Tandlös ponnys utfodring

Nette

Trådstartare
Har någon goda ideer om hur man bäst utfodrar ett snart 25 år gammalt ponnysto? 127cm hög hackneyponny, hon har dåliga tänder (saknar flera), men annars frisk och rids ca 4-5ggr/vecka ½-1½ timme, i helt bra takt. Hela sommaren klarar hon sig bra på enkom bete och lägger på sig lite smickrande rondör runt buken ;),

men hösten kommer och hö har hon svårt med och äter uppskattningsvis 1-2 kg/dygn endast. i år har vi fått tag på fint hösilage som hon förhoppningsvis skall ha enklare att få i sig. Hon tål kraftfoder i mängder och åt i vintrast racing-prix, greene-line, vetekli, linfrökross och mineraler ca 8 liter om dagen (allt utom prixen uppblött) blir inte het och magen tål det bra. Hon kan inte äta Havre eller korn, varken hel eller krossad, kommer rakt igenom. Har någon någo goda ideer? Tips och trix mottages med glädje!! vad som helst som gör att hon mår bra över vintern!!

Kör med alla energisparningsknep vi kan, hon sover inne på natten, ca 5-7 grader i stallet. Fleece på natten och täcke efter väder ute. Har utestall i hagen så det alltid finns en torr och vindstilla plats att vara på, fri tillgång till hö/hösilage. Försöker hålla balans på motionen, tillräckligt mycke för att hålla muskulatur, leder och kondisen uppe, men inte så mycket att hon inte orka äta sin energiförlust. mera tips?

Sv: Tandlös ponnys utfodring

Vi har en 29-årig herre som också har slitna tänder. Vi klipper hans hö med en häcksax så att stråna blir kortare. Han äter mycket fortare och bättre sen vi började göra detta. :laugh: I övrigt får han lucernpellets och speedi-beet - blötlaggt till en gröt.

Det är ju inte krafft hästen primärt behöver utan stråfoder . Ge klippt sådant , alternativt lägg på lucernhack så den får i sig den torrsubstans den ska ha utan för mkt jobb .

Jag har en 28-årig halvblodstant, med mycket fullblodsinslag i underhull, med några tappade tänder, betar rejält dygnet runt än så länge, går med täcke efter väder/temperatur och får uppblött mat 4-5 ggr/dag sammalagt ca 6 kg lucernpellets, 2-3 kg Hippo alfa grov, samt betfor. Som Mackan säger, det primära är inte kraftfoder, utan grovfoder.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Undrar om lucern finns att köpa i Finland, oops kollade just att green linen innehåller blålucern..... hörde att ljummet vatten på vintern minskar energibehovet när kroppen inte behöver värma det... det skall jag nog prova i vinter....:grin:

Jag skötte för många år sedan en häst som var 28 år gammal och hade dåliga tänder. Hö gick inget vidare att äta men bete klarade han att få i sig. Vintertid levde han i princip på lucern med lite olja tillsatt, uppblött med mycket vatten så att han nästan kunde sörpla i sig det. Billigt var det ju inte men hästen mådde bra i alla fall.

Lusern finns "garanterat" i Finland också. Ge hellre ren lusern istället för att lägga på ännu mer kraftfoder.
(Lusern är ett grovfoder och kan ersätta hö om hon har svårt att äta det)

Kolla om det finns återförsäljare av Dynavena hos er, de har ett foder för gamla hästar, Brick
"Brick är ett varmluftstorkat hö som är högtryckspressat och innehåller 21% omalda växtfibrer vilket ger möjligheten att uttfodra utan annat hö eller halm. Kan även användas som komplement till hö med låga värden. Brick är ett helt dammfritt höfoder"

Det säljs i små kuber i en stor kartong. Enkelt att hantera. Jag har fodrat min förra gamling med det, hon hade inga framtänder och var rund och fin.

Nu finns även Krafft Sencitive som passar utmärkt till äldre hästar som behöver hålla hull, det gav jag min andra gamling. Jag fick lägga det i blöt innan.

KL

Äldre hästar behöver även kraftfoder. Att säga att man ska minska detta pga att ge mer grovfoder är att generalisera. En äldre häst ska ligga i Smrp/MJ ungefär som ett lakterande sto för att hålla hullet, ca 8-9 i kvot.
Man får anpassa sig helt enkelt till vad de kan äta.

Senast ändrad:

tack för alla goda tips!! skall lägga in mej lite mera i detta och även konsultera en veterinär :) Tackar!!!

Nu var det fråga om en häst som fick i sig 2 kg grovfoder och resten kraft pga loss av tänder . Blir lite skevt i den aspekten med din sista kommentar .

Nu var det fråga om en häst som fick i sig 2 kg grovfoder och resten kraft pga loss av tänder . Blir lite skevt i den aspekten med din sista kommentar .

Nej, inte alls, det finns äldre hästar med sämre bett, inga framtänder som faktiskt klarar sig fint på ex höbricketter och en hel del kraftfoder som man får göra en gröt av.
TS häst har ju dessutom klarat sig bra i magen efter vad hon beskriver.
Ibland är man tvungen att gå ifrån skolboken för att ge en äldre häst de bästa möjligheterna. En vet kontakt är bra, som TS har. Min hemma vets gamla häst åt inte hö/hösilage på flera år. Jag var på väg dit med Indy om han klarat några år till. Men som sagt, då får man lägga i mer lucern eller bricker i "gröten".

Nej, inte alls, det finns äldre hästar med sämre bett, inga framtänder som faktiskt klarar sig fint på ex höbricketter och en hel del kraftfoder som man får göra en gröt av.
TS häst har ju dessutom klarat sig bra i magen efter vad hon beskriver.
Ibland är man tvungen att gå ifrån skolboken för att ge en äldre häst de bästa möjligheterna. En vet kontakt är bra, som TS har. Min hemma vets gamla häst åt inte hö/hösilage på flera år. Jag var på väg dit med Indy om han klarat några år till. Men som sagt, då får man lägga i mer lucern eller bricker i "gröten".

Förtydligande av hur jag menar, samt tillägg av lite OT inte för att vara jobbig... :o Förlåt, om det missförstås.

Höbriketter och lucern, räknas till grovfoder, dit även hö, hösilage och halm är inräknat. Lucern är alltså också något som vi, bland annat Mackan och jag, har rekommenderat och ja, tillägg av kraftfoder kan/ska göras på individuell basis. Liksom att till exempel, jag ger betfor, som är ett saftfoder, för att hålla mage o tarm igång, samtidigt som det är smakligt för hästen. Men betfor är inget som rekommenderas till exempelvis fång och IR-hästar. Jag ger även tillskott av olja ett par dl/dag, vilket då räknas till energifoder.

Jag har ändrat min dams foderstat flera gånger under resans gång i år, beroende på "basen" i foderstaten. När hösilage fanns tillgängligt, fick hon en hel del kdaftfoder och mindre lucern i foderstaten och när det gick över till att bli mest bete, så ökades lucernen och kraftfodret minskades och när betet blev för magert, för att kallas bete, pytsade jag på med mer lucern, skaffade eget hö och ökade på kraftfoder igen. Och nu senare i sommar, när jag flyttade damen till rejält bete, så har hon gått på lucern/vetekli/olja och nu när vi sakta går mot magrare bete, men normalt bete enligt där vi stod förut på lucern/hippo grov alfa/betfor/olja. Så foderstaten är utifrån individen och behoven/förutsättningarna utifrån.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Jag skulle testa olja. Typ rapsolja. Energitätt, billigt och garanterat lättuggat ;)

Uppblött lusernpellets och seniormüsli (röd säck kommer inte ihåg märket) samt olja i maten funkade fint på min gamling...

vet inte om jag yrar, men är inte lucern och greenline samma sak? Annars skulle jag även slå ett slag för racing senior.

Veterinären rekommenderade även att man skulle ge ljummet vatten på vintern. ingen energiförlust för att hålla "inre kroppstemperaturen"

Hö briketter = grovfoder eller hur ? Liksom pelleterad lucern , etc etc .
Jag förstår inte riktigt vad i mitt inlägg du opponerat dig mot ö.h.t . Precis som Ingela skrivit .

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka