Tandsten, ta bort själv?

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Opererade för snart två veckor sedan ut en tand på min hund som gått av. Efter detta får han inte tugga ben eller kampa på tre veckor. Nu 1½ vecka senare ser jag att det uppkommit lite tandsten på baksidorna av canintänderna/hörntänderna. Fanns ingen tandsten där när han tuggade ben som mest.

Kan jag ta bort det själv? Det är inte mycket tandsten och den ligger längst med baksidan av tanden (svagt gul rand som börjar en bit ner på tanden och slutar ca 1cm längre ner) Finns inget på framsidan eller runtom, ej heller i tandköttet.

Försökte skrapa lite med tandborste och nageln men fick bara bort lite.
Något speciellt man ska tänka på?

Annars får jag be veterinären göra det. Vore skönt att slippa söva honom en gång till dock.

Senast ändrad:
Sv: Tandsten, ta bort själv?

Jag tar tandsten själv på mina småttingar. Köpte en tandskrapa på djuraffären, funkar toppen! Och är det så lite så är det lätt att få bort. Svårt att komma åt tänderna längst in bara på den minsta.
Jag brukar dock vara försiktigt med att inte komma åt tandköttet, det är inte populärt att pilla för hårt där.

Okey, har sökt runt lite efter att jag skrev tråden här! Många varnar för att tanden skadas lätt, har du märkt något?
Borstar tänderna på honom en gång om dagen nu också när han inte får tugga ben! Är bara hörntänderna som behöver skrapas.
Tandköttet är fint så där ska jag inte pilla :)

Finns de olika skrapor? Vilken använder du?

jag tar tandsten själv på min tik som lätt får tandsten trots tuggben och tandborstning. Har en tandskrapa för hund köpt på apoteket.

Nej jag har inte märkt nåt. Köpte min på CRT zoo, vet inte vad den heter, men fråga i kassan! Däremot så ska man nog vara försiktig om det är "djupare" tandsten som sitter hårt. Mina har bara haft pyttelite som lossnat lätt. Har ju chihuahua blandning och papillon, dom tuggar mycket ben men den minsta har en tendens att få lite ändå.

Skrapa tandstenen med en tandskrapa och håll sedan efter med tandborste (manuellt eller el). Jag använder den mildaste barntandkrämen (utan xylitol) till min hund och det funkar super!

Får ofta beröm för sina tänder trots den höga åldern (14 år!) och skägg som ständigt hänger i munnen. Han hade mycket tandsten förut och i princip ingen alls nu.

Även på befintlig tandsten? Skrapade lite igår men fick inte bort nämnvärt, vågade inte skrapa hårdare heller. Ska dock borsta på det babe dag så det inte blir mer. Just nu är det väl mest irriterande för mig. Hunden har knappast ont av det då det sitter som det gör.

Annars blir de ett besök hos vet om det inte stannar upp eller försvinner.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
475
Senast: Jeps
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hundhälsa Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man...
Svar
3
· Visningar
14 275
Senast: dpmatte
·
Katthälsa Hej allihopa! Jag sitter här och funderar. Min ena katt (ca 3 år) luktar illa i munnen. Man känner det när hon ligger i soffan...
Svar
18
· Visningar
4 495
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka