E

Eleonore

Funderar lite kring att kolla pålles tänder. Vilket jag ska också, för det kan vara på tiden.

Men kom på en tanke som jag skulle vilja ventilera.
OM en häst störs pga tänderna vid betsling, borde man då inte märka skillnad om man rider bettlöst? Jag menar man utesluter ju isåfall ett eventuellt problem omedelbart, ELLER?

För några år sedan funderade jag kring känslig mun på ponny och fäste ett tag tyglarna i "remontringarna". Fungerade utmärkt.

Kanske ligger tråden fel och borde finnas under utrustning eller något. Förstår om den flyttas och ber om ursäkt i så fall.

Sv: Tänder

Funderar lite kring att kolla pålles tänder. Vilket jag ska också, för det kan vara på tiden.

Men kom på en tanke som jag skulle vilja ventilera.
OM en häst störs pga tänderna vid betsling, borde man då inte märka skillnad om man rider bettlöst? Jag menar man utesluter ju isåfall ett eventuellt problem omedelbart, ELLER?

För några år sedan funderade jag kring känslig mun på ponny och fäste ett tag tyglarna i "remontringarna". Fungerade utmärkt.

Kanske ligger tråden fel och borde finnas under utrustning eller något. Förstår om den flyttas och ber om ursäkt i så fall.

våran första polle hade slipat sönder sina tänder mot boxgallret hos den gamle ägaren, så han hade typ inga tänder kvar =/
Vi har gått på regelbundna kontroller sedan dess, varje halvår för att få iordning på dem, de lilla som fanns (idag är dem ute o han har ett fint "leende" ) ;)

Men när vi började rida honom grimasherade och hackade han tänderna mot bettet samt bet på det överdrivet mkt! var väldigt "stressad" av detta.

testade då sidepull, vilket funkade UTMÄRKT! blev stor skillnad! idag rider vi på hackamore på honom för bett är uteslutet. veterinären menade även på att hästar inte är skapade för att ha bett i munnen och kan man vara utan så varför inte?! =) håller nog med! variation är nog det bästa! =)
Lycka till!

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 422
Senast: Ajda
·
Utrustning Satt och funderade på det, då jag ändå ska ta ut vetten snart, men vet att det finns många kunniga och vettiga här ändå, som jag skulle...
2
Svar
23
· Visningar
3 381
Senast: super
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 275
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka