Tandfrakturer hos unghäst.

Sorbe

Trådstartare
Hur kan sånna ha uppkommit? Vi har en häst som är ung, och har haft mycket problem med munnen, nu visade det sig att hon har tandfrakturer, på två tänder, tror det är en på varje sida i munnen.

Kan det vara medfött eller har hästen varit med om slag eller liknande?

Sv: Tandfrakturer hos unghäst.

Slag eller annat fysisk trauma är mest troligt, om man tänker sig en medfödd defekt så är ju slumpen i snudd på obefintlig att det skulle komma på bägge sidor.

Hur kan sånna ha uppkommit? Vi har en häst som är ung, och har haft mycket problem med munnen, nu visade det sig att hon har tandfrakturer, på två tänder, tror det är en på varje sida i munnen.

Kan det vara medfött eller har hästen varit med om slag eller liknande?

En fraktur är en fraktur!Uppkommer genom trauma- troligtvis yttre våld.
Men en missbildad tand kan mycketväl vara missbildad på båda sidorna (motsvarande tand hö/vä)....

Tandläkaren

Som unghästar håller på och busar och biter varann borde det väl nästan vara lite vanligt? :crazy:

Biter hästen i boxgallret? Eller en täckeshängare på boxdörren som den kommer åt från boxen? Om de biter och blir skrämda så de rycker till, är det inte ovanligt att tänder eller käken fraktureras.

Tuggat på småsten???

TL berättade om någon som hade 4 hästar med tandfrakturer, det visade sig att det fanns smågrus i fodret. :eek:

Inget bitande i boxgallret. Hon kommer åt täckeshängaren ibland, när gallret är öppet, men frakturerna sitter på tänder långt bak i käken, så kan ju inte vara att hon kommit åt dem så.

Ingen aning. Det måste ha uppkommit innan hon kom hit. Hästen är nu regelbundet nere hos TL, långt att åka.

Har hästen blivit undersökt i munnen mha munrulle? Mkt vanlig orsak till tandfrakturer.

Ingen aning. Hästen ser lite annorlunda ut i huvudformen, så hon kan ha varit med om en käkfraktur eventuellt, tror ägaren.

Jag hade en ponny på inridning för ett par årsedan, den bet tag i gallret mellan boxarna och bröt undre käcken, den fick nån slags grövre ståltråd invirad mellan tänderna, men är idag helt återställt och gör bra resultat på tävlingsbanorna :)

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
706
Senast: tara
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka