I

Isbiteen__

Min häst har haft förstort bett tidigare.
Och är öm i munnen, rids nu i vanlig grimma.

Har inga vargtänder, som vi kan se.
Har känt o kollat, men ser inga.
Har en tand, som e lite skada pgn av att bettet legat i mot där.
Men annars öm i munnen.

Vet någon av er, om en vanlig vetrinär, kan komma ut o pröva in ett bett.
Och säg om det går o rida han på bett?
Eller måste man åka till en hästtandläkare!?

Tacksam för svar.

Sv: Tänder?

En duktig hästveterinär eller en erfaren hovslagare kan säkert hjälpa dig om du har långt att åka till hästtandläkaren.
Vad tror ni att hästen fått för skador i munnen? Vilken typ av bett har den gått på tidigare?

Det kan inte vara så att han haft det bettet som varit förstort och nypt honom i sidorna vilket gjort ont och fått honom att avksy bettet och har nu svårt att acceptera bettet?

Vad har han haft för bett?

En duktig vetrinär kan se om nått är galet i munnen men bästa är nog att åka till en hästtandläkare.

visst kan man få hjälp av veterinär. vi tar alltid hjälp av veterinären men föredrar att åka till kliniken, vår vet. är dessutom väldigt intresserad av just hästens tänder. skulle aldrig våga anlita "hästtandläkare" eftersom det bara krävs en kurs utomlands på någon v. (behöver inte ens ha förkunskap) för att kunna kalla sig det. har man tur så är den ju bra, annars kan det göra mer skada än nytta.

Han har haft ett vanligt träns bett.
Jag gillar personligen inte tränsbett.
Då dom kan nyta hästen, plus slå i gommen.

En hästtandläkare, kan ju mäta in ett bett o säga vad han ska ha för bett.
De är de vi är ute efter, har prövat ett mindre tränsbett.
Går bättre, men ändå något galen, kör hackamore nu och det funkar jätte bra.

Min häst har haft förstort bett tidigare.
Och är öm i munnen, rids nu i vanlig grimma.

Har inga vargtänder, som vi kan se.
Har känt o kollat, men ser inga.
Har en tand, som e lite skada pgn av att bettet legat i mot där.
Men annars öm i munnen.

Vet någon av er, om en vanlig vetrinär, kan komma ut o pröva in ett bett.
Och säg om det går o rida han på bett?
Eller måste man åka till en hästtandläkare!?

Tacksam för svar.
Om hästen har skador på tänderna pga slitage av bettet så bör du nog låta kunnig tandläkare se över hästen i munnen.
Den kan behöva behandling/avlastning.
Sen kan du inte som amatör avgöra om hästen har andra fel i munnen som gör den obekväm.
Den behöver sederas (få lugnande) för att en riktig grundlig undersökning skall kunna göras.
Lägg ner pengar på att hjälpa din häst ,det är en liten utgift nu men lönar sig stort i längden och din häst slipper plågas av onödiga besvär.
Få vanliga veterinärer kan nåt om bett om de inte är skickliga ryttare själva eller har hästtänder som specialintresse.Därför rätt meningslöst att be nån vet prova ut bett åt dig.
Rid bettlöst tills du fått hästen kollad av proffs i munnen.
Anlita en veterinär vidareutbildad på tänder och som kan sin sak,eller åk till tandläkare med erkänt bra kunskap.

Hit åker jag::bow:
http://www.djurtandvardskliniken.se/
Här kan du få svar på frågor oxå.

Det är inte bara under ridning hästen kan ha ont,tänk tex en häst med nedslitna tänder pga bettet el annan skada,de isar säkert och smärtar i tänderna när de äter eller dricker kallt vatten.
Den kan ha sår i munnen som är smärtsamma osv.
En häst med tex överbett och hakar går ju med ständiga spänningar i käken och har säkert huvudvärk om den kunde berätta.:crazy:
Osv osv.
Lycka till.
Tandvård är viktigt! Förebyggande tandvård gör inte bara hästen glad,det förlänger livet på den också.
Precis som med tandvård på oss själva så är det bra att kolla upp hästen innan det blir enorma problem,då blir det dyrt.
Och framförallt slipper hästen plågas av tandproblem.
Tänk på hur stor del av dygnet en häst äter,tänk då att varje tugga är smärtsam,fy fan..
Instinkten att äta är djupt rotad hos en häst,många hästar fortsätter faktiskt äta trots enorma plågor i munnen ,så starkt behov har de att äta ständigt.
Såg en häst en gång med stor fraktur på en kindtand,den var helt splittrad och hästen var infekterad i munnen,trots detta åt hästen oavbrutet(fast tuggade bara på en sida).
När hästen blivit opererad åt den med helt annat lugn och fick även bättre hovar pga att den tuggade/smälte maten på rätt sätt.

Så visar hästen minsta besvär i munnen ,kolla upp det.

Senast ändrad:

Om hästen har skador på tänderna pga slitage av bettet så bör du nog låta kunnig tandläkare se över hästen i munnen.
Den kan behöva behandling/avlastning.
Sen kan du inte som amatör avgöra om hästen har andra fel i munnen som gör den obekväm.
Den behöver sederas (få lugnande) för att en riktig grundlig undersökning skall kunna göras.
Lägg ner pengar på att hjälpa din häst ,det är en liten utgift nu men lönar sig stort i längden och din häst slipper plågas av onödiga besvär.
Få vanliga veterinärer kan nåt om bett om de inte är skickliga ryttare själva eller har hästtänder som specialintresse.Därför rätt meningslöst att be nån vet prova ut bett åt dig.
Rid bettlöst tills du fått hästen kollad av proffs i munnen.
Anlita en veterinär vidareutbildad på tänder och som kan sin sak,eller åk till tandläkare med erkänt bra kunskap.

Hit åker jag::bow:
http://www.djurtandvardskliniken.se/
Här kan du få svar på frågor oxå.

Det är inte bara under ridning hästen kan ha ont,tänk tex en häst med nedslitna tänder pga bettet el annan skada,de isar säkert och smärtar i tänderna när de äter eller dricker kallt vatten.
Den kan ha sår i munnen som är smärtsamma osv.
En häst med tex överbett och hakar går ju med ständiga spänningar i käken och har säkert huvudvärk om den kunde berätta.:crazy:
Osv osv.
Lycka till.
Tandvård är viktigt! Förebyggande tandvård gör inte bara hästen glad,det förlänger livet på den också.
Precis som med tandvård på oss själva så är det bra att kolla upp hästen innan det blir enorma problem,då blir det dyrt.
Och framförallt slipper hästen plågas av tandproblem.
Tänk på hur stor del av dygnet en häst äter,tänk då att varje tugga är smärtsam,fy fan..
Instinkten att äta är djupt rotad hos en häst,många hästar fortsätter faktiskt äta trots enorma plågor i munnen ,så starkt behov har de att äta ständigt.
Såg en häst en gång med stor fraktur på en kindtand,den var helt splittrad och hästen var infekterad i munnen,trots detta åt hästen oavbrutet(fast tuggade bara på en sida).
När hästen blivit opererad åt den med helt annat lugn och fick även bättre hovar pga att den tuggade/smälte maten på rätt sätt.

Så visar hästen minsta besvär i munnen ,kolla upp det.

Tack, för ditt svar.
Ska se om vi kan dra iväg till kliniken snart.
Måste ringa o bokatid osv först.
Vore skönt, om han kan gå med bett, inte bara hackamore o grimma.
Bra o kunna variera, bett,hackamore osv.

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 589
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 809
Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
967
Senast: TinyWiny
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna