Tandplågeri + ang orkeslösa tiken

Alexandra_W

Trådstartare
jag tycker synd om hanen nu, eller kanske inte just nu, han är är fortfarande väldigt groggy av narkosen, men imorgon.. Nyss kommit hem från vet där tandsanering nr 2 gjorts (han har världens sämsta tänder, hade redan när han kom för drygt tre år sedan, och det har ju inte blivit bättre direkt). Tandsanerades i maj 04 men jag tyckte i ärlighetens namn inte det blev någon skillnad. Så när vet var ut och tittade på unghästen och vacc katter här innan jul så frågade jag om tänderna. Och han ansåg ju det fanns mycket kvar att sanera.

Så idag var det dags, och jag fick vara med och jag kan föreställa mig hur ONT han kommer ha i munnen imorgon. Två tänder (framtänder) rök i maj, men nu rök fem tänder. Han har jättefin glugg i framkäken, helt rensat mellan hörntänderna. Sen drogs några tänder mer på sidorna med. Totalt fem tänder fattigare blev han den här gången (och sammanlagt sju tänder fattigare än han föddes med). Jag fick ju dels se gur vidrigt ställt det var i hans mun, och se tänderna somd rogs ut. En tand med dubbelrot så var ena roten alldeles svart och rutten :eek:

Just nu är herrn soms agt väldans groggy, och ser ut som han varit i fight, Insidan av munnen är blodigt äckel rent ut sagt, och han är blodig på utsidan med (legat ner så blodet runnit i en pöl och kletat av sig på kinderna). Tror han kommer tycka MYCKET synd om sig själv imorgon. Tänkte faktiskt jag (makabert nog) ska ta bilde rpå hur både han och de utdragna tänderna ser ut.

Tiken har ju verkat loh ocj inte riktigt hundra och ffa så har orken tagit tvärslut efter ett par hundra meter. Så jag ville ha henne kollad eftersom jag misstänkte infektion. Och jajamensan, en halsinfektion minsann. Fick för övrigt lära mig ett par bra sett att se tecken på det. Dels genom att hon hade som vitt skum i svalget, att ena lymfkörtel vid käken var förstorad etc. Sen impade vet, han la handen på henne och tyckte att 'den här tror jag har feber, 39.5 nånstans' (hon har inte haft feber tidigare). Tempen visade 39.3 ;)

Just nu vill av någon myyyystisk anledning ingen av hundarna prata med mig, jag tror inte jag är deras favorit just nu efter att ha tagit dem till vet.

Men 10 dagars antibiotika morgon och kväll per hund borde göra mig poppis igen, tabletter ges ju i leverpastej eller skinka ;)

Och återigen blev jag glad över hur billig veterinären är. 1100 kr totalt betalade jag =)

Sv: Tandplågeri + ang orkeslösa tiken

Wow, den veterinären vill jag också ha.....lät ju hyffsat billigt :D .
Lät inget trevligt för din hane, massa tänder utdragna.
Har sett sånt när jag själv jobbade hos en vet. Var en hund vi fick dra ut 8 tänder på samtidigt!! :o
Fast den hade nog inte fått tandsanering som den borde, om vi säger så.

Tonsill-infektion brukar ju kunna dra ner allmäntillståndet ordentligt.
Hoppas båda hundarna blir bättre snart!

hemlig skrev:
Wow, den veterinären vill jag också ha.....lät ju hyffsat billigt :D .
Lät inget trevligt för din hane, massa tänder utdragna.
Har sett sånt när jag själv jobbade hos en vet. Var en hund vi fick dra ut 8 tänder på samtidigt!! :o
Fast den hade nog inte fått tandsanering som den borde, om vi säger så.

Tonsill-infektion brukar ju kunna dra ner allmäntillståndet ordentligt.
Hoppas båda hundarna blir bättre snart!

Den veterinären är dessutom extremt bra´. Så nu överger jag raskt kliniken jag använt i många år, iaf för allt den här vet kan klara av. Han är bra på häst md (men åker helst inte ut på det just för åkandet tar sån tid, men jag har iaf fått ut honom på häst en gång, och han frågade flera ggr hur det var med unghästen. Hehe.. När han var här då var han lika billig. 2 x kattvacc, 1 x hästvacc, 1 x koll av konstiga utslag på häst, 1 x böjprov häst, 1 x undersökning och rörelsekontroll unghästen. Och 1 x snabbkoll i vovvens hund. Total kostnad 133 kr, inkl allt :love:)

Den här herren har väl inte fått NÅGON tandvård innan han kom till mig som sexåring skulle jag tro, och har stått och dragit i ett hundgårdsstängsel så har fula skador på hörntänderna. Har ett hysteriskt överbett med (dvs en anledning att sköta tandvården extra noga). Men när jag fick honom så sa fd ägaren att 'ja han ser ju hemsk ut i munnen, men får han problem är det ju bara dra ut dem' Hmm..

Jag har skrapat tandsten och borstat, min vet (inte den här, den på klinik) har dock inte velat söva och göra en sanering, inte tyckt det var så 'farligt' att det var värt sövningsrisken (har ju sövningskänslig ras och han är ju inte ung, han är 10 i år). Och jag har ju trott på det och han har ju utan problem ätit ben och pellets osv. Men luktat APA ur munnen.

När han var tvungen att kastreras pga testikeltumör i våras så tandsanerade de ju då med. Drog två framtänder och tandstenssanerade. Konstaterade att en till framtand nog borde dra men de hade inte vågat ha honom sövd längre (eh, en framtand tar ju en pisskvart att dra ut??). Men det vara bara den framtanden de pratade om, annars var det jättefint (ehum..). Och det var inte hela världen om man lämnade den framtanden heller.

Och hunden har förvisso inte haft problem äta ben etc, men som sagt luktat apa ur munnen (och blev inget bättre efter tandsaneringen).

Och 8 -9 månader senare det här. Frågade vet om de kunde blivit såhär dåligt på så 'kort' tid och det kunde det ju inte. Utan problemen fanns redan när kliniken tandsanerade.

Och jag FATTAR inte varför de tyckte det var okej, och inte tog bort det som var skit när han iaf låg där?

Nåja, även om han inte visat några tecken på obehag innan utan 'bara' haft vidrig andedräkt är jag ju övertygad om att han kommer känna sig mycket bättre när det här har läkt. Stackarn.

Ah, vet inte om det här var tonsillinfektion, vet sa bara halsinfektion? Men det var rätt 'skönt' att han hittade en infektion som kunde förklara det, det känns ändå ganska 'lugnt'. Förutom infektion så fanns ju farhågot för hjärtfel eller andra otrevliga grejer så en infektion känns ganska 'bra' ändå =)

Flashback!
Min förra greyhound hade rent ut sagt skitkassa tänder och fick också åka till veterinären för att saneras i munnen, en massa tänder drogs ut på stackaren vid mer än ett tillfälle. Men jag märkte aldrig av att han hade ont, så fort han kunde stå på benen ville han ha mat. Vår nuvarande greyhound har även han varit på tandsanering för 3 veckor sedan, 2 tänder utdragna men eftersom han inte är mer än 7 år så är hans tänder fortfarande rätt okej och vilken skillnad det blev! Hans tänder blev riktigt vita och fina och andedräkten - fräsch som en nyponros! Det är jobbigt när hundarna har dåliga tänder. Vi hade någon sorts tandkräm och tabletter till gammelhunden, tandkrämen skulle han bara slicka i sig och tabletterna klistrade sig fast på insidan av munnen (tandköttet eller läpp) och löstes upp. Det hjälpte litegrann, det tog längre tid innan tanstenen kom tillbaka.

whipsy skrev:
Flashback!
Min förra greyhound hade rent ut sagt skitkassa tänder och fick också åka till veterinären för att saneras i munnen, en massa tänder drogs ut på stackaren vid mer än ett tillfälle. Men jag märkte aldrig av att han hade ont, så fort han kunde stå på benen ville han ha mat. Vår nuvarande greyhound har även han varit på tandsanering för 3 veckor sedan, 2 tänder utdragna men eftersom han inte är mer än 7 år så är hans tänder fortfarande rätt okej och vilken skillnad det blev! Hans tänder blev riktigt vita och fina och andedräkten - fräsch som en nyponros! Det är jobbigt när hundarna har dåliga tänder. Vi hade någon sorts tandkräm och tabletter till gammelhunden, tandkrämen skulle han bara slicka i sig och tabletterna klistrade sig fast på insidan av munnen (tandköttet eller läpp) och löstes upp. Det hjälpte litegrann, det tog längre tid innan tanstenen kom tillbaka.

Han hade inte spec ont förra gången heller (fast då måste han ha undrat vem fan som sparkat honom på kulorna och gett honom en käftsmäll, vi tog ju både kulor och tänder då), men nu var det såpass mkt tänder och på ungefär samma ställe, och att alla framtänder rök. Han var lite (MYYCKET) ömklig när han fräschade på sig efter narkosen, men så länge han fick äta puread burkmat när han åt så var han som vanligt dagen efter, men fick metacam ändå eftersom han har en blödig matte ;)

Men idag (två dgr efter) fick han ingen metacam och såvida han inte stöter i där tänderna är utdragna verkar han inte ha ont. Fast han äter fortfarande 'barnmat'.

Min elaka mor skrattade högt när hon fick se hur han såg ut nu efter tanddragningen, trots att hon LOVAT att inte skratta *mutter*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka