tack för påminnelsen. Har stängt av kontakten till laddare nu och ska göra en till översyn tror jag. Tvätt och diskmaskin får inte gå när vi inte är hemma. Ska ha grenkontakterns med strömbrytare tillgängliga så det är lätt att slå av när man ska bort. Mardröm om det skulle börja brinna och våra älskade djur strök med!

Beklagar verkligen :(

Var på brandskyddsutbildning med jobbet härom veckan och det var inte roliga historier han tog som exempel. Ska man ladda saker ska de ligga på ett hårt underlag, t.ex. golv eller bord utan duk. Inte täcka över elektroniska prylar så att man hindrar ventilationen i dem. Fick även se en bild på hur en sänglampa hade ramlat ner i sängen och startat en brand. Efter den utbildningen så såg jag till att köpa hem en brandsläckare och en brandfit. Och även en mindre släckare till bilen då jag hört att många dör pga brand efter bilkrockar

Beklagar verkligen :(

Var på brandskyddsutbildning med jobbet härom veckan och det var inte roliga historier han tog som exempel. Ska man ladda saker ska de ligga på ett hårt underlag, t.ex. golv eller bord utan duk. Inte täcka över elektroniska prylar så att man hindrar ventilationen i dem. Fick även se en bild på hur en sänglampa hade ramlat ner i sängen och startat en brand. Efter den utbildningen så såg jag till att köpa hem en brandsläckare och en brandfit. Och även en mindre släckare till bilen då jag hört att många dör pga brand efter bilkrockar
Ja det är sådana utbildningar som gör att man vaknar till, en film som visar hur fort det faktiskt kan gå är ett bra skräckexempel. Knappt man vågar ha lampor på timer heller bara för att det ska vara mysigt och tänt när man kommer hem på kvällarna.

Så sorgligt!
Men tack för påminnelsen. Har stängt av kontakten till laddare nu och ska göra en till översyn tror jag. Tvätt och diskmaskin får inte gå när vi inte är hemma. Ska ha grenkontakterns med strömbrytare tillgängliga så det är lätt att slå av när man ska bort. Mardröm om det skulle börja brinna och våra älskade djur strök med!
Ja just att man har egna djur gör att man mår extra dåligt. Det hade lika gärna kunnat hända mej. En får bara hoppas att dom små liven somnade in fort av röken.

Sorgligt, men skönt att det inte gick ännu mer illa, men sorgligt med katterna. Har själv varit med om en brand (anlagd utifrån) och lämnar aldrig något på eller laddare i när jag inte är hemma. Har ett överflöd av brandvarnare i huset, brandsläckare. brandfilt m.m. Vill aldrig mer vara med om en brand och definitivt inte en som jag själv orsakat vare sig av slarv eller glömska eller ren okunskap men vill verkligen understryka att jag inte dömer någon annan, alla kan vara stressade och göra saker eller lämna saker på som de inte borde det är jag medveten om och det skulle kunna hända även mig för ingen är felfri.

Beklagar! Skönt dock att de klarade sig, men det är tufft när allt blir rökskadat. Jag hade en plattång som slog lågor för några veckor sedan när jag skulle använda den. En brand kan starta så lätt...

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 921
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 404
Senast: cherie
·
Övr. Hund Negativa kommentarer om vårt hundval undanbedes vänligt men bestämt. Jag är ute efter generella råd utifrån rådande omständigheter och...
Svar
16
· Visningar
2 431
Senast: Jenka
·
Skola & Jobb Jag vet inte riktigt vad jag ska göra, så jag tänkte mig höra mig lite för hos er på Bukefalos. :) Jag är 22 år och bor hemma medan jag...
Svar
0
· Visningar
809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka