Tandraspning

B&B

Trådstartare
Hade nyligen ut veterinären för att jag behövde ett åldersintyg till passet.
Passade på att låta henne raspa tänderna på pållen eftersom jag visste att det inte blivit gjort på flera år.

Dock sa veterinären när hon kände att tänderna inte alls kändes i behov av raspning egentligen. Hon gjorde lite på någon enstaka topp, för å kunna ta betalt antar jag :smirk:

Hur ofta sägs det att tänderna ska raspas?
Vad jag vet har denna häst bara fått dem raspade två ggr i hela sitt liv, och ändå har han så fina tänder. (Han är 12.)

Hur ofta får era pållar tandvård?

Sv: Tandraspning

Min ponny fick åka till tandteknikern en gång om året efter att en veterinär gjort en kraftig felbedömning som orsakat henne besvär. Dock blev det bättre och bättre genom åren. Men efter det låter inte jag en veterinär titta min häst i munnen ens. :mad: De flesta veterinärer har ju helt enkelt inte den utbildningen som krävs.

Vi brukade ta tänderna när vi ändå va hos veterinären och vaccinerade en gång om året, det fungerade väldigt bra.

Jag tror att egentligen ska man inte behöva raspa tänderna...

Min pålla får dock en tand i överkäken som blir vass, den brukar jag låta vet ta ibland..

Vartannat år har för mig att det är rekomenderat?
Min gamla pålle raspas i alla fall, vart annat år, eller var tredje. Beror väl lite på från häst till häst

Kollar mina varje år men det är väääldigt sällan det behöver göras nåt i deras munnar. Och skulle veterinären upptäcka att det behövs raspas eller så, skulle jag inte låta veterinären göra det iaf...

Har hästen ett korrekt bett skall inget ingrepp behövas göras. har hästen däremot över-eller underbett el andra problem skall man söka hjälp.

Jag åker endast till Djurtandvårdskliniken här, låter ingen annan röra mina hästars mun.

Det finns de som förstört hästarnas mun med grova ingrepp. Att raspa är en okvalificerad metod, förlegad idag.

Jag håller med om att raspa är en okvalificerad metod som är förlegad idag. Risken vid raspning att tänderna spricker är mycket stor och om inte hästen har något fellaktigt bett ska inget göras.
Själv skulle aldrig någon raspa mina hästar. Åker alltid ner till Djurtandvårdskliniken.

Men vad är det som säger att ngn med 3 v utbildning i USA har bättre kunskaper än en intresserad veterinär.
PL

Hur menar du att man ska göra om hästen har slutat att äta pga vassa tänder då?

Tips mottages tacksamt! :confused:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte hur jag ska formulera mig för att någon ska förstå jag känner mig så fruktansvärt ensam, har haft en relation i 6 år som...
Svar
10
· Visningar
3 358
Senast: Anders
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hundhälsa Jag har en schipperke som nu är 10,5 år gammal. Sedan 2 år bor hon hos mina föräldrar, då separation i samband med hästköp och mina...
Svar
12
· Visningar
5 232
Senast: stjarnfrugt
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 014
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar