Tanig 3-åring..

E

evrebellma

Vad ska man ge? Får havre, betfor, mineraler + vitaminer, bra hö- nästan fri tillgång. Men han e lite tanig, dock inte så hög. Kommer nog bli en liten häst, runt 163.. Vill få upp lite massa på honom!
Tips?!:bow:

Sv: Tanig 3-åring..

Hej!
Jag har en fyra-åring som har lite svårt att lägga på sig. Men det har blivit mycke bättre.
Hon får Kraft Grov, lusern och nästa intill fri tillgång till hö.
Jag tycker att detta har funkat väldigt bra.
Krafft grov ska man ju ge till unghästar då det är ett foder som inehåller det mesta.
Så det kanske är värt att prova;)

pröva med lusern eller olja, det brukar göra susen!

Jag har en ponny som det är mycket fullblod i och det är svårt att få upp honom i hull. Jag bytte nyligen från krafft groov till ett foder från Kvarnby som heter Total. Och han lägger sakta men säkert på vikt nu.

Han får fri tillgång på silage, han får olja och lite lucern, men trots detta så var han väldigt tunn innan jag bytte kraft grooven mot total.

lusern och korn är bra men glöm inte kolla höanalysen och räkna efter den så att inget ligger för lågt el högt.
Hur ofta äter hästen han kanske behöver äta oftare för att tillgodose sig all mat.

ska åka iväg o köpa krafft grov 90, tycker jag passar bäst enligt vad jag läst på deras hemsida. Sen får vi se, då kommer han att få havre, betfor, grafft grov och nästan fri tillgång på hö!

Han kommer att få:
morgon- hö, betfor, korn
e.m- hö, krafft, korn
kväll- hö, krafft, betfor

så får vi se;)

Varför inte ge krafft,korn och betfor på varje fodring? Då får du ett jämnare upptag vilket borde gynna hästen. Skulle också rekommendera lusern som komplement. Min var också svår att hålla hull på i den åldern och gick då på fri tillgång på hö, krafft groov, lusern och betfor. Hon höll sig fin på det-men det blev mycket mat...

Jo.. jag får testa mig fram! Hej å hå, foderhandlare här kommer jag;)

evrebellma skrev:
Vad ska man ge? Får havre, betfor, mineraler + vitaminer, bra hö- nästan fri tillgång. Men han e lite tanig, dock inte så hög. Kommer nog bli en liten häst, runt 163.. Vill få upp lite massa på honom!
Tips?!:bow:

ge unghästen Groov, det är mkt fibrer m.m som hästen behöver för att bli lite biffigare och börja forma kroppen. Min 3 åring äter 2 kg per dag och jag ser stor skillnad, Min äter ocksp ett väldigt bra hö, lite betfor, lite mineraler, och E-vitamin, (samt B-vitamin) det funkar alldeles utmärkt.

Så Grooven tipsar jag med.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
371
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 238
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama