Jag fick alldeles nyligen veta att min äldre vallack har fått en tandsjukdom på sina framtänder. Den innebar (om jag minns rätt) att rötterna till hästens framtänder typ "ruttnar" (inte det bästa ordvalet kanske) och att det bildas en påbyggnad runt dessa rötter. Detta ses när man lyfter på läppen att hästen har blivit alldeles bullig ovanför tänderna under tandköttet. I slutändan leder detta till att tänderna blir lösa och att man till sist måste dra ut dem. I Sverige drar man dock en tand i taget beroende på när de är för lösa att ha kvar, alltså när infektionsrisken blir för stor. I USA drar man alla på en gång som behandling.... (Sjukdomen kan ungefär liknas med FORL på katt)
I vilket fall; jag minns inte vad sjukdomen hette! Någon som vet/vill gissa? Någon som varit med om den? Hur gick det? Hur fort?
Jag ska fråga vet nästa gång jag pratar med henne, men jag hade gärna velat läsa lite om sjukdomen.
I vilket fall; jag minns inte vad sjukdomen hette! Någon som vet/vill gissa? Någon som varit med om den? Hur gick det? Hur fort?
Jag ska fråga vet nästa gång jag pratar med henne, men jag hade gärna velat läsa lite om sjukdomen.