Jag vet inte vad det kostar att ta bort tandsten, men jag har för mig att de söver (kan ha helt fel).
Annars kan du ju ta bort det själv. Det är inte så svårt, införskaffa en tandskrapa och var försiktig bara. Det blir ju väldigt dyrt om du ska gå till veterinären varje gång han får tandsten, för det kommer tillbaka.

man söver alltid hos vet. eftersom små hundar lättare får tandsten kan det löna sig att börja borsta hans tänder.

De söver dom ja. Men däremot så kan du förebygga tandsten genom att borsta tänderna på din hund.Jag har en liten trasa som jag blöter och använder munrens och gnuggar min vavva tiks tänder.
Priset är beroende på klinik eller veterinär som ska göra det.Billigast är en privatpraktiserande.

Chihuahuor kan vara svåra att söva, så vad jag vet så brukar man söva dem helt och inte ge enbart lugnande.
Att skrapa tandstenen själv är inget jag som person rekommenderar. Den "farliga" tandstenen sitter under tandköttet och den kommer du inte åt själv, det gör för ont (den kan göra så tänderna lossnar om det går för långt).

ring och fråga din vet vet jag :idea: olika priser runt om i landet tror jag.

Min vavva har också tandsten, har en skrapa skrapar lite varje dag, han har dock minimal mun, det är ju inte som att gräva runt i en rottwajjjlers mun :angel: och tandborsta har jag försökt men han biter ihop munnen så den inte går att öppna... haha :angel:

När jag har sanerat tandsten på mina småhundar (har gjort det många gånger) så har de BARA fått lugnande - och det har fungerat alldeles utmärkt! En del veterinärer har fått för sig att de måste sövas, men det anser inte jag. Varför söva om man inte måste? Bara onödig risk...

Personligen anser jag att hunden har det
bäst sövd eftersom jag tror att det tar
en stund att rensa och jag tror att de
blir stressade av ljudet, men jag har
inte sett någon undersökning på det så
jag vet inte säkert.
Tandborstning är bra till att förebygga
tandsten. Du behöver endast borsta utsidan
av tänderna och behöver inte ta insidan om
du inte har en väldigt samarbetsvillig hund.
Det är bäst att borsta varje dag, men minst
3 ggr/vecka om det ska ha någon effekt.
Tandsten kan orsaka tandköttsinflammation och
tandlossning så jag rekommenderar regelbundna
besök hos veterinären för munsanering.
Som någon skrev ovan så räcker det inte med
att bara ta den synliga tandstenen utan även
den under tandköttskanten ska bort, vilket man
INTE ska göra själv.

Tack för alla tipsen!
Jag har en hundtandkräm i sprayform som motverkar tandsten utan borstning men det e ju lite sent då han redan har :)
Men ska ringa vet så fort jag har råd :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 465
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 624
Hundhälsa Efter som att jag aldrig kommer på rätsida med Bettys födointag och jag börjar bli trött på det. Jag känner att det är taskigt av mig...
2
Svar
38
· Visningar
2 603

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat