Centaur

Trådstartare
Har funderat lite över detta med hästar och tänder.
Borde inte hästens tänder vara designade på så sätt att sålänge den får beta och äta massa grovfoder, som det är tänkt från naturens sida, så slits tänderna lagom mkt och på rätt sätt?

Behövs det eg raspas och fixas så ofta som vi tror/gör?

Hästar som har olika bettfel måste man väl hjälpa lite, men borde inte hästens föda slipa tänderna annars? Kanske gör det mer skada än nytta att hålla på och raspa i tid och otid?

Sv: Tandvård

:bow:Absolut raspas det för mycket. :bow:
Hästarna har en viss "längd" på tänderna som "matas" upp mot tuggytan vart efter det behövs.

Bettfel mm kan ge hakar mm och de ska tas bort men att köra några drag med raspen har ingen fått gjort på mina hästar sedan vi började åka till "rätt" ställe. De slipar numera bort bara den ev haken om det är en sådan.

Jo tänderna är designade så. Dock är hästar designade att äta annan föda än den vi ger den med. Vintertid så är födan betydlig mer 'grov', med vedömnen och inte lika 'finstråigt' och mjukt som hö/hösilage. Dessutom avlar vi utan större hänsyn till bettet, dvs bettavvikelser som i det vilda skulle ha självsanerat sig kan finnas nu.

Så de flesta tamhästar behöver lite hjälp på traven faktiskt. MEN, nog raspas det för mkt, ffa slentrianraspas.

Tandkoll en gång/år (eller mer på vissa hästar) är ju absolut av godo, men många översätter det ju med 'raspning en gång/år', vilket blir lagom för en, för mycket för en annan och för lite för en annan.

Dock tycker jag överlag att veterinärerna blivit bättre på att behovsraspa än slentrianraspa, och även att djurägarna blivit bättre på att skaffa egen kunskap och inte 'köpa' vad som helst.

Men att tamhästföda ska sköta tandslitningen, nä det är sällan det fungerar så tyvärr i dagens hästhållning, den är lite för 'snäll'. Lite på samma sätt som tamhästar ens om de är ute dygnet om på vad vi anser är stora arealer, sliter ner sina hovar lika mkt som naturen tänkt.

Tillägg - kallar det raspa oavsett om det är rasp eller motorslipinstrument som används.

säkert raspas det mer än nödvändigt många ggr, men jag tror att det även finns en ärftlighets faktor ungefär som med människor

min gamla behövde tandvård första gången vid 29 års ålder, då hade hon några hakar längst in efter det har hon behövt tandvård 2 gånger till (vi gör årlig kontroll på samtliga) nu börjar iofs. den framtand hon fick insparkad som 3-4 åring ställa till det eftersom slitytan hamnar på mitten av den andra och bettet blir mer och mer näbbigt. jag har bestämt mig för att ta bort henne i år istället för att operera tänderna eftersom hon är 37 år.

ena hbl. har aldrig behövt beh. trots att han är 10 år, lillasystern har inte heller behövt raspas men därimot tagit bort en vargtand.

D-ponnyn har därimot alltid haft ett stort behov av beh. (1 till 2 ggr/år) då hon har både våg och skarpbett och ofta hakar, hon köptes som 5 åring för 12 år sedan.

nää :D hon är en liten shettis

vi köpte henne av en bekant 1980, då hade hon fått 4 föl :) hon är fortfarande hyffsat pigg men har fått curshing. dock bara krullig lång päls och svårt med fällningen samt rinnande ögon som problem än och då sina tandproblem. men jag känner ett moraliskt dilema (har gjort det ett år nu) att ta bort henne medans hon fortfarande har sin värdighet.

Vad gulligt! :D Det är många år tillsammans ni har haft då!

Förstår att det är jobbigt, vi har oxå en gamling i stallet (28 år)och han är pigg och glad nu, men till vintern när det bara regnar och han står i en grushage känns det inte så roligt för honom. Han orkar inte gå med kompisar heller.. jättesvårt...

Hästens tänder är "designade" för att tugga gräs, buskar och löv 20 timmar per dygn. Eftersom få hästar gör så nu för tiden uppstår ibland problem med vassa emaljåsar - tänderna blir alltså inte för långa, men eftersom hästen inte behöver mala ner svårsmält material så används inte hela tandens tuggyta. Yttersta kanten i överkäken respektive innersta kanten i underkäken slits inte optimalt och kan bli för vassa (de ska förstås vara vassa). Följden blir att hästen får sår på tunga och kind.

Problemen förvärras - eller synliggörs - när hästen hängs på ett träns. Såväl sidstycken som nosrem trycker kinderna in mot de vassa kanterna. Detta förekom inte i det vilda designlivet...

Mycket raspning/tandkorrigering är onödig. En hel del görs för att hästen ska fungera bättre tillsammans med sin utrustning - för att förhindra att de naturligt vassa emaljåsarna inte nöter mot den av nosremmen intryckta kindslemhinnan jämnar man till emaljen.

Bra eller dåligt?

Det är ffa den amerikanska skolan som ägnar sig åt denna "performance floating" där man även tar ner framkanten på första kindtanden för att skapa en "naturlig" plats för bettet.
Hästen brukar acceptera bettet bättre efter detta.

Bra eller dåligt?

I den "svenska" skolan med TL i spetsen gör man tvärtom - korrigerar så lite som möjligt och anpassar utrustningen efter hästen.

Jag tycker att det är rimligt att undersöka hästens mun en gång per år. Korrigera - med elektriska instrument eller oledade raspar - vid behov.

Hästar med bettfel behöver förstås en helt annan vård.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 030
Senast: Freazer
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
351
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
946
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 076
Senast: netschjen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Gamla hösilagebollar
  • Dressyrsnack nummer 18