Tandvård, hur tidigt?

the_connemara

Trådstartare
Vi brukar kolla våra hästar hos en hästtandläkare ungefär en gång om året men frågan är, när kollar man dem första gången? Man tar ju inte dit en fölunge om mani nte misstänker ngt stor fel men när gör man det då? Efter ettårsbetet kasnke? Eller, ni som haft fölisar som vuxit upp? Känns ju som att man inte vill vänta för länge om det är krångel med tandfällning/andra bettfel samtidigt som det kanske är onödigt under en viss ålder... Nå, hur har ni gjort?

Sv: Tandvård, hur tidigt?

Du kan väl börja med att själv titta så gott det går? Ta ett stadigt tag om tungan och dra den åt sidan. Hästen fäller ju tänderna "framifrån" och bakåt, och ju yngre häst desto synligare är ju de som bytts.

Om hästen verkar rädd om munnen eller inte är tillfreds med bettet (efter att den vant sig) så finns det ju anledning att kolla det direkt, annars kan man väl göra en koll på våren innan treårstestet.

the_connemara skrev:
Vi brukar kolla våra hästar hos en hästtandläkare ungefär en gång om året men frågan är, när kollar man dem första gången? Man tar ju inte dit en fölunge om mani nte misstänker ngt stor fel men när gör man det då? Efter ettårsbetet kasnke? Eller, ni som haft fölisar som vuxit upp? Känns ju som att man inte vill vänta för länge om det är krångel med tandfällning/andra bettfel samtidigt som det kanske är onödigt under en viss ålder... Nå, hur har ni gjort?
Jag kollar mina unghästar första gången som 2-åringar,då tas ev vargtänder bort ,samt man får vetskap om hästen har nåt bettfel tex överbett,(haft en unghäst med lindrigt överbett som kunde korrigeras som unghäst.)
Efter första kollen som 2-åring ,kollar jag upp dem igen som 4-åringar om de är korrekta i munnen,annars följer jag tandläkarens råd.

Jag har inte bett i munnen på mina unghästar förrän ev vargtänder är borta..annars får de en negativ upplevelse av bettet pga obehag.

När unghästarna byter mjölktänder som värst så slipper de oxå bett i munnen.

Om jag misstänker nåt problem som inte verkar normalt så kollar jag hellre upp hästen en gång för mkt än en gång för lite..tex om hästen fått en spark av nån annan häst på käken..har sett häst med frakturerad tand som gått länge med detta ,och det var ingen vacker syn..man kan bara tänka sig vilken fruktansvärd värk hästen haft,som ingen sett,eller rättare sagt orkat bry sig om ,det var ju "bara" en avelsmärr..morr:crazy:

Kollar innan jag börjar inridningen, vid 4 års ålder.

Har åkt in akut då hästen blev sparkad i munnen.

Har en häst med underbett som får hakar pga det, samt har låg gom. Med honom åker vi in senast vartannat år el om han visar smärta. Rider mest bettlöst på denna häst.

Undersökning bör göras vid behov och åka in med föl är onödigt om det nu inte blivit ngn skada.

Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att börja göra saker i en hästs mun, min valacks tänder är väldigt förstörda pga att förra ägaren började för tidigt.
När det är aktuellt att börja rida in så hade jag tagit hjälp att få ett korrekt utpassat bett och sen efter ett år kolla upp.
Men raspa för allt i värden inte. Tänderna växer inte upp igen som en del tycks tro :confused:

Skulle kolla mina unghästar innan inridningen påbörjas. Det verkar som att många kollar sina hästar först efter att man ridit in dom men då har dom ju redan hunnit förknippa bettet med obehag om dom har vargtänder eller andra problem. Två 2 1/2 åringar i stallet raspades för första gången för ett tag sen och båda hade rejäla hakar. På den ena kunde han inte ens raspa bort hela utan ska ta resten om ett halvår. När man såg dom kan man ju bara tänka sej hur vissa andra gamla hästar ser ut som aldrig blivit kollade i munnen.

Tack allihopa!

Var väl ungefär tiden som jag anade 2-2.5 år men absolut innan man lägger in bett första gången. Men visst ska man inte raspa för att raspa, därför åker vi till en tandläkare som många anser kunnig och som vi fått stort förtroende för genom åren. Kollar oxå mina hästar i munnen själv, det ska det kunna anser jag och jag tycker det tillhör hästkunskap att veta hur ens häst ser ut i munnen.

Vi kollar våra vid 1-1½års ålder, men vi kör ju våra relativt tidigt, så det blir ju detsamma som när man ska lägga bett i munnen på dem.
Om hästen har anlag för bett fel kan det ju vara bra att hitta det i tid.

Ehhhh... en liten fråga bara... om hästen har hakar eller vassa kanter hur åtgärdar du det om du inte raspar...?

Första gången hösten som ettåringar, då blir det lagom innan dom hinner köras allt för många gånger. Därefter kollas dom två gånger om året (vissa tom tre gånger) tills all tandfällning är avklarad, dvs tills dom fyllt fem.

Liknande trådar

Kropp & Själ Asså, jag kanske är dum och behöver hjälp med läsförståelse.. och visste inte riktigt heller om jag kunde ställa frågan i någon tråd så...
Svar
5
· Visningar
948
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 966
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka