BuenoBull

Trådstartare
När är det dags att skrapa tänderna på katten egentligen? Vet inte riktigt om en katten har tandsten men det är som lite gula pålagringar på molarerna. Har endast skrapat tänder på hund och jag vet inte ens om det är nån idé att försöka sig på katten själv? Bättre att ta han till vet? :crazy:

Sv: Tandsten

Jag åker till vet och skrapar.
(mina monster tycker att det är ytterst förnedrade..)
annars funkar plackoff (stavning?) tydligen jätte bra.
Jag har dock inte testat själv.

det där har jag också undrat. Mina kissekatter har iof inge tandsten så jag har inte behövt det...:p än

Jag hade nog tagit katten till vet och låtit dem göra det.

zizzy: Plaque off funkar jättebra på hund iaf.

Plaque off, vad är det? Hur fungerar det?

Min vet påpekade sist vi var på koll att honan fått lite tandsten. Han tyckte att jag skulle borsta tänderna på henne!!! :eek: :eek:

Jag kan bara fantisera om vad hon skulle göra med mig då, den lilla ängeln... :devil:
(Hankatten hade gått, han bara spinner vad man än gör, men hon är en liten bitch!)

Jag har faktisk lärt min lilla honkattsbitch att acceptera munpetande. Ett år eller nåt tog det...

I övrigt är det väldigt svårt att skrapa katt-tänder själv, man kommer inte åt längt in i munnen på en osederad katt.

Det är en torkad alg som strös en gång om dagen på maten, den minsta burken räcker ett år till en katt och kostar ca 179 kr. Finns till människor med.

Ja, min gör det. (Det måste förstås vara någon form av blöt mat för att granulatet ska fastna).

Tillsammans med råa ben har det gjort att jag slipper ta tandsten på den av mina som är benägen att få det. Det finns ju inga verifierade resultat, utan man får hoppas att det råkar funka.

Råa ben?
Uppenbarligen är jag helt lost på det här... Vilken typ av ben ger du katterna?

Hm, mina katter får bara torrmat, undrar om de käkar den om den ligger i blöt ett tag...

KL

Tack för alla svar. :bow: Det verkar som det blir besök hos vet isf. Det är bara ena katten som käkar blötmat.

Någon som testat Plaque Off på sin katt? Funderar på att prova. Min lilla på 4 år, har riktigt dålig salivflora och genuppsättning och får tandsten superlätt, trots att hon är så ung. Ytterst ovanligt. Ger henne bucacat i förebyggande syfte, men det vette sjutton om det hjälper eller inte..

Funderar på att köpa en liten tandborste till henne, men vart gör man det? Går det bra med en supermjuk baby borste från typ apoteket eller måste det vara något speciellt? Räcker det att bara borsta eller bör man ha någon slags speciell tandkräm också? vad gör ni? :cool:

Supermjuka babyborsta borde funka =) Iallafall om dom är tillräckligt små för att få in i kattmunnen...
Man kan borsta bara med borste och vatten, men det finns speciella kattandkrämer på djurkliniker och sådär som ska vara bra.
Har aldrig borstat tänderna på min katt, men funderar på att börja göra det innan tandstenen börjar komma...
Måste masa iväg mej till djursjukhuset bara... det faktum att det ligger 50 meter ifrån skolan där jag är nästan varje dag är det ju nästan lite pinsamt att jag inte gått dit än... :S

Någon som skrapar tänderna på katten själv? Och hur gör ni isf? Tar ni hjälp av någon som håller i katten medan du skrapar eller har ni något superknep för att få katten att vara stilla? :d

Funderar på att köpa en liten tandborste till henne, men vart gör man det? Går det bra med en supermjuk baby borste från typ apoteket eller måste det vara något speciellt? Räcker det att bara borsta eller bör man ha någon slags speciell tandkräm också? vad gör ni? :cool:

Borstar tänderna på min katt efter rekommendation från veterinär, har varit inne några gånger och tagit bort tandsten...har köpt en tandborste på djursjukhuset men funderar på att köpa en mjuk babyborste istället, tror de är bättre. Har en tandkräm men sist vi var inne fick jag veta att den inte uppfyllde något annat än att den kunde ge katten lite lite "god" smak under borstning så den har jag lagt ner.

Vet inte om det stämmer, men jag har hört att Plaque off inte är bra för njurarna....

Det finns ingen regel för hur ofta katter behöver tandvård, det är individuellt. Jag har inte behövt ta tandsten på någon katt alls och då är det äldsta 13 år. De har alla fina tänder och jag tror det beror på att de äter köttben.

Hur bär ni er åt för att få katterna att äta ben? Mina kan möjligen gnaga av köttet från fläskkotlettsben och älgrevben tex, men äter inte upp själva benet. Kycklingben är ingen hit det heller för mina katter. Hr testat att inte ge dem annat men de svälter hellre... :crazy:

Hanarna har satt i sig ben hur lätt som helst när jag introducerat dem. Honorna har varit lite mer envisa så de benen har jag fått klippa ner i mindre bitar, rullat i torrfoder eller tonfisk. Efter ett tag har de gett med sig också. Kattungarna äter ben utan knussel från första början.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: gammalek
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 635
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
823
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama