Tandsjukdom på framtänder?

Ajabaja

Trådstartare
Jag fick alldeles nyligen veta att min äldre vallack har fått en tandsjukdom på sina framtänder. Den innebar (om jag minns rätt) att rötterna till hästens framtänder typ "ruttnar" (inte det bästa ordvalet kanske) och att det bildas en påbyggnad runt dessa rötter. Detta ses när man lyfter på läppen att hästen har blivit alldeles bullig ovanför tänderna under tandköttet. I slutändan leder detta till att tänderna blir lösa och att man till sist måste dra ut dem. I Sverige drar man dock en tand i taget beroende på när de är för lösa att ha kvar, alltså när infektionsrisken blir för stor. I USA drar man alla på en gång som behandling.... (Sjukdomen kan ungefär liknas med FORL på katt)

I vilket fall; jag minns inte vad sjukdomen hette! Någon som vet/vill gissa? Någon som varit med om den? Hur gick det? Hur fort?

Jag ska fråga vet nästa gång jag pratar med henne, men jag hade gärna velat läsa lite om sjukdomen.

Sv: Tandsjukdom på framtänder?

Jag vet inte mer än dig om denna "sjukdom", men jag har en 22-årig vallack med samma sak. Vi upptäckte detta då han helt plötsligt fick en lös framtand i nederkäken som sen gick av. Röntgen på klinik visade att varannan framtand var "dålig" och att rötterna liksom såg uppluckrade/smuliga ut på bilderna. Enligt min vet så drabbas vissa äldre hästar av detta, och varför vet de ej. Jag fick beskedet att så länge tänderna sitter på plats och han inte verkar ha ont så görs ingenting. Men skulle han börja falla ur och få svårt att äta kan det bli problem. På något sätt känns det ju som början på slutet, men jag är glad för varje bra dag vi får - och vem vet, det kan ju dröja år innan det blir problem. :)

Jag har en -95a som också misstänks ha denna udda sjukdom.
I nuläget ses bara tandköttet angripet och belägg på tänderna samt att några tänder satt lösa.

Dock hade han ett snett bett som gjorde att de tänder fram som var lösa var högre så vid varje tugga, trycktes dessa åt sidan.
Detta korrigerades och tandis hoppades att de lösa tänderna skulle sätta sig när de nu fick vara ifred.

Har ni fått fram info om sjukdomen?

tandspets abscess? Hade det på ett äldre halvblod, han fick börja med att laga en tand och efter ett år hade det börjat på en annan, han verkade inte lida av det alls och åt utan problem. Fick känslan av att på honom gick det väldigt långsamt iaf. Efter att ha först haft återbesök varje halvår räckte det med varje år på honom.

Nja det är inte tandspets abscess. Det har min haft på en av sina canintänder och det orskas oftast vad jag förstod det av yttre omständigheter. Min måste fått en smäll och slagit av sin tand och efter det blev den infekterad och då utvecklades en sk. rotabscess. Alltså är det en typ av infektion i tandroten.

Denna sjukdom som min har fått på framtänderna börjar med att "cement" runt alla tandrötterna börjar utvecklas mer och mer och det ger tandköttet ovanför ett "bulligt" utseende. Därefter börjar rötterna att ruttna, kanske pga av att det blir för mycket "cement" där som kanske stryper blodflödet eller nått (spekulerar). Eller så är själva cement påbyggnaden en reaktion från kroppen för att rötterna behöver det, kanske som en allergisk reaktion, alltså att kroppen får för sig att det behöver byggas på där fast det inte är sant. Eller så ruttnar rötterna först och därför blir det cement tillväxt där. :confused: I slutet lossnar tänderna och hästen blir till sist utan sina framtänder.

Sjukdomen drabbar äldre hästar, mest valacker och vad jag vet bara på framtänderna. I USA drar man ut alla framtänder när sjukdomen upptäcks och hästarna fortsätter leva sina liv relativt normalt. Här i Sverige drar man oftast bara tänderna när de är för lösa eller ställer till problem, lite onödigt att dra ut tänder i förebyggande syfte. Hästen har inte ont förrän det börjar bli problem. Påbyggnaden av cementet kliar dock.

Jag hittade inte så mycket fakta om detta när jag sökte i våras, men sjukdomen är beskriven lite här och där. Heter typ "sjukdom på framtänderna" eller nått sånt simpelt, minns inte riktigt. Är dock glad att sen sjukdomen upptäcktes så har min alla sina framtänder kvar, dock så är han enormt bullig i överkäken. Det läskiga är att veterinären inte såg sjukdomen i november eller i januari, men i mars hade han utvecklat väldigt mycket cement. :( Så jag är orolig att detta ska gå väldigt snabbt, men min vet har lugnat mig och sagt att han nog lär kunna äta gräs till och med utan tänderna!:banana:

Så din har blivit bullig? Då verkar det som om sjukdomen gått längre på din än på min.

Jag har andvänt tandläkare utbildade i USA och som det verkar ligger dom främre i forskning och tandvård öht jämnfört med den svenska utbildningen och tandvård.

Sjukdomen heter EOTRH, har inte googlat något ännu.

Spännande! Då ska jag kolla vidare lite nu när jag fick ett namn på sjukdomen! Jo de har kommit längre i USA, min vet har fått sin info från kurser/föreläsningar i USA om jag minns rätt.

Men om din inte hade haft lösa tänder, hade de kunnat upptäcka sjukdomen då? Hur syns det att tandköttet är angripet? Hur kommer din tanläkare åtgärda problemen i framtiden tror du? (nyfiken!) När upptäckte ni den?

Min har ju bara blivit bullig väldigt plötsligt och ja fått mer tandsten på framtänderna typ och själva rötan har bara angripit lite på två tänder enligt röntgen. Alla tänder sitter fint där de ska än så länge, tack och lov!

Jag hittade en fallstudie om denna sjukdom. Equine odontoclastic tooth resorption and hypercementosis av incisiver och betar på en 25årig nordsvensk valack heter den. Ganska intressant läsning.

Spännande! Då ska jag kolla vidare lite nu när jag fick ett namn på sjukdomen! Jo de har kommit längre i USA, min vet har fått sin info från kurser/föreläsningar i USA om jag minns rätt.

Men om din inte hade haft lösa tänder, hade de kunnat upptäcka sjukdomen då? Hur syns det att tandköttet är angripet? Hur kommer din tanläkare åtgärda problemen i framtiden tror du? (nyfiken!) När upptäckte ni den?

Min har ju bara blivit bullig väldigt plötsligt och ja fått mer tandsten på framtänderna typ och själva rötan har bara angripit lite på två tänder enligt röntgen. Alla tänder sitter fint där de ska än så länge, tack och lov!

Som jag skrev var hans bett snett iom att en del framtänder var högre som innebar att han bara kunde tugga åt ett håll.
Om bettet är ok ska ju hästen kunna tugga åt bägge hållen och därmed kunna se till att tänderna slits korrekt utan att få hakar mm mm.

Dom tänderna som var högre satt nu lösa men tandis hoppades att de skulle sätte sig igen.
Anledningen till misstanken till EOTRH var ett lie infekterat tandkött och beläggningar och väldigt känslig iom behandlingen.
Fick sedera riktigt kraftigt!! Vanligtvis väldigt enkel, brukar kunne ge mycket lite annars.

Tandis skrapade rent och rådde faktist mig att borsta tänderna minst 3 gånger i veckan med en mjuk borste.
Hon trodde att tandkött och beläggningen kunde minskas.

Jag ska tillbaka inom 8 månader för att följa upp detta.

Enligt Torbjörn L så är det viktigt att man låter hästarna beta mycket för att nöta bort beläggningen, hans erfarenhet var att den var vanligare på äldre hästar med lite eller ingen hagvistelse med bete utan bara hö eller hösilage att äta.

Vet inte om det stämmer, men kändes logiskt att de behöver använda framtänderna mer än vad många får idag.

Enligt ny forskning så kan FORL, som numera pga det kallas ngt annat, kan detta drabba nästan alla djurarter. Det skall finnas två olika varianter, den ena ärftlig och den andra inte. Hur lång tid det tar för tänderna att bli oandvänbara är individuellt och kan gå mycket fort eller mycket långsamt. Det är typ det enda jag kan om sjukdomen. Har en kompis vars katt drabbats av sjukdomen, i dennes fall gick det mycket fort (men kattar kan till skillnad från hästar leva ett bra liv även utan tänder, konstigt nog). Såt at läsa påom FORL är nog inte helt galet om det är svårt att hitta info om häst :)

Enligt Torbjörn L så är det viktigt att man låter hästarna beta mycket för att nöta bort beläggningen, hans erfarenhet var att den var vanligare på äldre hästar med lite eller ingen hagvistelse med bete utan bara hö eller hösilage att äta.

Det låter logiskt.
Tror faktist att en häst tom behöver gnaga på tex trästammar mm för att hålla sina tänder i skick.

Våra hästar har det nog lite för bra, vi serverar mat så dom behöver inte längre gå leta gnaga mm.
Vi kanske får se fler tandsjukdomar i framtiden.

Gimlan-tack.
Jag tror nog också att det är samma sjukdom.

Jag kan trösta dig med att Torbjörns patienter mådde bra för övrigt och reds som vanligt, enda var att de inte kunde beta länge men kindtänderna var inte drabbade utan bara tandlöst fram. De var i 20-årsåldern samtliga och de såg inte konstiga ut med kandar utan man såg inget förrän man lyfte på läppen på dem. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag hade ute vet för tandkontroll då min dam (25) på yttersta tänderna på båda sidorna i överkäken (I3) ser ut att ha gått av. De har...
2
Svar
25
· Visningar
7 403
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
5 262
Senast: stjarnfrugt
·
Katthälsa Jag behöver skriva av mig känner jag. Har under några dagars tid haft en gnagande oroskänsla över att flytta och inte kunna ta med mina...
Svar
8
· Visningar
1 426
Senast: fiao
·
Hundhälsa Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man...
Svar
3
· Visningar
14 275
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka