Tandköttsficka!

corre77

Trådstartare
Hej!!
Min gamla ponny har början till en tandköttsficka, vet har kollat den och den är inte inflammerad än..jag undrar om ni vet om hur man kan förebygga inflammation?? måste jag åka till en hästtandläkare?? tänderna är lite slitna men ej lösa o bra skick. ALLA tips är välkomna!!!!:bump:

Sv: Tandköttsficka!

Vet inte hur man förebygger, men när en häst i stallet hade en ficka som var igenpackad med foder och inflammerad (stackarn) Veterinären fick gå in och spola rent ett par-3 gånger, och sedan läkte det ihop. Detta var dock en unghäst, så det hade med tandsättning att göra, vet tyvärr inget om en lite äldre häst..

Det enda jag har hört kan förebygga är att ge lätt uppblött kraftfoder om man behöver ge kraftfoder eftersom det inte fastnar i tandfickor lika lätt. Pellets kan nog packa sig lättare torrt än när det är en gröt.
Enligt detta ska man inte ge hel havre heller eftersom det sätter sig och inte heller musli.
Hur mycket sanning det är vet jag inte men mitt förnuft säger att det ju är mindre risk att något som är uppblött och därmed mjukt fastnar. Man kan ju jämföra med popcorn i egna tänderna och potatismos, popcornen fastnar ju ofelbart medans mos inte gör det.

Jag skulle gärna velat ha koll på fickorna och iallafall en gång i halvåret ta ut någon som kan kolla så att ni märker om de blir inflamerade. En veterinär med vidarutbildning på tänder duger utmärkt om du inte har turen att ha någon av de få personerna i närheten som kan kallas hästtandläkare. Många av de som kallar sig hästtandläkare och hästtandtekniker har bara några veckors utbildning och dessa ska du absoluta inte låta greja med din hästs mun.

Senast ändrad:

Du måste hålla rent, spola med rikligt med vatten. Pillra bort mat. Badda med Corsodyl, finns att köpa på apotek. Var sitter fickan?

ja, jag tror också på det här med "gröt foder" det får han redan och kommer att fortsätta med det.
Vill ha koll på fickan men den sitter hyfsat långt bak vid en av kindtänderna så jag kan inte kolla den själv.. Kollade lite på nätet om hästtandläkare och fick för mig att dessa var bra men kanske ska kolla upp dem mer ordentligt innan ett besök:confused:
Tack så mycket för ditt svar och tips!!

Du måste hålla rent, spola med rikligt med vatten. Pillra bort mat. Badda med Corsodyl, finns att köpa på apotek. Var sitter fickan?

Ja, jag ska försöka hålla rent. Kanske kan ta en spruta (utan nål) och försöka spruta in vatten/corsodyl dagligen, vad tror du om det? Fickan sitter ju rätt långt in i munnen, tyvärr.
Du har ju svarat på en del av mina andra hästhälso problem och tycker att jag fått superbra svar:bow: TACK!

Hej.

Vi har en gamling på 21 år som har problem med tandfickor på båda sidor av munnen.

Vi har åkt in på Atg kliniken 4 gånger per år för att få hjälp med att rensa och hålla koll så att det inte blir inflamerat.

Nu har dom blivit så pass mycket bättre så att vi har genom vet`s inrådan dragit ner det till 3 gånger per år , hoppas att det kommer att fungera så men annars får vi gå upp till 4 gånger igen.

Däremot så blir vår killes tandfickor fortare irriterade av blött foder än torrt :confused: Som om det packar lättare och stannar kvar med blött än torrt...

Iof så är det säkert helt individuellt men för vår kille passar torrt bättre än en typ gröt. Försökte med grötform först men det gick inte alls :(

Hoppas att det löser sig för er , alltid jobbigt när dom inte mår bra oavsett vad det är för fel....

Ha en fortsatt trevlig dag...:bow:

Vi hade en häst i stallet förrut med ficka i tandköttet.
Ägaren till denne häst gick och köpte en vattenspruta som man pumpar upp tryck i, sån som rymmer 5-10 liter vatten med en liten slang och ca 40 cm långt stålmunstycke som han "tröck" in i hästens mun och spolade rent med. Fungerade kanonbra mycket lättare än med vattenslang då munstycket på sprutan var mindre än 1 cm i diameter medan en vattenslang är nästan 3 cm i diameter, det var även precis lagom tryck i den.
När veterinären sen kom och tittade var han himla imponerad över hur bra och smidig vattensprutan var så han har tom investerat såna till sin klinik :)

Så det kanske kan vara en grej?

Vi hade en häst i stallet förrut med ficka i tandköttet.
Ägaren till denne häst gick och köpte en vattenspruta som man pumpar upp tryck i, sån som rymmer 5-10 liter vatten med en liten slang och ca 40 cm långt stålmunstycke som han "tröck" in i hästens mun och spolade rent med. Fungerade kanonbra mycket lättare än med vattenslang då munstycket på sprutan var mindre än 1 cm i diameter medan en vattenslang är nästan 3 cm i diameter, det var även precis lagom tryck i den.
När veterinären sen kom och tittade var han himla imponerad över hur bra och smidig vattensprutan var så han har tom investerat såna till sin klinik :)

Så det kanske kan vara en grej?

Ja!! det låter himla bra!!! Vet du var han köpte den?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Utrustning Har sedan iaf 20 år haft racesafe väst vid ridning. I början var den ju ett klart bekvämare alternativ än föregående västar med klumpiga...
Svar
3
· Visningar
351
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp